خانه / صراط عشق / متون / کاهش تعهدات کافی نیست؛ خروج از این توافق یک‌طرفه را اعلام کنید

کاهش تعهدات کافی نیست؛ خروج از این توافق یک‌طرفه را اعلام کنید

هر اقدامی به جز پایان دادن به این خسارت محض که هزینه نگهداری آن به صورت یک طرفه از جیب ملت ایران پرداخت می شود اشتباهی دیگر در کارنامه غرب گرایان خواهد بود.

شنیده‌ها حاکی است با نزدیک شدن به ۱۸ اردیبهشت که سالگرد خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام است حسن روحانی قصد دارد تا کاهش تعهدات ایران در برجام و آغاز قسمتی از فعالیت های هسته ای کشورمان را اعلام کند.

هرچند این اقدام به معنی خروج کامل ایران از برجام نیست اما برخی رسانه‌های حامی دولت سعی دارند این اقدام را واکنشی جدی به بدعهدی آمریکا و وعده‌های پوچ ارواپایی ها در یک سال اخیر تلقی کنند. اقدامی که غرب گرایان پس از یکسال انجام خواهند داد بنا به دلایل فراوانی دیرهنگام، نامتناسب و ضعیف است. 

تداوم غیرقانونی برجام

شروط ۹ گانه رهبرانقلاب، شروط 9گانه مجلس و ده شرط شورایعالی امنیت ملی در پذیرش برجام سندی محکم بر مشکلات ساختاری برجام بود. اما متاسفانه دولت به این شروط توجه لازم را نکرد.

در شروط ۹ گانه در پذیرش برجام آمده است که با وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکره نقض برجام محسوب می‌شود و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه مجلس با اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی، برجام را متوقف و عملیات غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو را عملیاتی نماید. این نشان می دهد خلا قانونی در این خصوص در کشورمان وجود نداشته است. هر چند اگر این قانون نیز نبود اقدام متقابل از حقوق مشروع همه کشورهاست و خللی برای کشور ایجاد نمیکرد بنابراین تاکنون نیز دولت برخلاف قوانین رسمی کشور و شروط رهبرانقلاب به محدودیت های برجام تن داده است و هر اقدامی غیر از خروج ایران از برجام تاثیری ضعیف از ایران را مخابره خواهد کرد.

گفتنی است طبق ماده 26 و 36 برجام که دولتمردان برای اقدامات روز چهارشنبه 18اردیبهشت 98 روی آن برنامه ریزی کرده اند نیز ایران می توانست در زمان اوباما و تحریم های ویزا دست به اقدام متقابل بزند. بنابراین نمی توان این اقدام دیرهنگام دولتی ها پس از دو سال را متناسب و قابل قبول دانست.

چرا ایران باید از برجام خارج شود؟

آنچه مشخص است این است که برجام از روز اول نقض شد، دارایی‌های ایران مصادره شد، تحریم‌های ۱۰ ساله قانون داماتو تمدید شد، قانون کاتسا تصویب شد و آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد و در آخر هم از برجام خارج شد. نه تنها این فجایع در نقض تعهدات صورت گرفت، بلکه با پررویی از براندازی نظام و اعمال تحریم‌های جدید در وسعت ۷۰۰ شخص حقیقی و حقوقی سخن به میان آوردند. علی‌رغم همه این تبهکاری‌ها و زدن زیر تعهدات، هر از چندی آژانس گزارش می‌دهد ایران مو به مو به تعهدات خود عمل می‌کند اما آمریکا سطح دشمنی های خود را افزایش داده و علاوه بر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، فرد به فرد و شرکت شرکت در کشورهای مختلف مذاکره می کند تا زنجیری از تحریم ها را در پاسخ به خوش عهدی ها و عقب نشینی های ایران ببافد.

