سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / خالی‌بندی بولتون با خبر سوخته برای ارعاب ایران

خالی‌بندی بولتون با خبر سوخته برای ارعاب ایران

تحلیلگران ارشد آمریکایی ضمن رد بیانیه «جان بولتون» درباره اعزام ناو این کشور به غرب آسیا گفتند، اعزام ناو، یک موضوع روتین است و اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید ضد ایران، «تهدید توخالی» است.

به دنبال بیانیه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره اعزام ناو هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکلن» و تهدید ایران با آن، برخی تحلیلگران ارشد آمریکایی گفتند، هدف بولتون، چیزی جز «ترساندن ایرانی‌ها» نیست.

بولتون بامداد روز دوشنبه در بیانیه‌ای از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) خبر داد و ادعا کرد علت آن «مجموعه‌ای از نشانه‌ها و هشدارهای نگران‌کننده روزافزون» است و این امر (اعزام ناو) پیامی صریح و روشن برای ایران است.  بولتون در بیانیه تلاش کرده اعزام ناو را به ایران مرتبط و این کشور را مرعوب کند حال آنکه دقیقا یک ماه قبل، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود که ناو یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن در راستای ماموریت روتین خود به منطقه غرب آسیا اعزام خواهد شد. تحلیلگران آمریکایی هم اظهارات بولتون علیه ایران با توسل به اعزام این ناو را «تهدید توخالی» خوانده و گفته‌اند که این اظهارات برای «ترساندن ایرانی‌ها» بیان شده است.

«ایلان گلدنبرگ» مدیر بخش امنیت خاورمیانه در اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» در توییتی در این باره نوشت: «اعزام یک ناوگروه به سنتکام، اقدام غیرمعمولی نیست و احتمالا اقدامی عادی بوده که از مدت‌ها قبل برنامه آن چیده شده بود. ادبیات آتش‌افروزانه بولتون، غیرمعمولی و تحریک‌آمیز است البته حدس من آن است که این موضوع یک فرصتی برای تلاش به منظور ارعاب ایرانی‌ها است نه چیز بیشتر.» «میکا زنکو» تحلیلگر ارشد ساکن منطقه «کلمبیا» در آمریکا هم اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره اعزام ناو به منطقه غرب آسیا را رد کرد. این تحلیلگر آمریکایی در توییتی نوشت: «توسل بولتون به استقرار روتین لینکلن به منطقه استحفاظی سنتکام جهت ترساندن ایران، یک تهدید توخالی و بطور خاصی ضعیف است».

گاردین: حرکت ناو لینکلن به سمت خاورمیانه عادی است

همچنین وب سایت روزنامه انگلیسی گاردین، درباره اظهارات جدید بولتون نوشت: تغییرات در صف‌آرایی نظامی آمریکا روالی عادی دارد و برخی مقامات آمریکایی نیز به رغم اینکه تنها لحن بیانیه بولتون و اعلان چنین برنامه‌ای از سوی او را عجیب می‌دانند ارسال این واحدهای نظامی به منطقه را امری عادی می‌دانند.

این روزنامه در ادامه نوشت: گردش ناوهای جنگی هواپیمابر و هواپیماهای بمب‌افکن روالی عادی است. در حال حاضر در منطقه مقر فرماندهی نظامی آمریکا که خاورمیانه و افغانستان را در بر می‌گیرد هیچ یک از این‌ها وجود ندارد. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن مقر خود را روز یکم آوریل در نورفولک در ویرجینیا برای رفتن به مدیترانه و سپس از آن‌جا به خلیج ‌فارس ترک کرد. آمریکا بمب‌افکن‌های B-1 را در ماه مارس برای تأمین و نگه‌داری و بهبود امکانات بابت اینکه تجهیزات کافی نداشتند از خاورمیانه خارج کرد. در حالی که چنین تغییراتی در صف‌آرایی نظامی جهانی روالی عادی دارند، اینکه چنین موضوعی از طرف مشاور امنیت ملی آمریکا و نه از سوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام شود، غیرمعمول است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آهنگ حماسی، ایران

شرح این عاشقی ننشیند در سخن

زمین‌های رایگان قانون جوانی جمعیت

۱۰۰ هزار خانواده همچنان در صف انتظار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.