خانه / صراط عشق / متون / اعلام عقب نشینی امریکا

اعلام عقب نشینی امریکا

در میان بازار گرمی برخی از رسانه‌ها حول سفر پمپئو، اخباری هم منتشر شد که اجازه دیده شدن پیدا نکردند. اخباری که اعلام می کرد، پمپئو در سفرش به عراق، اعلام کرده است که آمریکایی‌ها آماده جنگ نظامی با ایران نیستند و از مقامات عراق درخواست کرد تا با ایران در این مورد رایزنی و واسطه‌گری کنند.

«جنگ هراسی» بذر هویت برخی از جریانات سیاسی در داخل کشور است. جریانی که برای ادامه حیات خود نیاز دارد تا سایه جنگ را بزرگ جلوه دهد و همواره آتش جنگ را داغ نگه دارد. اما، درحالی برخی از رسانه های داخلی و خارجی ایران را در فاصله یک قدمی جنگ معرفی کند و هر رویدادی را در همین راستا تحلیل کنند، که اظهارات مقامات کاخ سفید و ماموریت اخیر پمپئو در عراق از اتخاذ راهبرد مسالمت‌آمیز از سوی آمریکایی‌ها (که البته بوی هراس را به مشام مخاطب می‌رساند)، گواهی می‌دهد.

 

به گزارش رجانیوز پس از اقدام آمریکا در تروریستی‌خواندن سپاه و متعاقبا تروریستی اعلام شدن نیروهای آمریکایی در منطقه از سوی ایران، روابط دو کشور به اوج تنش خود رسید. مجادلات کلامی مقامات ایران و آمریکا، جنگ سرد نوین را به آستانه نقطه جوش خود رساند. گویی قرار بود جنگ بزرگی میان دو کشور دربگیرد. تصوری که همراه با تحرکات امریکا و البته موج خبری برخی از رسانه های داخلی و خارجی ایجاد شده بود. در همین فضا سفر غیر پمپئو به عراق زمینه ارائه تحلیل های جدی تری را فراهم کرد.

 

 

 وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه در سفری غیرمنتظره و چند ساعته به عراق با ‘عادل عبدالمهدی’ نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نیز ‘برهم صالح’ رئیس جمهوری این کشور جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

 

‘محمدعلی الحکیم’ وزیر امور خارجه عراق و نیز هیات همراه پمپئو از جمله کاردار آمریکا در بغداد نیز در این دیدارها حضور داشتند.  دیداری که اگرچه از محتویات آن خبری منتشر نشد، اما برخی از رسانه ها این سفر را زنگ خطر شروع جنگ معرفی کردند. 

 

در میان بازار گرمی رسانه های اصلاح طلب حول این خبر و سایر تحرکات امریکا، اخباری هم منتشر شد که اجازه دیده شدن پیدا نکردند. اخباری که اعلام می کرد، پمپئو در سفرش به عراق، به طور رسمی نگرانی آمریکا از واکنش ایران نسبت به تروریستی اعلام شدن سپاه را به گوش مقامات بغداد رساند و از مقامات عراق درخواست کرد تا با ایران در این مورد رایزنی و واسطه‌گری کنند. وزیر خارجه آمریکا همچنین در ازای انتظار از عراقی‌ها به‌منظور ایفای نقش واسطه‌گری، آن‌ها را از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران معاف دانسته است. به بیان بهتر، عراق در صورت واسطه‌گری میان ایران و آمریکا، خواهد توانست بدون هیچ‌گونه مانعی، روابط آزادانه نفتی و تجاری با ایران داشته باشد.  

 

 در همین راستا محمد مهدی البیاتی عضو ائتلاف فتح عراق اعلام کرده بود که «آمریکایی‌ها آماده جنگ نظامی با ایران نیستند؛ سفر شب گذشته مایک پمپئو به عراق با هدف درخواست میانجی گری عراق بوده است. وزیر خارجه آمریکا در این دیدار از عراق درخواست میانجی‌گری به منظور فراهم کردن فضای گفتگوی ایرانی – آمریکایی کرده است».

