سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تابلوی «شب قدر»، نقاشی است یا اثری پژوهشی؟

تابلوی «شب قدر»، نقاشی است یا اثری پژوهشی؟

عبدالحمید قدیریان، خالق تابلوی «شب قدر»،‌ نقاشی خود را یک اثر پژوهشی دانست و گفت: در مباحث تصاویر دینی و معارفی، بسیار ضعیف هستیم. باید در این مسیر گام برداریم تا یک تصویر شاخص برای افزایش سرعت رشد معرفتی جامعه خود به نمایش بگذاریم.

آیین افتتاح نمایشگاه «فریاد سنگ» و رونمایی از تابلوی نقاشی «شب قدر» اثر عبدالحمید قدیریان، با حضور رؤسای سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، عصر روز گذشته (سه‌شنبه ۷ خرداد) در حوزه هنری برگزار شد.

قدیریان درباره جدیدترین اثر خود گفت: تابلوی «شب قدر» یکی از مجموعه آثار پژوهشی در مورد شب قدر و اهل بیت است که در حال تکمیل و آماده‌سازی است. این اثر تازه‌ترین کاری است که با این موضوع در سال ۹۸ کشیده‌ام.

وی در ادامه گفت: هنرمندان به طور معمول تصاویری را روی بوم می‌آورند که حاوی نکات مورد نیاز جامعه باشند تا یادآوری شود. یکی از این نکات شب قدر است که عموما آن را یک ارتباط دلی بین خود و امام خود می‌دانیم. در حالی که این نگاه به شب قدر خیلی سطحی و حداقلی است. چرا که شب قدر، شب فرماندهی کل سال جاری است و برای تمام مردم جهان تصمیم‌گیری می‌شود. به این ترتیب امام در این شب رویدادهای سال جاری را برای همگان رقم می‌زند و پای آن را امضا می‌کند.

قدیریان گفت: وجود شب قدر به معنای برنامه دقیق خداوند برای دنیا و آخرت مردمی است. به بیانی دیگر در این شب بر اساس یک دورنمایی دقیق، خداوند به حساب و کتاب می‌پردازد و شب قدر را به عنوان اتاق برنامه‌ریزی خود به کار می‌گیرد.

این استاد هنر‌ انقلاب افزود: هر شب قدر، خداوند هر انسان را یک قدم به جلوتر می‌برد. اما سوال اینجاست که پایان این قدم‌ها به کجا ختم می‌شود و خداوند برای آن چه برنامه‌ای دارد؟ اگر همه ما به این موضوع توجه کنیم و برایمان به فرهنگ قلبی تبدیل شود، می‌توانیم به جای تصمیم‌گیری‌ بر اساس علوم غربی و یا منویات شخصی به سوی برنامه‌ریزی‌ها الهی حرکت کنیم. اگر چنین شود پتانسیل حرکت‌مان بسیار قوی می‌شود.

قدیریان ادامه داد: این تابلو به نوعی تلنگر و یادآوری اهمیت شب قدر است که امور به وسیله نور مقدس به سوی زمین نازل می‌شود. این نور از حضرت زهرا (س) آغاز می‌شود و به کمک فرشتگان، صالحین و شهدا به دست امام زمان(عج) می‌رسد.

قدیریان در پایان گفت: در مباحث تصاویر دینی و معارفی، بسیار ضعیف هستیم. با اینکه بسیار کار سختی است اما باید در این مسیر گام برداریم تا یک تصویر شاخص برای افزایش سرعت رشد معرفتی جامعه خود به نمایش بگذاریم. به این ترتیب تابلو «شب قدر» را یک اثر پژوهشی می‌دانم. این اثر نمونه اول این روند پژوهشی در راستای دریافت معرفت به نورانیت است.

بر پایه این گزارش، نمایشگاه «فریاد سنگ» که به مناسبت روز جهانی قدس در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپا شده، تا  ۳۰ خرداد برپاست. این نمایشگاه شامل ۳۰ اثر از هنرمندانی همچون کاظم چلیپا، ایرج اسکندری، حبیب‌الله صادقی، عبدالحمید قدیریان، مرتضی اسدی، مصطفی گودرزی، علی وزیریان، مصطفی ندرلو، غلامعلی طاهری، محمدعلی شیخی، صدیقه سلمان، خشایار قاضی‌زاده و کامیار صادقی با موضوع مقاومت فلسطین است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نقاشی/ شب قدر شب همنشینی با نور الله است

شب قدر، شب همنشینی با نور الله است

استاد نگارگری، رضا بدرالسماء: خستگی هفتاد ساله‌ام از بین رفت

استاد رضا بدرالسماء نگارگر اصفهانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.