سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تمام جزئیات عملیات تروریستی سریلانکا قبل از وقوع در اختیار «کلمبو» قرار گرفته بود

تمام جزئیات عملیات تروریستی سریلانکا قبل از وقوع در اختیار «کلمبو» قرار گرفته بود

پلیس هند پیش از وقوع انفجارهای مرگبار یکشنبه هفته گذشته ، همه اطلاعات مربوط به جزئیات این عملیات تروریستی را در اختیار مسئولان امنیتی دولت کلمبو قرار داده بود، ولی دولت هیچ اقدامی جهت جلو گیری از وقوع آن انجام نداد.

آسوشیتد پرس به نقل ازپلیس هند گزارش داد، پلیس این کشور به جزییات توطئه‌ای پی برده بود که مربوط به تدارک حمله‌ای خونین از سوی داعش در سریلانکا می‌شده است.

این اطلاعات در جریان بازجویی از مظنونان وابسته به داعش در جنوب هند به دست آمده بود. فرماندهان پلیس در جریان بازجویی، به اسمی غیر معمول برخوردند: «جماعت توحید ملی»، یعنی همان سازمانی که به گفته رئیس‌جمهور سریلانکا، عامل انفجارها در کلیساها و هتل‌های سریلانکا بوده است. دیروز «هندو تایمز» به نقل از سرویس اطلاعاتی سریلانکا اعلام کرد، عوامل حمله یکشنبه، دو جوانی بودند که دوشادوش دیگر عناصر داعش، مدت‌ها علیه نیروهای مسلح سوریه و عراق جنگیده‌اند.

بدین ترتیب، رد پای آمریکا، اروپا، عربستان و رژیم صهیونیستی به عنوان حامیان داعش، در انفجارهای سریلانکا، قابل شناسایی است.

یکشنبه گذشته و همزمان با روز«عید پاک»، تروریست‌های داعش هشت بمب را در چهار کلیسا، سه هتل مجلل و یک باغ وحش شهرهای سریلانکا منفجر کرده‌اند. بر اثر این انفجارها، 253 نفر کشته وحدود 500 تن نیز زخمی شده‌اند.

به گفته «آجایی ساهنی» مدیر اجرایی «مؤسسه مدیریت درگیری‌ها» در دهلی‌نو، پلیس هند توانست به درون حلقه ارتباطی گروه مذکور نفوذ کند و در نهایت نیز از یک توطئه در حال شکل‌گیری سر در بیاورد.

به گزارش ایسنا، ساهنی افزود: به این ترتیب، پلیس به جزئیات توطئه مذکور پی برد، و این اطلاعات بسیار ویژه بود. پلیس گروه (جماعت توحید ملی)را می‌شناخت، اهدافشان را می‌دانست، مکان عاملان انتحاری را می‌دانست وبه زمان این حمله هم پی برده بود و همه این اطلاعات به دولت کلمبو انتقال داده شد.

البته، برخی از مقامات ارشد سریلانکا پیش از این اعتراف کرده‌ بودند که شماری از واحدهای اطلاعاتی این کشور درباره وقوع حملات، هشدارهایی را – چند هفته قبل از وقوع حملات- دریافت کرده بودند. با این حال، کوچک ‌ترین اقدامی برای جلوگیری از این حملات صورت نگرفته است.

اما «مایتریپالا سیریسنا» رئیس‌جمهوری سریلانکا ، و «رانیل ویکرمسینگ» نخست‌وزیر این کشور، می‌گویند زمانی به این اطلاعات دسترسی پیدا کردند که حمله انجام شده بود.

ویکرمسینگ اظهار داشت: واقعیت این است که اطلاعات بسیار دقیق بوده و به صورت مکتوب به همه اطلاع داده شده بود. اما اقدامی صورت نگرفته ، و این چیزی است که ما در حال بررسی آن هستیم.

برخی از کارشناسان بر این باورند که نیروهای امنیتی سریلانکا به دلیل نقش مناقشه برانگیز هند در جنگ داخلی سریلانکا، اطلاعات هند را جدی نگرفته‌اند. جنگ داخلی سریلانکا میان چریک‌های موسوم به ببرهای تامیل و نیروهای دولتی، به مدت 26 سال ادامه داشته و در سال 2009 پایان یافته است.در این سال نظامیان دولتی نیروهای تحت فرماندهی «راجایا کسه» را به شدت سرکوب کردند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پیام خانواده شهدای ترور در پی حمله تروریستی دمشق

حمله تروریستی روز گذشته رژیم جنایتکار صهیونیستی به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در شهر دمشق

جزئیات توطئه دشمنان برای قطع فیبر نوری

روزهای قبل از انتخابات با گودبرداری فیبرهای نوری را از زمین خارج و آنها را قطع کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.