سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / 14میلیارد دلار برای کالاهای ضروری اختصاص دادیم دولت بگوید کجا هزینه شد

14میلیارد دلار برای کالاهای ضروری اختصاص دادیم دولت بگوید کجا هزینه شد

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر در مجلس دیروز در نطق میان دستور گفت که در مجلس 14میلیارد دلار برای کالاهای ضروری اختصاص دادیم اما اکنون این وضعیت قیمت‌ها است! دولت گزارش دهد که این مبلغ کجا و چگونه هزینه شده است؟ همچنین حاجی دلیگانی متذکر شد که سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران باید در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

دیروز مجلس شورای اسلامی جلسه علنی خود را در حالی آغاز کرد که مطابق آنچه سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پیرامون دستور کار صحن علنی 23 اردیبهشت ماه قرائت کرد؛ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نخستین دستور کار آن بود.

روز یکشنبه کلیات قانون اعطای تابعیت ایرانی به فرزند زنانی که با مردان غیرایرانی ازدواج کرده‌اند به تصویب رسید. در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مذکور، دیروز نمایندگان در جریان بررسی جزئیات این طرح با ماده واحده و تبصره‌های این لایحه موافقت کردند.

به شرط نداشتن مشکلات امنیتی

بر اساس ماده واحده لایحه مذکور فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران در می‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی اقدام کند.

در تبصره 1 این لایحه آمده است: در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسبت متقاضی، احراز نسبت با دادگاه صالح می‌باشد.

بر اساس تبصره 2 لایحه مذکور افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل سوء پیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

شایان ذکر است در جریان بررسی جزئیات گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی  عنوان کرد که منظور از ازدواج در متن این لایحه ازدواج شرعی است.

آقای رئیس‌جمهور خبر دارید؟!

حجت‌الاسلام «سیدجواد حسینی‌کیا» عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، در نشست علنی دیروز و در نطق میان دستور خود گفت:  ملت ایران به خوبی می‌داند که آمریکا دچار چالش فراوان بوده و قدرت او رو به افول است. تحریم‌های ظالمانه و هیاهوی جنگ برای حفظ ظاهر خود است که به لطف خدا ملت ایران از این گردنه انقلاب سرفرازانه عبور خواهد کرد، ملت از این هیاهو‌ها نخواهد ترسید و ترسو‌ها فکری به حال خود کنند. ملت ایران یکپارچه پاسدار است و به حافظان انقلاب اسلامی افتخار می‌کنند.

نماینده مردم سنقر و کلیایی  در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: نمی‌دانم از وضعیت مردم خبر دارید یا نه؟ گرانی مسکن، خودرو و کالاهای اساسی و مصرفی از جمله این موارد است. مجلس ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در اختیار دولت با اختیار تام قرار داد. اما نابسامانی و هرج و مرج در قیمت‌ها بی‌داد می‌کند. دولت به مجلس گزارش دهد که این ۱۴ میلیارد چگونه هزینه شده است و چرا تا به حال به داد سفره‌های مردم نرسیده است؟ وضعیت زندگی بازنشستگان، کارگران و عموم مردم خوب نیست.

وی با ‌اشاره به سیل اخیر گفت: سیل خسارت فراوانی به بار آورد و مردم را درگیر کرد. کم‌ترین همکاری دولت با فرزندان سیل‌زدگان تعویق یک ماهه کنکور است که دیروز در این راستا نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته شد.

حسینی‌کیا گفت: اصل 44 در قانون اساسی یک اصل مترقی است که این اصل دولت را مکلف به خصوصی‌سازی می‌کند. اما خصوصی‌سازی با غارت و تاراج بیت‌المال متفاوت است. ده‌ها هزار میلیارد تومان خصوصی‌سازی کرده‌ایم، اما بیشتر دچار مشکل و چالش شده‌اند و یکی پس از دیگری به دادگاه می‌رود. نمونه آن خریدار ماشین سازی تبریز است که به ۲۰ سال زندان محکوم شده است. از رئیس ‌قوه قضائیه می‌خواهیم تا جلوی تاراج بقیه بیت‌المال را بگیرد و اجازه ندهد که سیلوهای کشور که در حال واگذاری است به تاراج برود.

این نماینده مجلس در دوره دهم در تذکری به وزیر نیرو گفت: نیازمند افزایش تخصیص آب کشاورزی از سد شهدای سنقر به 5 هزار و 400 هکتار مصوبه اولیه هستیم. دو مرتبه آب این سد رها‌سازی شده و به کشاوزران داده نشده است، آب هدر رفته است و تصفیه آب آشامیدنی برای سنقر عملیاتی نشده است که نیازمند تسریع است و هم چنین تکمیل مجمتع‌های آب روستایی از نیازهای جدی این شهرستان است  که برخی از مناطق با مشکل جدی آب مواجه هستند و کار تصفیه خانه آب باید سریعا انجام شود.

