خانه / صراط عشق / متون / کار و مدیریت جهادی با بزرگترین نیروگاه کشور چه کرد؟

کار و مدیریت جهادی با بزرگترین نیروگاه کشور چه کرد؟

نیروگاه دماوند در ۳ سال و نیم اخیر دستاوردها و موفقیت‌های متعددی در ابعاد ملی و بین‌المللی با مدیریت و کار جهادی مهندسان ایرانی و علی‌رغم همه تحریم‌ها داشته که مهمترین این دستاوردها از سوی مدیرعامل این نیروگاه تشریح شده است.

یروگاه دماوند در ۳ سال و نیم اخیر دستاوردها و موفقیت‌های متعددی در ابعاد ملی و بین‌المللی با مدیریت و کار جهادی مهندسان ایرانی و علی‌رغم همه تحریم‌ها داشته که مهمترین این دستاوردها از سوی مدیرعامل این نیروگاه تشریح شده است.

 

سیامک میرزایی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند اظهار داشت: نیروگاه دماوند با ظرفیت اسمی 2868 مگاوات در حال حاضر بزرگترین نیروگاه تولید برق در کشور و در نوع خود در خاورمیانه است.

 

وی افزود: بهره‌برداری از فاز اول این نیروگاه که شامل 12 واحد گازی است با تکمیل ساخت و نصب در سال 1385 محقق شد؛ همچنین در سال 1386 تبدیل این نیروگاه به سیکل ترکیبی با احداث 6 واحد بخار آغاز و در سال 1391 احداث این واحدها تکمیل و بهره‌برداری از آنها محقق شد.

 

میرزایی با بیان اینکه “شروع کارم در نیروگاه دماوند به سال 1382 که زمان تأسیس و آغاز احداث واحدهای این نیروگاه بود بازمی‌گردد”، گفت: در آن زمان به‌عنوان مدیر مکانیک و تعمیرات مشغول به کار شدم و در ادامه در سال 1394 به‌عنوان مدیرعامل شرکت تولید برق دماوند و عضو هیئت مدیره به فعالیت خود ادامه دادم.

 

وی در تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای شاخص محقق‌شده در سالهای مدیریت خود اظهار داشت: موفق شدیم مصرف آب نیروگاه را از 7 میلیون لیتر در روز که میزان مصرف در سال 93 و سالهای قبل از آن بود، به 2.5 میلیون لیتر در روز کاهش دهیم که این کار منجر به صرفه‌جویی 2 میلیارد و 500 میلیون لیتر مصرف آب در فاصله زمانی 3 سال شد و از هدررفت 205 میلیارد تومان جلوگیری کردیم.

 

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند افزایش ضریب آمادگی نیروگاه را از دیگر دستاوردها دانست و گفت: آمادگی کسب‌شده در سال 97 جهت تولید 18 میلیارد و 500 میلیون کیلووات‌ساعت و در سال 96 نیز 18 میلیارد و 300 میلیون کیلووات‌ساعت بود که ثبت این ارقام در کشور بی‌سابقه است.

 

وی ادامه داد: خروج اضطراری واحدهای نیروگاه را که در سال 93 و قبل از آن 6 درصد بود به کمتر از یک درصد کاهش دادیم که این دستاورد نیز در نوع خود در کشور بی‌سابقه بود.

 

میرزایی از برقراری کامل سیستم کاندیشن مانیتورینگ در جهت حفظ و نگهداری تجهیزات دوار و بهره‌برداری صحیح از تجهیزات نیروگاهی در نیروگاه دماوند خبر داد و گفت: به‌جرأت می‌توان گفت که این سیستم بهترین نوع خود در سطح نیروگاه‌های کشور است.

 

وی افزود: موفق به تعمیر 500 عدد کارت الکترونیکی با همکاری اساتید و متخصصان ایرانی شدیم که این کار باعث صرفه‌جویی ارزی 3میلیون یورویی شد، به‌طوری که کلیه هزینه‌های صورت‌گرفته از قبیل خرید اقلام لازم و دستمزد تهیه آن کمتر از 500 میلیون تومان طی سه سال شده است.

 

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند تصریح کرد: نصب سیستم خنک‌کن مدیا به‌جهت افزایش تولید واحدهای گازی که به‌جرأت می‌توان گفت بزرگترین پروژه در دنیا در نوع خود به‌صورت همزمان است موجب افزایش تولید 240مگاواتی نیروگاه در ساعت اوج پیک تابستان می‌شود که با هزینه یک‌چهارم هزینه نصب یک واحد گازی 160مگاواتی انجام شده است.

