خانه / صراط عشق / متون / کوچ ۵۶ مدیر بازنشسته به بزرگ‌ترین هولدینگ پتروشیمی کشور

کوچ ۵۶ مدیر بازنشسته به بزرگ‌ترین هولدینگ پتروشیمی کشور

۵۶ مدیر بازنشسته در حالی به هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس منتقل شده‌اند که این بیم وجود دارد بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور با مدیریت غیرتخصصی، دچار تزلزل در جایگاه خود در اقتصاد ملی شود.

شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به عنوان پولدارترین شرکت بورسی ایران و صنعت پتروشیمی، یکی از بنگاه‌های اقتصادی ایران است.

40 درصد سهام این شرکت متعلق به سهام عدالت است و 20 درصد سهام آن نیز در مالکیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد. مابقی سهام این شرکت هم متعلق به صندوق بازنشستگی صنعت نفت و چند شرکت دیگر است. بخشی از سهام این شرکت هم در بورس در اختیار سهامداران خرد است.

با توجه به اینکه دولت متولی مدیریت سهام عدالت است و 40 درصد سهام مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به‌همراه 20 درصد سهام دولتی این مجموعه، بیش از نیمی از سهام آن را تحت مدیریت دولت قرار داده، در عمل این شرکت، دولتی محسوب می‌شود؛ اگرچه در نامه‌نگاری‌های مجموعه وزارت نفت، این هلدینگ، شرکتی غیردولتی محسوب شده که اعضای هیئت‌مدیره آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی وزارت نفت و شرکت‌های اصلی تابعه آن تعیین می‌شوند.

ازاین رو، در جریان اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی که در نیمه دوم سال گذشته اجرایی شد، این شرکت نمی‌توانست از این قانون مستثنی باشد؛ اما در عمل شاهد بودیم که بیش از 50 نفر از بازنشستگان دستگاه‌های مختلف به این هلدینگ نقل مکان کردند و جای مدیران باسابقه آن را گرفتند.

در نامه‌ای که بهمن ماه سال گذشته از سوی بازرس کل امور نفت سازمان بازرسی کل کشور به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ارسال شد، درباره به‌کارگیری 56 نفر از بازنشستگان ارگان‌ها و نهادهای مختلف در این شرکت، سؤال شده بود.

نکته جالب اینجاست که مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز، خود یکی از این بازنشستگان است که پس از بازنشستگی در متروی تهران، به عنوان مدیرعامل بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور منصوب شده است، حال آنکه چه ارتباطی بین مدیریت در متروی شهری با مدیریت در تخصصی‌ترین و بزرگترین هلدینگ صنعت پتروشیمی ایران وجود دارد، جای سؤال است.

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که اغلب این 56 مدیر بازنشسته، تخصصی غیرمرتبط با صنعت پتروشیمی دارند و از دستگا‌ه‌هایی به هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس آمده‌اند که هیچ ارتباطی بین فعالیت گذشته آنها با نگاه تخصصی به صنعت پتروشیمی وجود ندارد؛ از اینرو، این بیم وجود دارد که بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور با مدیریت غیرتخصصی، دچار تزلزل در جایگاه خود در اقتصاد ملی شود.

گفتنی است کیهان اسفندماه سال گذشته خبری درباره حضور این افراد در پتروشیمی خلیج‌فارس منتشر کرده بود.

درگزارش مذکور آمده بود: در شرایطی که از منظر قانونی به کارگیری بازنشستگان در مراکز دولتی ممنوع می‌باشد، اخیرا شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس اقدام به جذب مدیرانی بازنشسته با حقوق‌های بالا کرده است!

البته شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس بلافاصله با ارسال جوابیه‌ای تلاش کرد با غیردولتی خواندن این شرکت، از پاسخگویی به اصل مطلب کیهان فرار کند.

این واکنش در حالی رخ داد که نکته اصلی مطلب کیهان چرایی حضور مدیران بازنشسته در راس بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی کشور با حقوق‌های بالا بوده که در جوابیه توجهی به آن نشده بود.

در پاسخ کیهان تأکید شد: متاسفانه با حضور تیم جدید مدیریتی که از فقدان دانش و تجربه مرتبط با حوزه نفت رنج می‌برند عملکرد این شرکت در بخش تولید افت قابل ملاحظه‌ای داشته است، به طوری که میزان تولید در بازه زمانی 1/1/96 تا 27/11/96 معادل 18.4060884 تن بود که از زمان حضور تیم جدید در بازه 1/1/97 تا 27/11/97 به 17.521.241 تن کاهش یافته است. به عبارت دیگر، به دلیل ضعف مدیریت و حضور افراد ناآشنا با مسائل فنی، حدود یک میلیون تن (معادل شش درصد) از تولیدات این شرکت کاسته شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا پای آهنگ مبتذل دافی به مدرسه باز شد؟!

مدرسه کیمیای دانش کرمان،کادر مدرسه متخلف مستحق توبیخ هستند

مدیر برنامه‌ریز و کادرساز انقلاب

آیت‌الله شهید قدوسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.