حسینی‌کیا در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی گفت: استان کرمانشاه نیازمند طرح جامع سردسیری است تا بزرگترین طرح ملی کشور در این حوزه اجرا گردد و همچنین شهرستان سنقر نیازمند طرح‌های آبیاری است.

سامانه ثبت حقوق مدیران در دسترس مردم

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی دیروز مجلس، با بیان اینکه مسائل بسیار خوبی در نشست مشترک روز گذشته قوه مقننه و قوه قضائیه مطرح شد، گفت: امیدوارم این نوع جلسات استمرار یابد و مسائلی که در این جلسات عنوان شد به عمل منجر شود و مشکل 7 هزار و 200 نفر از افرادی که برای کادر اداری قوه قضائیه آزمون داده‌اند رفع شود.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در تذکری به استناد ماده 141 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی افزود: گزارش‌هایی که توسط کمیسیون‌ها ارائه می‌شود به موقع در اختیار نمایندگان قرار نمی‌گیرد تا بتوانند پیشنهادات خود را مطرح کنند لذا باید ترتیبی اتخاذ شود که در همان زمانی که تاریخ چاپ گزارش است در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس ‌مجلس تصریح کرد: روز گذشته جنابعالی و رئیس ‌قوه قضائیه از بحث شفافیت دفاع کردید لذا باید براین اساس اجرای ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه که موضوع ثبت حقوق مقامات و مدیران در یک سامانه است در دستورکار قرار گیرد و شرایط دسترسی مردم به این سامانه فراهم شود چرا که در حال حاضر مردم به این سامانه دسترسی ندارند.

رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی درباره در دسترس قرار گرفتن سامانه حقوق مقامات و مدیران برای مردم، تصریح کرد: آقای علیرضا رحیمی از سوی هیئت‌رئیسه مجلس ماموریت می‌یابد تا پیگیری کند که این سامانه در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

افسارگسیختگی قیمت‌ها

علیرضا ابراهیمی؛ عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در نشست علنی دیروز مجلس در تذکر شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «امروز مردم از فشارهای اقتصادی در رنج هستند و بیکاری عذاب روح خانواده‌ها شده است لذا مبارزه جدی با مفسدان اقتصادی مطالبه ملت ایران است.»

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نظارت دقیق بر قیمت کالاها، خدمات و خودرو افزود: «قیمت یک پژو به صد میلیون و قیمت یک دانه خرما به 400 تومان رسیده است؛ چرا برخورد جدی با این قضیه صورت نمی‌گیرد که بتوانیم با گذر از تحریم به آرامش در فضای کسب و کار و معیشت مردم برسیم.»

وی ادامه داد: «بیش از 5 هزار طلبه به صورت داوطلبانه برای رسیدگی به امور دینی در مناطق مختلف کشور در قالب طرح هجرت اعزام شده‌اند اما ماهیانه کمتر از یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند؛ در حالی که شهریه متداول آنها نیز با خروج از محل درس قطع می‌شود بنابراین لازم است به وضع این جهادگران دینی رسیدگی شود.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: «رسیدگی و ترمیم دو محور مواصلاتی رامیان- شاهرود و آزادشهر – شاهرود که بر اثر سیلاب آسیب جدی دیده است، به کندی پیش می‌رود لذا لازم است ضمن تخصیص اعتبارات، رسیدگی به این دو محور در دستور قرار گیرد.»

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین از وزیر کشور خواست در تعیین استاندار استان گلستان تعجیل کند و تأکید کرد: «از نیروهای توانمند و بومی استان گلستان غافل نشوید.»

افسارگسیختگی قیمت‌ها در حالی است که نمایندگان طیف موسوم به اصلاح‌طلب با طرح مواردی مانند لزوم بازنگری در قانون اساسی عملا در خدمت این افسارگسیختگی قیمت‌ها قرار گرفته اند، چرا که با طرح این موضوعات وقت و زمان را به نفع این گرانی‌ها و به ضرر بررسی‌های کارشناسانه برای رفع آنها می‌کشند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

عقب‌نشینی نرخ دلار غیررسمی با انتقام ایران از اسرائیل

پاسخ مقتدرانه ایران به رژیم صهیونیستی، قیمت‌ها در بازار در حال عقبگرد است

بریکس چالشی برای هژمونی اقتصادی غرب

اندیشکده «کارنگی» بررسی کرد:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.