 

وی ادامه داد: انجام بیش از 300 فعالیت جدید و مهم جهت جلوگیری از خروج‌های اضطراری که تماماً توسط همکاران جوان و خدوم خود نیروگاه با تشکیل کمیته‌ای فنی تخصصی صورت‌گرفته، از دستاوردهای مهم سالهای اخیر نیروگاه است و کماکان اجرای چنین فعالیت‌هایی ادامه دارد.

 

میرزایی با بیان اینکه “کلیه مشکلاتی که از 15 سال پیش و از زمان نصب نیروگاه وجود داشته در سه سال و نیم گذشته مرتفع شده”، گفت: این اقدامات موجب وجود آمادگی و تولید مناسب واحدهای نیروگاه در سال‌های اخیر شد.

 

وی افزود: بازنگری در چارت سازمانی نیروگاه برای اولین بار در جهت ایجاد انگیزه انجام شد، به‌نحوی که هزینه‌های ارتقای شغلی پرسنل نیز از محل صرفه‌جویی‌ها تأمین می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند از اجرای موفق پایلوت یک طرح تحقیقاتی در این نیروگاه برای نخستین بار در جهان خبر داد و گفت: بررسی و مطالعه و ساخت دستگاه تولید آب از دود اگزوز واحدهای بخار در این نیروگاه برای اولین بار در دنیا صورت پذیرفته است که پایلوت آن نیز با موفقیت ساخته شده و در صورت صنعتی شدن، نتایج آن حاکی از تولید روزانه 600 تا 700 هزار لیتر آب از هر واحد است که می‌تواند نیاز نیروگاه را از سفره‌های زیرزمینی به‌عنوان منابع ملی به صفر برساند.

 

وی ادامه داد: کاهش زمان اورهال واحدها به‌تعداد 10 واحد از حدود 100 روز در هر واحد به 45 تا 50 روز به‌نحوی که در مجموع 500 واحدروز کاهش زمان در اورهال را داشتیم و درآمدی حدود 80 میلیارد تومان از این طریق برای مالکان نیروگاه به‌همراه داشت.

 

میرزایی در خصوص مطالعه و برنامه‌ریزی جهت بازیافت پساب نیروگاه گفت: مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها جهت بازیافت پساب‌های نیروگاه به ارزان‌ترین روش و بدون صرف هیچ انرژی صورت گرفته به‌طوری که شاهد بازگشت آب به سیکل به‌میزان تقریبی 100 میلیون لیتر در سال و پس از آن روزانه 500 هزار لیتر در کمترین زمان ممکن باشیم که به‌زودی نسبت به ساخت و ایجاد امکانات لازم اقدام می‌شود.

 

وی افزود: همچنین مطالعات و بررسی‌هایی به‌منظور بازیافت بخارهای در حال پرت نیروگاه انجام گرفته تا بتوان از این بخارهای در حال پرت، حدود 300 هزار لیتر آب استحصال کرد و در آینده نزدیک این اقدام عملیاتی می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند اذعان داشت: در نیروگاه دماوند تصفیه روغن‌های ضایعاتی به‌روش شیمیایی برای اولین بار در دنیا با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شد که محصول این کار در یکی از واحدها مورد استفاده قرار گرفت و از نظر کیفیت بسیار بالاتر از نمونه نوی آن بود؛ این کار می‌تواند در بحث محیط زیست کمک شایانی به کشور کرده و از ارزبری جلوگیری کند.

 

وی ادامه داد: انجام تعمیرات نیمه‌اساسی در بخش بخار به‌تعداد 3 واحد و بویلرهای واحدهای بخار به‌تعداد 8 بویلر توسط پرسنل خود نیروگاه و کاهش زمان بازدیدهای آنها باعث صرفه‌جویی بیش از 8 میلیارد تومان شده است.

 

میرزایی با ابراز اینکه “بحث ساخت داخل در نیروگاه دماوند به‌صورت جدی دنبال شد”، گفت: پیگیری و اهتمام در خصوص ساخت داخل قطعات یدکی در کشور در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب با عنوان سال حمایت از تولید ملی و همچنین اقتصاد مقاومتی صورت گرفت که نتایج بسیار خوبی نیز به‌دنبال داشت و از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

 

به‌گفته مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و اجرای طرح رشد و ارتقای علمی و فنی کارکنان، برگزاری 2 همایش کاربران نیروگاه‌های سیکل ترکیبی V94.2 و برگزاری 2 کنفرانس نیروگاه‌های کشور به‌میزبانی شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند، از دیگر دستاوردهای سالهای اخیر این نیروگاه است.

 

منبع:تسنیم

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ترمیم خطوط انتقال گاز سراسری در کوتاه‌ترین زمان با اقدامات جهادی دست‌اندرکاران صنعت نفت و گاز

شرکت ملی گاز ایران

وضعیت و جایگاه علمی کشور قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست

رئیس‌جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.