خانه / صراط عشق / متون / انتقام جویی «بازنشستگان مهلت‌یافته» از مدیران جوان انقلابی

انتقام جویی «بازنشستگان مهلت‌یافته» از مدیران جوان انقلابی

اگر بنا است به خاطر یک اشتباه غیر عمد مدیر شبکه ای تغییر کند، شایسته ترین فرد برای برکناری بدون شک، مرتضی میرباقری معاون سیما است.

اشتباه یک مداح در بیان برخی مطالب و پخش زنده آن از صداوسیما، بهانه خوبی بود برای رئیس صداوسیما تا جواد رمضان نژاد را سپر عملکرد نامطلوب خود در این سازمان قرار دهد و با صدور حکم برکناری او، هم زمینه کشیده شدن موضوع به دامان خود را مسدود کند و هم مسیر جوانگرایی و انقلابیگری در سازمان را با هزینه همراه کند.

در یک سال اخیر بارها رهبر انقلاب به صورت علنی و در دیدارهای مختلف، نارضایتی خود را از اداره صداوسیما اعلام کرده اند. این تذکرات علنی جدا از تذکرات ابلاغی، حضوری و … است که اوج آن در دیدار با مدیران سیما بود. اما جالب اینجاست، رئیس  دستگاهی که نقش مستقیم در سوء مدیریتهای این چند وقت داشته است، به جای پاسخ گویی و اصلاح ریشه‌ای امور و عمل به توصیه رهبر انقلاب برای میدان دادن به جوانان خوش فکر و انقلابی، به بهانه بروز یک اشتباه غیرعمد یکی از همان جوان خوش فکر و انقلابی را عزل می کند. به نظر می رسد قربانی کردن یک یا چند نفر از عوامل، تبدیل به یک تکنیک ابزاری دور از اخلاق برای مدیرانی شده است که در هنگام بروز بحران، می خواهند در اسرع وقت خود را از بحران رهایی بخشند. 

ماجرا از این قرار بود که در پخش زنده مجلس ولادت امام حسن (ع)، سخنانی بیان شد که به علت سرعت در ارسال تصویر، ناظر پخش نتوانست اقدام به موقعی انجام دهد و موجب شد تا از سوی اهل سنت نسبت به این مساله انتقاداتی مطرح شود. اتفاقی که اگرچه هیچ عمدی در بروز آن نبود، اما به هرحال سهل انگاری ناظر پخش در مدیریت آنچه بر روی آنتن قرار میگیرد و ناراحتی اهل سنت از این مساله، باعث شد تا مدیر شبکه پنج تهیه کننده و ناظرپخش را برکنار و مدیرپخش شبکه را نیز توبیخ کند. در ادامه نیز معاون سیما هم نسبت به این اتفاق واکنش عملی نشان داد. مرتضی میرباقری با عذرخواهی از برادران و خواهران و علمای اهل سنت بیان کرد که «با وجود اینکه این اتفاق از اراده مدیران شبکه خارج بوده و به‌صورت ناگهانی اتفاق افتاده است؛ اما وظیفه خود دیدیم تا برخورد شدیدی با عوامل مؤثر آن داشته باشیم. تهیه‌کننده و مدیر برنامه اخراج و مدیر شبکه پنج سیما نیز توبیخ شده است».

واضح است اتفاقاتی که حین پخش زنده این مراسم مذهبی، صورت گرفته بود خارج از خواست و برنامه‌ریزی مدیران شبکه پنج سیما بوده است و تا حد توبیخ مدیران این شبکه، سنجیده و به اندازه به نظر می‌رسید، به‌گونه‌ای که مولوی‌عبدالحمید اسماعیل‌زهی از عذرخواهی مدیر شبکه پنج سیما و اقدامات صورت گرفته، تقدیر و تشکر کرد و گویا نمایندگان فراکسیون اهل سنت مجلس هم نسبت به اصلاح این اشتباه سهوی، رضایت داشتند. اما از یک جایی به بعد گویا اصلاح این اشتباه سهوی، شکل دیگری به خود گرفت.

بعد از اعلام خبر توبیخ مدیر شبکه پنج سیما، روابط‌عمومی رسانه ملی از تصمیم جدی‌تری درخصوص این موضوع که گویا تمام‌شده به نظر می‌رسید، خبر داد و اعلام کرد: «جواد رمضان‌نژاد، مدیر شبکه پنج سیما به‌دستور عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما از کار برکنار شد. اقدامی بی‌سابقه که کمتر در رسانه ملی شاهد آن بودیم.»