اما در یک سال گذشته نیز دولت روحانی هیچ اراده سیاسی برای اقدام متقابل و دفاع از منافع ملی کشورمان در این یکسال نشان نداد و تاکنون هزینه «توافق به هر قیمت» که مدنظر دولت است از جیب مردم ایران تامین شده است. نه تنها تاکنون شاهد اقدام عزتمندانه ای نبوده ایم که حتی اقدام متقابل که امری کاملا حقوقی و حق قانونی کشورمان است را هم استفاده نکرده و صرفا به چند شعار مضحک که ما پیروزی اخلاقی کسب کرده ایم بسنده شده و همین منجر به افزایش دشمنی ها و زیاده خواهی های غربی ها تبدیل گشته است. برخی تحلیل گران این تعلل یکساله را با عنوان «دیپلماسی قجری» معرفی کرده اند چرا که ایران تاکنون هیچ منفعت اقتصادی از برجام بدست نیاورده است و در مقابل هزینه های حفظ آن و محدودیت های فراوان هسته ای را یک طرفه انجام میدهد. 

حالا نیز دولت با راه اندازی بخشی از توان بالقوه هسته ای کشور درصدد اقدام متقابل است. این درصورتی است که ایران در قبال دستاورد کاملا هیچِ برجام نباید هیچ کدام از تعهدات خود را انجام دهد. ایران امروز به طور کامل از وعده های اندکِ نوشته شده در برجام هم محروم مانده و دلیلی ندارد که به محدودیت های تحمیل شده ادامه دهد. هر اقدامی به جز پایان دادن به این خسارت محض که هزینه نگهداری آن به صورت یک طرفه از جیب ملت ایران پرداخت می شود اشتباهی دیگر در کارنامه غرب گرایان خواهد بود.

 باتوجه به انچه گذشت به نظر میرسد اقدامات آتی دولت بیشتر جنبه نمایشی دارد. چرا که بنابر بند 36 برجام و یا قانون اقدام متناسب، ایران یکسال قبل باید از برجام خارج میشد. اما دولت در اقدامی دیرهنگام حالا درصدد است صرفا بخشی از فعالیت هسته ای کشور را آغاز کند. این اقدام ضعیف هیچ تناسبی با دشمنی های آمریکا پس از خروج از برجام و وعده های روی زمین مانده اروپا ندارد.

ادامه اشتباهِ برجامِ اروپایی

ماجرا از جایی شروع شد که آمریکا پس از خروج یک طرفه از برجام دست ایران برای اقدام متقابل را باز گذاشت اما حسن روحانی سراسیمه پشت تریبون آمد و اعلام کرد که برجام را با اروپا ادامه خواهد داد! روحانی هرچند با این کار گذشته خود را زیر سوال برد و تئوری بستن با کدخدا به جای مذاکره بی فایده با آقااجازه هایِ اروپایی را نادیده انگاشت اما یکبار دیگر راه رفته را امتحان کرد و پای وعده های اروپا نشست. وعده هایی که به قول ظریف کمتر از یک درصد آن محقق شده است. این درحالی است که رهبرانقلاب برای ادامه برجام با اروپا 9 شرط را مطرح کرد که هیچ کدام از آنها عملیاتی نشد و بار دیگر شاهد عبور غرب‌گرایان از خطوط قرمز شدیم.

شروط ایشان به شرح زیر بود.

1. در دوسال گذشته آمریکا بار‌ها برجام را نقض کرده است و اروپایی‌ها ساکت مانده اند. اروپا باید آن سکوت را جبران کند.

2. آمریکا قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض آمریکا، صادر کند.

3.اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد

4. اروپا باید با هر گونه تحریم جمهوری اسلامی مقابله کند و مقابل تحریم‌های آمریکا صریح بایستد

5.اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند تا تحریم‌های آمریکا ضربه‌ای به فروش نفت ما نزند.

6. بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند.

بازهم همه شروط فوق نقض شده است. اروپا در کنار آمریکا قرار گرفته، فروش نفت ایران کاهش یافته، بانک های اروپا حاضر به همکاری با ایران نبوده و زیاده خواهی های اروپا علیه قدرت دفاعی کشورمان ادامه داشته اما در اقدامی غیر منطقی دولت روحانی حاضر به پایان عقب نشینی های خود نبوده بلکه درصدد تحمیل تعهدات ذلت بار FATF به کشور است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تل‌آویو پس از ۴۷ روز جنگ، تن به آتش‌بس داد/اعلام آتش‌بس 4 روزه در غزه

به توافق آتش بس انسان دوستانه (آتش‌بس موقت) به مدت ۴ روز دست پیدا کردیم

فرار وحشت‌زده افغان‌های مهاجر از ترس یورش نظامیان پاکستان

خروج سراسیمه افغان‌ها از پاکستان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.