خانه / صراط عشق / متون / آمریکا به هیچ یک از تعهداتش پایبند نیست ولی می‌توان با مذاکره بهانه‌ها را گرفت!

آمریکا به هیچ یک از تعهداتش پایبند نیست ولی می‌توان با مذاکره بهانه‌ها را گرفت!

روزنامه شرق  در سرمقاله خود نوشت: «به نظر می‌رسد بنابر منافع ملی باید به سمت بحث و گفت‌و‌گو با طرف‌های خارجی حرکت کرد…چه بسا بتوان روابط را به شکلی تعریف کرد که شرکت‌های خارجی غیرآمریکایی بتوانند سرمایه‌گذاری در ایران را مدنظر قرار داده و فرایند انتقال تکنولوژی را انجام دهند».

این نوشتار سپس افزوده: «می دانیم ایالات متحده به ویژه در دوران اخیر به هیچ یک از تعهدات بین‌المللی پایبند نبوده است. شاهد آن اینکه در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش پسر بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل به صورت یک جانبه و به بهانه از بین بردن سلاح‌های کشتار جمعی صدام، به این کشور حمله کرده و سرانجام برهمگان روشن شد سلاحی در میان نبوده است…»

شرق در ادامه نوشت:«باید با مذاکره با طرف‌های دیگر درباره همه موضوعاتی که ممکن است دغدغه برخی کشورها و اروپا باشد، مسائل را شفاف کرد و همه بهانه‌ها را از دست ایالات متحده گرفت».

این روزنامه زنجیره‌ای از یک‌سو تاکید دارد که آمریکا به هیچ یک از تعهدات بین‌المللی پایبند نیست و از سوی دیگر مدعی است که می‌توان با مذاکره، همه بهانه‌ها را از دست آمریکا و اروپا گرفت!

مدعیان اصلاحات پیش از این تاکید داشتند که اگر در موضوع هسته‌ای با آمریکا مذاکره کنیم و این بهانه را از آمریکا بگیریم، تمامی تحریم‌ها یکباره لغو شده و همه مشکلات کشور و حتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع می‌شود! اما در نهایت-همانطور که منتقدان نیز از ابتدا به درستی هشدار داده و اعلام کرده بودند- علیرغم ایجاد محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، سفره مردم نیز کوچک شد.

لازم به ذکر است که روزنامه زنجیره‌ای شرق در اوج عهدشکنی دولت اوباما در موضوع برجام مدعی بود که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است و تهران به اجرای برجام اطمینان دارد»!

این دیپلماسی منفعلانه است، نه دیپلماسی با صدای بلند!

روزنامه همشهری در یادداشتی با عنوان «دیپلماسی با صدای بلند» به قلم «عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه نوشت:«دیپلماسی در فضای مجازی یا دیپلماسی شبکه‌ای و در واقع امکان «دیپلماسی با صدای بلند» بستری است که در آن دولت‌ها از ابزار «قدرت نرم» برای متقاعدکردن یکدیگر به جای دیپلماسی زور و اجبار استفاده می‌کنند. در اهمیت دیپلماسی دیجیتال همان بس که شاهد استفاده هوشمندانه مسئولان عالی کشور از جمله وزیر امور خارجه از فضای مجازی و رسانه‌های تعاملی دیجیتال، ظرف 6 سال گذشته به خصوص در جریان مذاکرات هسته‌ای و به ویژه در کارزار سخت و دشوار با مثلث شوم و مخرب آمریکا، صهیونیسم و سعودیسم مواجه بوده و هستیم».

هیچ‌کس نقش فضای مجازی و کاربرد آن در دیپلماسی عمومی را انکار نمی‌کند، اما متاسفانه وزارت امور خارجه در دولت روحانی در سال‌های اخیر در رویکردی منفعلانه و تأمل برانگیز، از هرگونه واکنش متقابل و بازدارنده به گستاخی آمریکا و اروپا امتناع کرده و صرفا به پیام توئیتری و فشار ایمیلی بسنده کرده است.

پس از امضا و اجرای برجام، دولت روحانی در واکنش به گستاخی‌های مکرر آمریکا و نقض فاحش برجام توسط واشنگتن، به فشار ایمیلی، پیام توئیتری، نامه‌نگاری و برگزاری جلسات نمایشی بسنده کرد، حال آنکه تنها پاسخ عملی و قاطع به گستاخی آمریکا و اروپا در موضوع برجام، عمل به 29 شرط ابلاغی بوده و هست.

وزارت خارجه همچنین در موضوعاتی همچون بازداشت غیرقانونی دیپلمات ایرانی در اروپا و گستاخی‌های مکرر برخی کشورهای اروپایی به پیام توئیتری بسنده کرده و در میدان عمل از اجرای هرگونه اقدام قاطع امتناع

کرده است.

نباید به تلافی اقدامات آمریکا،با FATF قطع همکاری کنیم!

