خانه / صراط عشق / متون / مفهوم قصه کردن آیات

مفهوم قصه کردن آیات

آنچه که از مفهوم قصه در زبان رایج مطرح می شود با آنچه که خداوند در قرآن می فرماید بسیار تفاوت دارد خداوند متعال ماجرایی را در گذشته تعریف می کند و ما به ازای آن را در صحنه های آینده (برزخ و آخرالزمان و قیامت و…)بیان می کند و بعبارتی نتیجه آن موضوع و ماجرا را بیان می کند. برای درک بیشتر این مفهوم، مجموعه ایی از آیات قرآن را مطرح می کنیم که در آن آیات، آیه ۹۶ تا ۱۰۰ سوره هود بعنوان کنج معنایی در مفهوم قصه کردن آیات مطرح می شود.[۱] در آیه ۹۶و ۹۷ سوره هود، خداوند متعال می فرماید که : ما موسی ع را با آیات و سلطان مبین به سراغ فرعون و بزرگان قومش فرستادیم، که بزرگان قوم ازفرعون تبعیت کردند در حالی که فرعون نمی توانست آنها را به راه رشد هدایت کند بعد از این ماجرا خداوند متعال محصول این افعال فرعون و بزرگان قومش را درقیامت مطرح می کند که در آنجا وارد آتش جهنم خواهند شد و در ادامه در آیه ۹۹ ، خداوند مجدد آنها را در دنیا و باز در قیامت لعنت می کند و در آیه ۱۰۰ سوره هود این گونه رفتار ها ی رفت و برگشتی که، ما به ازای آن رفتار فرعون و بزرگان قومش بود را قصه کردن آیات بیان می کند(ذَالِكَ مِنْ أَنبَاءِ الْقُرَى‏ نَقُصُّهُ عَلَيْكَ مِنهَا قَائمٌ وَ حَصِيدٌ(۱۰۰)).

پس قصه کردن  یعنی ابتدا و انتها و بینا بین ماجرایی را مطرح کردن با توجه به رفتاری در گذشته

در سوره یوسف ع که احسن القصص است مفهوم قصه کردن بسیار جریان دارد مثلا در ماجرای خواب یوسف ع در کودکی، یعقوب ع به ایشان می گوید (قَالَ يَابُنىَ لَا تَقْصُصْ رُءْيَاكَ عَلىَ إِخْوَتِكَ)[۲] با توجه به مفهوم قصه کردن و تصویری که از آیات سوره هود بدست اوردیم می شود ماجرای سوره یوسف ع را این طور بیان کرد که بعد از اینکه یوسف ع خواب خود را برای پدرش تعریف می کند، یعقوب ع ما به ازای این خواب را در آینده برای او تعبیر می کند که تو در آینده چنین و چنان و بزرگ مصر خواهی شد و همه خانواده برتو سجده خواهند کرد و یوسف این موضوع را نباید به برادرانش مطرح میکرد و گرنه صرفا گفتن اینکه او خوابی دیده که ۱۱ ستاره و ماه و خورشید او را سجده کردند را که برادارانش متوجه مه به ازای آن در آینده نمی شدند، چون آنها علمی از تعبیر و آینده مثل یعقوب ع نداشتند.

[۱] -وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسىَ‏ بَايَاتِنَا وَ سُلْطَنٍ مُّبِينٍ(۹۶)إِلىَ‏ فِرْعَوْنَ وَ مَلَايْهِ فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ مَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ(۹۷)يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَ بِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ(۹۸)وَ أُتْبِعُواْ فىِ هَاذِهِ لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِئْسَ الرِّفْدُ الْمَرْفُودُ(۹۹)ذَالِكَ مِنْ أَنبَاءِ الْقُرَى‏ نَقُصُّهُ عَلَيْكَ مِنهَا قَائمٌ وَ حَصِيدٌ(۱۰۰)هود

[۲] – قَالَ يَابُنىَّ لَا تَقْصُصْ رُءْيَاكَ عَلىَ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُواْ لَكَ كَيْدًا إِنَّ الشَّيْطَنَ لِلْانسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ(۵)یوسف

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دعاهای بعد از نمازهای واجب ماه رمضان _ شب اول

قرآن هدایت می‌کند به اقوم

بهشت جای این مادران نیست

سقط جنین از نگاه قرآن گناه بزرگی است و قتل به حساب می‌آید؟؟؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.