علی‌عسکری در دستوری به مرتضی میرباقری معاون سیما، تصریح کرد: «با توجه به قصور صورت‌گرفته و پخش ناگهانی این سخنان که موجب رنجش خاطر برادران، خواهران و علمای بزرگوار اهل‌سنت شده است باید در اسرع وقت مدیر شبکه و مدیر پخش برکنار شوند». فارغ از غیراخلاقی بودن این برکناری در حالی که خود مدیر شبکه رضایت و آمادگی خود برای استعفا را اعلام کرده بود، این تصمیم کوته‌نظرانه و کوتاه مدت ارزیابی می‌شود، خصوصا در مورد کسانی مانند مدیر شبکه ۵ که سرمایه های بلندمدت سازمان محسوب می شوند.

این تصمیم رئیس سازمان درحالی بود که، صداوسیما در چندماه گذشته با حجم زیادی از انتقادها مواجه بوده است که دامنه این انتقاد کردن از مطبوعات گرفته تا هشدار مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب گسترده شده است. بخش مهمی از این انتقادها به مدیران بالادستی رسانه ملی باز می‌گردد که در تصمیمات خود، پای اسپانسرها، ستاره مربع‌ها و مسابقه‌های شبیه بخت آزمایی را به تلویزیون باز کرده‌اند. 

*رهبر انقلاب: فضای سریال‌های تلویزیون تلخ است

به طور مثال رهبر انقلاب در دیدار چندی قبل با جمعی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان تلویزیون فرمودند: من گاهی اوقات که همین طور عبوری و مروری یک بخشی از یک سریال را میبینم، میبینم سریالهای ما یک مقداری فضایش فضای تلخ است. این خیلی مهم است که ما جوری این تلخی را منعکس کنیم که طرف را که آنجا نشسته، به گریه نیندازد، به غصه نیندازد؛ این مهم است، این را رعایت باید کرد.

*رهبر انقلاب: روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم

بار دیگر ایشان در دیدار با کارگران که در 4 اردیبهشت امسال برگزار شد با انتقاد از ترویج روش های بخت آزمایی در تلوزیون بیان داشتند: باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند.

*گله رهبر انقلاب از ترویج زبان بی‌هویت در صدا و سیما

 در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌ بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌ السلام جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر انقلاب در این دیدار در بخشی از سخنانشان با انتقاد از صدا و سیما گفتند: راجع به زبان فارسی بنده در حقیقت نگرانم. من از صدا و سیما گله‌مندم. به جای اینکه زبان صحیح و معیار و صیقل‌ خورده‌ کاملا درست را ترویج کند، زبان بی‌هویت را ترویج می‌کند. زبان بی‌هویتی که گاهی غلط و بدتر از همه پر از تعبیرات فرنگی و خارجی است.

ایشان افزودند: وقتی یک مجری یک تعبیر فرنگی از یک مترجم یا نویسنده را در صدا و سیما تکرار می‌کند، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضر می‌شود. ما داریم مفت زبان خودمان را آلوده می‌کنیم.

* درمدیریت فعلی صداوسیما دائما من انتقاد دارم

همچنین حضرت آیت الله خامنه ای سال گذشته در دیدار با دانشجویان و درجواب انتقاداتی که یکی از نمایندگان دانشجویی نسبت به عملکرد صداوسیما اظهار داشته بود، فرمودند: «شما بدانید که من در مواجهه‌ی با صدا‌و‌سیما همیشه موضع انتقادی دارم؛ هم در مدیریّت فعلی، هم در مدیریّتهای قبلی دائماً من انتقاد دارم به چیزهای مختلف؛ از جمله همین چیزهایی که شماها در بیاناتتان گفتید و در ذهن بنده هم هست و انتقاد هم میکنم. مدیران هم نه‌اینکه بخواهند با ما لج کنند؛ نه، میخواهند اقدام کنند منتها خب اقدامش آسان نیست، اقدام مشکل است. کار اساسی‌ای که باید انجام بگیرد -که حالا در خلال فرمایشات بعضی از دوستان هم بود- این است که باید عناصر جوان و مؤمن و پُرانگیزه و انقلابی در بدنه‌ی این دستگاه‌ها تزریق بشوند که ان‌شاءالله این کارها را بنا دارند بکنند، بنده هم تأکید کردم؛ هم به صدا‌و‌سیما تأکید کردم، هم به بخشی از مراکز دیگر»؛

اما با وجود تاکید صریح رهبر انقلاب برای حضور جوانان مومن و انقلابی در بدنه صداوسیما، رئیس این سازمان در یک اقدام شتابزده، دستور به برکناری یکی از همان جوانهایی که امید می رفت مسیر سازمان را متحول کند را صادر کرد. اگر بنا است به خاطر یک اشتباه غیر عمد مدیر شبکه ای تغییر کند، شایسته ترین فرد برای برکناری بدون شک، مرتضی میرباقری معاون سیما است.