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: «در وضعیت کنونی آیا سخن گفتن از قطع همکاری با گروه مالی (FATF) به تلافی اقدام آمریکا می‌تواند بهترین اقدام باشد؟ دو شاهد نشان می‌دهند آمریکا و متحدان ضدایرانی آن تمایل دارند از مسیر گروه اقدام مالی نیز به اقتصاد کشور ضربه بزنند. شاهد اول آن تلاش‌هایی است که لابی‌های مخالف ایران برای بازگرداندن نام کشور به‌عنوان عضو غیرهمکار دارند. شاهد دوم به اقدامات و لابی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا

بازمی‌گردد.

این نهاد درصدد آن است که با هر ترفندی تور تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران را گسترده‌تر کند. از دستور کار خارج کردن لوایح مربوط به قانون تأمین مالی تروریسم، پولشویی و کنوانسیون‌های مربوطه طبیعتاً به آمریکا کمک می‌کند که به این بهانه خواسته‌های خود را بر دیگر کشورها تحمیل کند».

در حال حاضر، رئیس‌FATF معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا- اتاق جنگ اقتصادی واشنگتن- است. FATF پیش از این در گزارشی رسمی اعلام کرد که یکی از اهداف اصلی این سازمان، شناسایی و مسدودکردن مسیرهای دورزدن تحریم‌ها توسط ایران است.

سازمان بین دولتی FATF یکی از ابزارهای وزارت خزانه‌داری آمریکا در هوشمندسازی تحریم هاست اما مدعیان اصلاحات با بزک این سازمان معلوم‌الحال، به دنبال زمینه‌سازی برای تصویب لوایح خسارت بار مرتبط با FATF هستند.

تأکید بر «انفعال» در برابر «آرایش جنگی دشمن»!

روزنامه زنجیره‌ای آرمان در یادداشتی با عنوان «خواسته ۲۴‌میلیون رای‌دهنده به روحانی چه بود؟» آورده است:«بسیاری از 24‌میلیون نفری که در 29اردیبهشت 96 به آقای روحانی رأی دادند خواهان تنش‌زدایی هستند. بنابر این سؤال اینجاست که آیا انتخابات 29اردیبهشت96 می‌تواند معنا و مفهومی داشته باشد؟ اگر یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های آن انتخابات که تنش‌زدایی بود تحقق لازم پیدا نکند و همچنان همان رویه ادامه یابد این سؤال مطرح می‌شود که پس آیا کسانی که می‌گویند انتخابات در ایران خیلی مواضع را تغییر نمی‌دهد، درست است. اگر قرار باشد دولتی بر سر کار بیاید که تحت‌تاثیر به فرض آن 16میلیون رأی رقیب باشد و یا دولتی که به اراده آن 24‌میلیون بر سر قدرت آمده باشد، اگر قرار باشد که هر دو آنها یک سیاست را در پیش بگیرند پس چه لزومی دارد این همه صرف انرژی؟ اگر آن 24میلیون در انتخابات شرکت ‌کردند امروز باید حاصل رأی‌شان را در سیاست‌های دولت ببینند.»

قابل توجه آنکه زنجیره ای‌ها علی‌رغم مشاهده تحمیل جنگ اقتصادی، تمدید تحریم‌های فلج‌کننده، تحریم سپاه و تحریم‌های جدید نفتی و تحریک و تهییج برخی کشورهای منطقه و تسلیح آنان از سوی دشمنان نظام، همچنان بر طبل توخالی «تنش زدایی» می‌کوبند و به دنبال خط انفعال در دیپلماسی از هیچگونه یاوه‌گویی دریغ نمی‌کنند.

به سنگ خوردن تیر توجیه‌سازی زنجیره‌ای‌ها

روزنامه آفتاب یزد در خبری با عنوان «واکنش وزارت بهداشت به احتمال بیوتروریسم بودن حمله ملخ‌های مهاجر» به نقل از معاون بهداشت وزارت بهداشت در واکنش به احتمال بیوتروریسم بودن حمله ملخ‌ها در مناطق جنوبی کشور گفت: «راجع این موضوع نمی‌توانم اظهارنظر کنم، اما با توجه به تجربیات موجود، فکر نمی‌کنم که بیوتروریسم باشد و فکر می‌کنم کشور همواره توانایی مقابله با این مورد را مانند دیگر پدیده‌ها دارد و کشور ما باید آمادگی هر گونه آفت را

داشته باشد.»

وی گفته است: «ما هر ساله در حوزه آبی در خوزستان به طور طبیعی مشکل داریم، سیستم فاضلاب این استان واقعا مشکل دارد، حتی این موضوع تحت کنترل هم نیست و حتما عزم ملی برای اصلاح سیستم فاضلاب نیاز است.»

گفتنی است این روزنامه مدعی اصلاحات پیش از این در چندین گزارش و یادداشت با ادعای اینکه «رئیس‌جمهور روحانی بدشانس است.» نوشته بود: ترامپ، سیل، زلزله، ملخ همه از نشانه‌های بدشانسی حسن روحانی است!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت وتو شد؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد

حمله تروریستی در مسکو/ دستکم ۴۰کشته و ۱۰۰ زخمی در حادثه تیراندازی

کنسرت کروکوس در آتش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.