سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مطالبات خانواده‌های شهدای منا در دیدار حجت‌الاسلام نواب و رشیدیان

مطالبات خانواده‌های شهدای منا در دیدار حجت‌الاسلام نواب و رشیدیان

جمعی از خانواده شهدای منا در جلسه‌ای با مسؤولان حج و زیارت پس از گذشته ۴ سال از فاجعه منا، دوباره مطالبات خود را با رئیس سازمان حج و زیارت در میان گذاشتند.

  چندنفر از خانواده شهدای منا به نمایندگی‌ از سایر خانواده‌های این عزیزان روز گذشته با حجت‌الاسلام سیدفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت دیدار و‌گفت‌وگو‌ کردند.

* برپایی جلسه خانواده شهدای منا با مسؤولان حج و زیارت پس از پیگیری خانواده‌ها

حسین گودرزی، به نمایندگی از یکی از خانواده شهدای منا در گفت‌وگو‌ با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه دیدار ما با مسؤولان حج و زیارت پس از پیگیری‌های متعدد صورت گرفت، اظهار داشت: با وجود اینکه ۶ ماه از حضور آقای رشیدیان در سازمان حج و زیارت می‌گذرد، اما وی هیچ‌گونه درخواستی برای دیدار با خانواده شهدا منا نداشت؛ در حالی که‌ ما‌ توقع داشتیم درخواست برگزاری جلسه با خانواده‌های شهدا از سوی سازمان حج و زیارت باشد.

گودرزی افزود: حدود سه هفته گذشته این درخواست از سوی خانواده‌ها مطرح شد و در نهایت روز گذشته حدود ۸ نفر از خانواده‌های شهدا به سازمان حج و زیارت رفتیم.

وی با بیان اینکه در این جلسه بخشی از مطالبات خانواده شهدای منا دوباره مطرح شد، افزود: یکی از درخواست‌های ما قرار دادن اِلِمان یا تندیسی از شهدای منا در ورودی سازمان حج و زیارت بود که البته این موضوع قبلا هم مطرح شده بود، اما ترتیب اثر داده نشد و ما مجدد به آن‌ اشاره کردیم و مقرر شد در صورت امکان تا عید قربان، تندیس و نمادی از شهدای منا در سازمان حج و زیارت قرار گیرد.

*برپایی عمره بدون معذرت‌خواهی عربستان برای فاجعه منا خطرناک است

گودرزی به مطرح شدن موضوع عمره مفرده نیز اشاره کرد ‌و گفت: در هفته‌های اخیر موضوع عمره مفرده مطرح شده است؛ در حالی که وزارت خارجه با برپایی آن مخالف است و تأمین امنیت زائران را تضمین نمی‌کند و خانواده شهدای منا نیز معتقدند اگر این سفر راه‌‌اندازی شود، فاجعه منا فراموش‌ می‌شود؛ چرا که عربستان اقدام به کمیته حقیقت‌یاب نکرده و به نوعی مواضع ایران در برابر این فاجعه زیر سؤال خواهد رفت.

وی افزود: از همه مهم‌تر اینکه با توجه به نداشتن روابط سیاسی ایران و عربستان و موقعیت کنونی، برپایی سفر عمره مفرده که مستحب نیز است، ممکن است جان زائران و هم‌وطنان را به خطر بیندازد و فاجعه‌ای دیگر رخ دهد و عربستان زیربار اشتباهات خود نرود.

گودرزی با بیان اینکه پیگیری تخلفات بیمه‌ای حجاج از دیگر موضوعات مورد بحث در جلسه بود، خاطرنشان‌ کرد: متأسفانه سال ۹۴ برای زائران‌خانه خدا بیمه به صورت کامل پرداخت نشده و‌ به نظر می‌رسد سازمان حج‌ و زیارت برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی، بیمه زائران را به خاطر مبلغ محدودی کامل پرداخت‌ نکرده است. در حالی که این یک تخلف است و هر کسی از ایران به کشور دیگری سفر می‌کند باید زیر پوشش کامل بیمه‌ای قرار گیرد که در این امر نیز قصوری صورت گرفته بود.

این فرزند شهید منا گفت: در جلسه اخیر مقرر شد جلسه‌ای با حضور نماینده بیمه و‌ خانواده شهدا و‌ متولی این‌ امر در سازمان حج و زیارت برگزار شود تا موضوع روشن شده و در صورت اثبات تخلف حتی از سوی قوه قضائیه نیز این امر پیگیری شود.

*جلسات با سازمان حج و زیارت تاکنون نتیجه مثبتی نداشته

ابراهیم قاسمی، یکی دیگر از فرزندان شهدای منا که در این جلسه حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با بیان اینکه متأسفانه برگزاری جلسات با مسؤولان حج و زیارت تاکنون نتایج قابل قبولی نداشته است، اظهار داشت: اکنون حدود چهار سال از فاجعه منا می‌گذرد و‌ ما هر بار که با مسؤولان حج و زیارت جلسه داریم انگار اولین بار است که جلسه برگزار می‌شود و ما همچنان خواستار پیگیری مطالبات خود هستیم.

 وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد مسؤولان این سازمان، پیگیری فاجعه منا را با کم‌تحرکی دنبال می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه در هر جلسه ما مطالبات را خواستار می‌شویم و در عمل نتیجه‌ای نداشته باشد، نشان دهنده کم اهمیت بودن این موضوع برای برخی مسؤولان است و به نظر می‌آید آن‌ها قصد پیگیری جدی موضوع را ندارند.

*مسؤولان مطالبات رهبر انقلاب درباره فاجعه منا را پیگیری کنند

قاسمی که از جلسه روز گذشته با مسؤولان حج و زیارت چندان رضایت نداشت، گفت: پیگیری حقوق خانواده شهدای منا، نامگذاری خیابانی به نام شهدای منا و همچنین عدم برقراری عمره مفرده پیش از تعیین تکلیف دلیل فاجعه و شهادت حجاج از جمله خواسته‌های ما در این جلسه بود.

وی با بیان اینکه کاش مسؤولان حداقل فرمایشات مقام معظم رهبری درباره فاجعه منا را پیگیری می‌کردند، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و‌ روابط ایران و عربستان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از اهمیت زیادی برخوردار است که امیدواریم مسؤولان در سفر حج تمتع امسال در جلساتی که با طرف سعودی دارند، پیگیر تشکیل آن شوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ادای احترام به شهدای امنیت در برنامه معلی

ادای احترام به شهدای امنیت را در برنامه معلی مشاهده می نمایید.

چرا تبلیغ غدیر از نماز واجب‌تر است؟ +فیلم

صحبت های حجت الاسلام فرحزادی در برنامه سمت خدا درباره غدیر را می بینید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.