درهمین راستا سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون درصفحه توئیتر خود با دفاع از رمضان‌نژاد، خطاب به مرتضی میرباقری معاون سیما نوشت: «آقای میرباقری به علت خطاها، کم‌کاری‌ها، تصمیمات اشتباه و پرهزینه، بی‌دقتی در انتخاب عوامل برنامه‌ها و… که همگی تاثیر بسزایی در ریزش مخاطب هم داشته، تا به حال چند دفعه باید از معاونت سیما برکنار می‌شدند، اما امان از پشتیبانی‌های بی‌مورد از این پیرِ مدیران خسته.»

یکی از فرض‌هایی که در مورد اقدام اخیر رئیس سازمان صداوسیما در برکناری مدیر شبکه پنج سیما مطرح می‌شود، پرت کردن حواس‌ها نسبت به این مدل انتقادهاست. اگرچه با این اقدام رئیس رسانه ملی این مطالبه به صورت جدی‌تری می‌تواند مطرح ‌شود  که وقتی یک اشتباه سهوی باعث برکناری مدیر یک شبکه می‌شود، پس در مورد اشتباهاتی که به کرات در یک سال اخیر در واحد بازرگانی سازمان صداوسیما صورت گرفته است، باید اقدام عاجلی همچون برکنار شدن مدیرکل بازرگانی صداوسیما نیز صورت بگیرد. با این شیوه جدید مدیریت و اصلاح امور به خاطر انتقادهایی که به دفعات درخصوص ضعف سریال‌ها و مجموعه‌های نمایشی این سال‌های تلویزیون مطرح شده است یا به‌خاطر پررنگ شدن حضور مجری سلبریتی‌ها، یا حتی به خاطر نفوذ مافیای موسیقی که پای چهره‌های مبتذل موسیقی را به تلویزیون باز کرد، باید مدیرانی همچون مرتضی میرباقری معاون سیما هم برکنار شوند تا راه برای ورود مدیران مستعد باز شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

برای رسیدن به لیست واحد با گروه های انقلابی گفت‌وگو می‌کنیم

دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی

واکنش پدر «کاپشن صورتی» به انتقام سپاه

پدر شهیده ریحانه «کاپشن صورتی»

یک دیدگاه

  1. ضرب المثل کاتولیک تر از پاپ را شنیده اید؟ یا میگویند کاسه داغ تر از آش…
    یک اتفاق در پخش زنده افتاد که همه انقلابیون را ناراحت کرد که نباید رخ می داد ولی همه مردم ایران و خارجی ها میدانند در پخش زنده این حوادث هم هست!
    اگر عمدی یا شیطنت بود، فرق نداشت شیعه و سنی همه معترض می بودند!
    لذا عالم معروف اهل سنت هم وقتی از علت این ماجرای ناخواسته، آگاه شد از غیرت و همدردی مدیر شبکه 5 تشکر کرد و نمایندگان محترم اهل سنت در مجلس شورای اسلامی هم از اقدام مدیر شبکه در تنبیه تهیه کننده و ناظر پخش اضهار رضایت کردند…
    لذا همه مردم از این وحدت خوشحال شدند که شیاطین بار دیگر از برادری آحاد مسلمانان نا امید شدند و امنیت جامعه حفظ شد و رسانه های دشمن سرافکنده تر از قبل وا ماندند…
    اما عمل غیر اخلاقی و ناجوانمردانه رییس صدا و سیما همه را در بهت فرو برد!
    مگر مدیر خوش فکر و پرکار شبکه 5 گناهی و قصوری کرده بود؟ !
    اگر جناب علی عسکری مدیر شبکه می بود می توانست جلوی این کار را بگیرد؟!!
    پس چه جریان پشت ماجراست که رییس را باز فریب دادد و تحت فشار قرار داد که کار غیر حرفه ای انجام داد!
    پاسخ یک جمله است وقتی شایسته سالاری نباشد و رفیق بازی، افراد را بر سر کار بیاورد باید هم چنین ضرباتی را از افراد نا وارد و سست را که ابزار دیگران شده اند، مشاهده کنیم!
    آقای علس عسکری و معاون سیما هیچ ربطی به هنر و فرهنگ نداشته اند! حتی یک دقیقه هم کار تولیدی نداشتند! لذا نباید انتظار فهم و کاربرد مثبت داشته باشیم!
    اینها آقا اجازه هایی هستند که مرتب به رهبری و سازمان صدا وسیما و هنرمندان جامعه و جوانان ضربات پی در پی می زنند و مانند خاله خرسه ادعا دارند نیت خیر دارند…
    امید است قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری به این ظلم در حق شیعه و سنی و اعتماد اجتماعی ورود کنند و خاط را مجازات کنند تا هر کس و ناکسی چون مدیر ارشد شد نتواند به زیر دستان خدوم ظلم کند و مدیر خوش سابقه و توانمند شبکه 5 هم بر سر کار بیاید…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.