 

از سوی دیگر «یاسر ابوهلاله»، مدیر پیشین شبکه خبری «الجزیره» قطر و «حمد بن‌جاسم»، نخست‌وزیر و وزیرخارجه پیشین این کشور هم روز گذشته در توییت‌هایی با بیان جزئیاتی از این دیدار نوشتند که کشورهای عربی دلخوش نباشند که آمریکا با ایران درگیر می‌شود بلکه کل چیزی که آمریکا دنبال آن است، ضمیمه‌ای برای توافق هسته‌ای است.

 

ابوهلاله با اشاره به فضاسازی رسانه‌های سعودی و اماراتی درباره القای فضای جنگ علیه ایران، به افکار عمومی نوشت: «اینکه می‌گویم اطلاع است، نه تحلیل. کلا برخلاف آنچه رسانه‌ها درباره سفر مایک پمپئو به عراق گفتند، باید بگویم سفر او کاملا برعکس چیزی بود که اعلام شد. پمپئو حامل پیام آرام‌کننده برای ایران بود. کل چیزی که آمریکا به دنبالش است، ضمیمه‌ای برای توافق هسته‌ای است، نه لغو آن.» 

 

ابوهلاله توضیح داد: (دونالد) ترامپ دنبال این است که توافق، توافق خودش باشد نه توافق اوباما. آنها تأکید کردند که آمریکا دنبال جنگ نیست و این چیزی است که با توییت‌های ترامپ [در خصوص انتظارش برای تماس با او از تهران] همخوانی دارد. 

 

در همین ارتباط، «حمد بن جاسم بن جبر» در رشته توییتی همین مضمون را اعلام کرد و نوشت که جنگی میان آمریکا و ایران در نخواهد گرفت و هدف تنش‌های جاری صرفا برای بازگشت دو طرف به میز مذاکره است. 

 

حمد بن جاسم نوشت: تنش کنونی در منطقه خلیج [فارس] که برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] از آن حمایت می‌کنند، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. آنطور که من می‌بینم، به درگیری نظامی گسترده با ایران منجر نخواهد شد بلکه هدف از آن در درجه اول، بازگرداندن توافق هسته‌ای [برجام] به میز مذاکره میان آمریکا و ایران است.

 

پیش از این نیز سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین المللی اعلام کرده بود از پیام رسمی مقامات عالی آمریکا به مقامات عالی ایران خبر داد و گفته بود « اخیراً مقامات عالی دولت آمریکا طی یک پیام رسمی به مقامات عالی ایران، تأکید و تصریح کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی برنامه‌ای برای درگیری نظامی با ایران ندارند».

 

عملیات روانی

به گزارش صبح نو درز جزئیات سفر پمپئو به عراق به بیرون، آشکارا منتقل‌کننده پیام عقب‌نشینی و ترس آمریکا در برابر ایران بود؛ هرچند این هراس از احتمال شاخ به شاخ شدن با ایران، دقیقا خلاف ادعاها، لغزپراکنی‌ها و اقدامات تحریک‌آفرین چند روز اخیر مقامات آمریکایی علیه ایران، به‌خصوص در خلیج‌فارس بوده است اما شنیده‌ها و اطلاعات متقن ما نشان می‌دهد که این اقداماتِ در ظاهر، جنگ‌طلبانه، کذایی و صرفا عملیات روانی برای عقب‌نشینی ایران و مجاب‌شدن برای مذاکره با طرف‌های غربی است.    

 

یکی از نشانه‌های بروز تنش کاذب میان دو کشور، اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن به خلیج‌فارس بود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز 16 اردیبهشت، اعلام کرد که ایالات متحده شاهد افزایش تحرکات ایران در منطقه بوده‌ و اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن به خلیج‌فارس هم به همین دلیل است. پمپئو تصریح کرد: «هر حمله‌ای به منافع آمریکا در منطقه را از چشم ایران می‌بینیم؛ حتی اگر گروه‌هایی مثل حزب‌الله یا حوثی‌ها چنین اعمالی انجام دهند، آمریکا، ایران را مقصر می‌داند».

