سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / پشت پرده قتل وحشیانه شیعیان توسط سعودی به روایت سی‌ان‌ان

پشت پرده قتل وحشیانه شیعیان توسط سعودی به روایت سی‌ان‌ان

یک شبکه خبری آمریکایی اعلام کرد، به اسناد و مدارکی از جلسات محاکمه تعدادی از متهمان اعدام دسته ‌جمعی اخیر در عربستان دست یافته است و براساس آنها، بسیاری از این افراد قربانی پرونده‌سازی آل‌سعود شده‌اند.

سه شنبه هفته گذشته دولت عربستان از اعدام 37 نفر از جمله 32 شیعه خبر داد، حادثه‌ای که بیشتر شبیه به یک قتل دسته جمعی بود، چرا که آل‌سعود با برچسپ زدن به شیعیان به راحتی آنها را قتل عام    می‌کند. گردن زدن شیعیان را آل‌سعود اعدام می‌نامد، اما این جنایتی وحشیانه است و هیچ وجاهت قانونی ندارد چرا که در واقع نظام سیاسی عربستان از دستگاه قضایی این کشور برای تحقق عدالت واقعی استفاده نمی‌کند، بلکه آن را در راستای تقویت حاکمیت و استبداد مطلقه خود به کار می‌گیرد. اکنون سی ان ان برخی از حقایق پشت پرده این جنایت را بازگو کرده است.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری سی.ان.ان آمریکا به اسنادی دست یافته است که بر اساس این اسناد و مدارک‌، ۲۵ متهمی که حکم اعدام آنها اجرا شد، حکمشان تنها پس از سه جلسه محاکمه در سال ۲۰۱۶ صادر شده بود و ۱۱ تن  از آنها هم به اتهام واهی «جاسوسی برای ایران» به اعدام محکوم شده‌اند. این شبکه خبری اعلام کرد، ۱۴ نفر متهم دیگر  هم به  اتهام تشکیل یک «گروهک تروریستی»  و شرکت در تظاهرات ضد دولتی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در شهر شیعه‌نشین «العوامیه» محکوم شده‌ بودند. طبق این اسناد، برخی متهمان به دادگاه اعلام کردند که اعترافاتشان دروغ بوده و تحت شکنجه گرفته شده‌اند. سی.ان.ان افزود، برخی از این متهمان گفتند به جز اثر انگشت‌ اطلاعی از این اعتراف‌نامه‌ها نداشته‌اند و این اعترافات را شکنجه‌گران، نوشته‌اند.

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در میزگردی موضوع جنایت اخیر در عربستان را بررسی کرد. یک مفسر سیاسی در این برنامه تاکید کرد، این اقدامات وحشت‌آور، قرون وسطایی و وحشیانه است، ما درباره فرقه مرگ داعش صحبت می‌کنیم، اعدام‌هایی که ما در عربستان می‌بینیم هیچ فرقی با اعدام‌های داعش ندارند.

تشدید واکنش‌ها علیه عربستان

از سوی دیگر، اعتراض‌ها به جنایت اخیر عربستان و محکومیت آن از سوی مقام‌ها و گروه‌های سیاسی عراق هر لحظه بیشتر می‌شود. به گزارش شبکه سومریه، «ابو مهدی المهندس»، معاون رئیس ‌سازمان الحشد‌الشعبی عراق روز جمعه گفت که قتل و اعدام‌های دسته جمعی کار همیشگی مقام‌های عربستان است. او که به مناسبت اولین سالگرد شهادت «شیخ کریم الخاقانی»، از روحانیون عضو الحشد‌الشعبی سخنرانی می‌کرد، گفت: «به قتل و اعدام‌های دسته جمعی در عربستان عادت کردیم».المهندس جامعه جهانی را به دلیل سکوت در برابر اعدام‌های «غیرشفاف و ناعادلانه» در عربستان سرزنش کرد و گفت که این جامعه باید این گونه اقدامات را ممنوع کرده و آن را مجرمانه بداند. حزب «الدعوه الاسلامیه» به رهبری «نوری مالکی» نخست‌وزیر اسبق عراق نیز در بیانیه‌ای شدید اللحن به مقام‌های سعودی حمله کرد و گفت که اعدام فرزندان «القطیف» نشان دهنده عمق نفاق، جنایت و شکاف حاکمان عربستان است. حزب نوری مالکی علت سکوت سازمان‌های بین‌المللی حامی دفاع از حقوق بشر و آمریکا بر این‌گونه جنایت‌ها در عربستان را «پول‌های سعودی» خواند که به راحتی به جیب این گونه کشور‌ها و مؤسسات سرازیر می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

روایت دو سردار از شجاعت شهید صیاد شیرازی

امیر سپهبدشهید علی صیاد شیرازی

روایت جعلی بانیان «دهه از دست رفته» از مدیریت ویرانگر دولت گذشته

حسن کلید و دوستان ،بانیان دهه از دست رفته اقتصاد ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.