سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / اقتصاد جنگی نظام سرمایه‌داری چگونه روزنه‌های صلح را در یمن بست؟

اقتصاد جنگی نظام سرمایه‌داری چگونه روزنه‌های صلح را در یمن بست؟

نقض توافق استکهلم چهره اصلی دولت های آمریکا، فرانسه و انگلیس را به افکار عمومی جهان نشان داد چرا که پیشتر برای انجام مذاکرات مدعی بودند اما نقض آتش بس اثبات کرد که آنان به دنبال جنگ تمام عیار هستند تا درآمدهای حاصل از فروش سلاح خود را در بستر اقتصاد بر مبنای جنگ حفظ کنند.

روز پنج شنبه، پانزدهم آذرماه سال گذشته بود که روزنه هایی از امید برای صلح در یمن دیده شد چرا که طرف های درگیر دور چهارم مذاکرات را در شهر استکهلم، پایتخت کشور اروپایی سوئد آغاز کردند.

مذاکرات میان نمایندگان کمیته عالی انقلاب یمن و هیات وابسته به دولت مستعفی ( منصور هادی) که تحت فرمان ائتلاف دولت آمریکا، فرانسه، انگلیس، رژیم عربستان و امارات بود در روزهای نخست به کُندی پیش رفت اما امید برای رسیدن به یک نتیجه حداقلی از بین نرفت.

هیات های حاضر در مذاکرات پس از یک هفته چانه زنی در نهایت به یک خروجی مشترک حداقلی دست یافتند و نتایج مکتوب به دست آمده به نام توافق استکهلم به ثبت رسید و در رسانه ها منتشر شد. 

آتش بس در شهر و بندر الحدیده، کاهش تنش در استان تعز و تبادل اسرا از مفاد توافق استکهلم بود که میان نمایندگان کمیته عالی انقلاب یمن و هیات دولت مستعفی به دست آمد و مقرر شد از بیست و هفتم آذرماه سال 97 اجرایی شود.

با توافق استکهلم، امیدها برای کاهش تنش ها بیشتر شد و نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت انصارالله با حُسن نیت وارد میدان شدند و براساس زمان بندی پیش بینی شده برای اجرای مفاد توافق اعلام آمادگی کردند.

اگرچه توافق استکهلم بر روی کاغذ از بیست و هفتم آذرماه سال 97 آغاز شد اما در همان گام نخست ائتلاف غربی – عربی – صهیونیستی به سرکردگی رژیم سعودی آتش بس را در محورهای مختلف نقض کرد.

یک هفته از اجرایی شدن توافق استکهلم نگذشته بود که رژیم سعودی حدود 243 مرتبه آتش بس را نقض کرد تا همه دستاوردها را در مذاکرات سوئد به محاق برود و البته ماهیت خود را به نمایش گذاشت.

نقض توافق استکهلم البته چهره اصلی دولت های آمریکا، فرانسه و انگلیس را به افکار عمومی جهان نشان داد چرا که پیشتر برای انجام مذاکرات مدعی بودند اما نقض آتش بس اثبات کرد که آنان به دنبال جنگ تمام عیار هستند تا درآمدهای حاصل از فروش سلاح خود را در بستر اقتصاد بر مبنای جنگ حفظ کنند.

به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، زیر پا گذاشتن توافق استکهلم و نقض آتش بس در 5 ماه گذشته به صورت متناوب توسط رژیم سعودی ادامه یافت اما نیروهای ارتش و جبهه مقاومت انصارالله بازهم حُسن نیت خود را بیست و یکم اردیبهشت امسال نشان دادند.

ارتش و مقاومت انصارالله برای این که عزم خود را برای دست یابی به راه حل سیاسی نشان دهند، نیروهای خود را به صورت یک جانبه از بندرهای «الحدیده، رأس عیسی و الصلیف» خارج کردند اما باز هم رژیم سعودی بود که به کارشکنی ها ادامه داد.

رژیم سعودی در ماه های گذشته نقض توافق استکهلم را با حملات هوایی، موشکی و توپخانه ای به مناطق مسکونی و نیروهای یمنی نشان می داد اما در حال حاضر نمونه ای جدید از نقض آتش بس و جنایت را به نمایش گذاشته است.

محاصره هزاران تن از شهروندان مظلوم یمنی در شهر « الدریهمی»، مصداقی دیگری از زیرپا گذاشتن حقوق انسان ها توسط رژیم سعودی و ائتلاف غربی – عربی – صهیونیستی است و در این میان نیز مدعیان حقوق بشر به سکوت مرگبار بسنده کرده اند تا استانداردهای دوگانه آنان درباره حق زندگی افراد به اثبات برسد.

براساس گزارش های به دست آمده از منابع میدانی، وضعیت در شهر محاصره شده «الدریهمی» به سمت بحرانی شدن پیش می رود چرا که کمبود مواد غذایی، بهداشتی و درمانی شهروندان را با مشکل جدی روبه رو  کرده است.

به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، گرسنگی، سوء تغذیه، شیوع بیماری‌های واگیردار و افزایش آمار مرگ و میر نیز وضعیت را برای هفت هزار شهروند در شهر محاصره شده الدریهمی وخیم و فاجعه بار کرده است.

به گفته منابع میدانی، رژیم سعودی همزمان حملات سنگین هوایی، موشکی و توپخانه ای به مناطق مسکونی شهر محاصره شده الدریهمی و مسیرهای خروجی را تشدید کرده است  تا جنایت های خود را در یمن تکمیل کند.

خبرها حاکیست، تاکنون حدود 70 درصد از زیرساخت‌های شهر محاصره شده الدریهمی (مناطق مسکونی، مراکز درمانی، خدماتی و…) به همراه مراکز حساس از جمله منابع آب در جریان حملات رژیم سعودی تخریب شده است.

به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، وضعیت در شهر محاصره شده « الدریهمی» روز به روز به سمت وخامت بیشتر پیش می رود و به سرکردگی نظام سرمایه داری که حیات خود را در ادامه اقتصاد جنگی می بیند، یک تراژدی و فاجعه انسانی در این شهر در آستانه به وقوع پیوستن است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جدیدترین آمار از جنگ 9 ساله علیه یمن؛ 18 هزار شهید و 31 هزار زخمی

مرکز حقوق بشری عین الانسانیه

چرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت وتو شد؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.