 

جان بولتون، مشاور جنگ‌طلب ترامپ نیز درباره دلیل اعزام ناوگروه مزبور به خلیج‌فارس گفت: «اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یگان بمب‌افکن ارتش آمریکا به خاورمیانه حامل این پیام روشن برای ایران است که در صورت هرگونه تعرض نظامی علیه منافع ایالات متحده یا متحدان آن، با واکنشی بی‌رحمانه مواجه خواهد شد». 

 

این اظهارات جنگ‌طلبانه بولتون در حالی است که آبراهام لینکلن از یک ماه گذشته قرار بود وارد خلیج‌فارس شود و اساس این اعزام‌ها و جابه‌جایی‌ها امری عادی تلقی می‌شد؛ اما مقامات آمریکایی سعی کردند به این اقدام معمول کشورشان پوشش نظامی بدهند. 

 

مشتاق گفت‌وگو با ایران 

با وجود این اقداماتِ در ظاهر جنگی، مقامات آمریکایی چند روزی می‌شود که اشتیاق وافرشان برای مذاکره با ایران را رسانه‌ای کرده‌اند. یکی از این مقامات، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکاست. او پنجشنبه هفته گذشته، در سخنرانی خود در کاخ سفید گفت: «دوست دارم ایرانی‌ها با من تماس بگیرند اما جان کری با آن‌ها خیلی صحبت می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که با من تماس نگیرند. کری ملاقات‌های زیادی با ایرانی‌ها داشته است و به آن‌ها می‌گوید که چه کار کنند». 

 

علاوه بر این، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز گذشته در گزارشی اعلام کرد پس از آنکه به تازگی رییس‌جمهوری آمریکا خواهان تماس ایران با او شد، کاخ سفید با سوئیس تماس گرفته و شماره تلفنی را در اختیار گذاشته تا مقامات ایرانی بتوانند با ترامپ تماس بگیرند.

 

یا جنگ یا صلح 

با وجود اینکه ترامپ از اشتیاقش برای مذاکره با ایران سخن گفته، برخی رسانه‌های داخلی که سابقا ید طولایی در تئوریزه‌کردن مذاکره و سازش با طرف‌های غربی داشته‌اند، با دوقطبی‌سازی از مفاهیمی نظیر جنگ و صلح، شرط دورشدن فضای تهدید و ارعاب از سر کشور را مذاکره قلمداد کرده‌اند. سابقه کاربرد دوقطبی‌سازی از جنگ و صلح، به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 بازمی‌گردد؛ آنجا که رسانه‌های حامی حسن روحانی، مدام بر این نفیر دمیدند که در صورت پیروزی نامزد اصولگرایان یعنی ابراهیم رئیسی، کشور در ورطه جنگ در خواهد غلتید. 

 

رسانه‌های دولتی البته در ایام مذاکرات هسته‌ای نیز از دوقطبی‌سازی کاذب میان جنگ و صلح، چنته‌ای محکم برای آزمندی خود دوختند. رسانه‌های دولتی در آن ایام، مذاکره و محصول زاییده‌شده از آن، یعنی برجام را تنها عامل موثر برای دورشدن غبار جنگ از بالای سر کشور ارزیابی کردند. این رسانه‌ها گویا قصد دارند بار دیگر با دست یازیدن به سیاست نخ‌نماشده «یا جنگ یا صلح» ضمن مشروعیت‌زایی برای نظریات خود نزد افکار عمومی، بار دیگر پای نظام سیاسی را به میدان مذاکره با غرب بکشانند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

از طوفان‌الاقصی تا عملیات تروریستی کرمان!

ترور و عملیات تروریستی آمریکا و اسرائیل

خنجر یمنی روی شاهرگ صهیونیست‌ها/ آیا آمریکا توان حمله مستقیم نظامی به یمن را دارد؟

طوفان‌الاقصی، علیه رژیم صهیونیستی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.