خانه / صراط عشق / متون / دلالان مشغول کارند و مسئولان تماشاگر

دلالان مشغول کارند و مسئولان تماشاگر

برخی فعالان فضای مجازی گزارش دادند که گروه‌هایی در برخی پیام‌رسان‌ها ایجاد شده که هدف آن‌ها تعیین قیمت بازار و سپس ثبت این قیمت‌ها در نرم‌افزارهایی مانند «دیوار، شیپور و باما» است.

در روزهای گذشته دو بازار خودرو و مسکن برای چندمین بار در یک سال اخیر شاهد افزایش غیرطبیعی قیمت‌ها بودند. این بار اما جهش قیمت‌ها به طرز مشکوکی از سوی فعالان بازار غیرقابل پیش‌بینی بود و تحلیل آن کمی سخت به نظر می‌رسید. بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که در شرایط کنونی هیچ دلیل روشن اقتصادی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و آشفتگی بازار خودرو و مسکن را بیشتر ناشی از شوک روانی ارزیابی می‌کردند.

 

این افزایش غیر منطقی از هفته گذشته در بازار مسکن آغاز شد و بسیاری از افرادی که تا پای معامله رفته بودند، در لحظه آخر با پیشنهاد افزایش قیمت فروشندگان مواجه شدند. طبق گزارش‌ها قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مناطق مختلف تهران بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان افزایش یافته است.

 

از ابتدای هفته جاری، قیمت انواع خودروهای سواری افزایش چشمگیری داشته است؛ برای نمونه پژ و۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۸ فروردین امسال، ۷۲ میلیون تومان قیمت داشت، در روزهای گذشته به ۹۵ میلیون تومان رسیده است. پژو۲۰۶ V۸ در مدت یاد شده از ۸۸ میلیون به ۱۱۴ میلیون تومان، پژ و۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۶ میلیون به ۱۱۲ میلیون تومان، سمند LX از ۷۲ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX از ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۸۵ میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از ۲۴۵ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان رسید.

 

افزایش قیمت خودروها در روزهای اخیر در حالی است‌ که نرخ ارز نیز که فروشندگان معمولاً به بهانه بالارفتن آن قیمت خودروها را افزایش می‌دادند در روزهای گذشته نوسان چندانی نداشته است و به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری سلیقه‌ای از حوزه مسکن به حوزه خودرو نیز سرایت کرده است. در این میان دولت نیز فقط تماشاگر بازار بوده و هیچ حرکتی برای تعدیل بازار از سوی مقامات مسئول دیده نمی‌شود.

 

اپلیکیشن‌های خرید و فروش؛ عامل اصلی دلالی

در این بین یکی از عوامل اصلی قیمت‌گذاری کاذب در این دو بازار را می‌توان در فضای مجازی جستجو کرد. برنامه‌هایی که امکان دلالی و اخلال سازمان‌یافته در بازارهای خرده‌فروشی را از طریق قیمت‌های کاذب در فضای مجازی میسر کرده و از سوی هیچ نهادی نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد.

 

 

برخی فعالان فضای مجازی گزارش دادند که گروه‌هایی در برخی پیام‌رسان‌ها ایجاد شده که هدف آن‌ها تعیین قیمت بازار و سپس ثبت این قیمت‌ها در نرم‌افزارهایی مانند «دیوار، شیپور و باما» است. اعضای این گروه‌ها با گشت و گذار در این برنامه‌ها، افرادی که خودرو و مسکن خود را با قیمتی پایین‌تر از نرخ توافقی در این گروه‌های مافیایی برای فروش درج کرده باشند، با شماره موبایل شناسایی کرده و در گروه‌های خود اضافه می‌کنند. بدین ترتیب این فروشندگان نیز با سودای فروش بالاتر مسکن و خودروی خود، تبلیغ خود را حذف کرده و قیمت بالاتری را ثبت می‌کند.

 

 

در برخی موارد نیز کار به همین جا ختم نشده و این افراد نه تنها قیمت‌های دروغین خود را در نرم افزارهای خرید و فروش ثبت می‌کنند، بلکه مواردی که با قیمت واقعی ثبت شده باشند را نیز به عنوان قیمت نامتناسب به برنامه مذکور ریپورت می‌کنند.

 

 

داستان به همین‌جا ختم نشده و این گروه‌ها حتی سعی دارند قیمت‌های نمایندگی را نیز تحت تاثیر قرار دهند و با ایجاد تلاطم در نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌ها، به افزایش کاذب قیمت‌ها دامن بزنند؛ البته اگر خود این افراد نمایشگاه‌دار و صاحب نمایندگی نباشند!

 

 

از سوی دیگر، مدیران این برنامه‌ها اعلام کرده‌اند که حداقل در کوتاه مدت راه حلی برای این موضوع ندارند. مدیرعامل بخش خودروی «دیوار» اعلام کرده است که این سایت دخالتی در قیمت‌گذاری ندارد و البته خبر از راه‌اندازی سامانه کارشناسی خودرو در «آینده» داده است. مدیرعامل «شیپور» نیز گفته که این پلتفرم در حال آزمون روش‌های مختلف برای جلوگیری از این موضوع است و «باما» نیز اعلام کرده که از وجود چنین گروههایی آگاه است ولی گفته که این سایت از چنین گروههایی تاثیر نمی‌پذیرد.

 

به نظر می‌رسد تنها برنده شرایط فعلی دلالان و شبکه‌های مافیایی بوده و ضرر اصلی متوجه مردم و قشر ضعیف جامعه خواهد بود. قوه قضائیه به همراه نهادهای نظارتی و امنیتی، باید برای این شرایط فکری کنند. شاید محدود کردن بخش‌های املاک و خودروی این اپلیکیشن‌ها ساده‌ترین راهی باشد که می‌توان به شکل فوری برای قطع دسترسی دلالان از بازار پیشنهاد داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا از جلوه‌های امیدبخش عصبانی شده‌اید؟!

جنگ امروز در دنیا، جنگِ اراده‌ها است

رفتار رهبری در موضوع اغتشاشات باید برای مسئولان درس باشد

وزیر امور خارجه پیشین ایران گفت: برخورد رهبری در ۶ ماه گذشته باید برای همه مسئولان درس باشد. اگر صادقانه و درست برای نسل جوان بیان کنیم جوان‌ها را در مسیر درست می‌آوریم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.