خانه / صراط عشق / متون / سپاه نهاد بسیار قدرتمند و ضامن استقلال ایران است

سپاه نهاد بسیار قدرتمند و ضامن استقلال ایران است

آمریکا که ردپای نهادهای نظامی و اطلاعاتی‌اش در حمایت از تروریست‌ها در هر نقطه‌ای از دنیا ملموس است در تازه‌ترین اقدام ضدایرانی خود سپاه پاسداران، گروه نظامی رسمی یک کشور را تروریستی اعلام کرده آن هم بنا به درخواست نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی. این تصمیم عجیب و بی‌سابقه در حالی اتخاذ شده که سپاه همواره در صف اول مبارزه با تروریست‌ها قرار داشته است. درست از همان ابتدا، مردم و جریان‌های سیاسی کشورمان از همه جناح‌ها و طیف‌های سیاسی این اقدام را محکوم کردند. حتی بخش قابل توجهی از محافل غربی به انتقاد از هم پیمان خود پرداختند. کیهان در این باره با دو کارشناس مطرح و شناخته شده غربی یعنی،«رودنی شکسپیر» و «کوین بارت» مصاحبه‌ای را ترتیب داده و از این دو سؤالاتی را درباره علل و پیامدهای این اتفاق جویا شده است که آن را در ادامه می‌خوانید. سؤال‌های مشابهی برای این دو کارشناس ارسال شده‌اند. شکسپیر انگلیسی و بارت آمریکایی است.

1) فکر می‌کنید هدف واقعی آمریکا از تروریستی خواندن سپاه پاسداران چیست؟ ترامپ واقعا چه قصدی از انجام چنین حرکت نابخردانه‌ای دارد؟

رودنی شکسپیر: مجموعه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، نهاد بسیار قدرتمندی است که ضامن استقلال ایران است. درست به همین دلیل است که علاوه‌بر آمریکا که خود عامل این اقدام بوده برخی دیگر از کشورهای منطقه نظیر عربستان، بحرین و اسرائیل (رژیم غاصب صهیونیستی) هم از این اقدام حمایت کرده‌اند. اولویت اول تمام کشورهای مرتجع عربی و همینطور آمریکا و متحدان غربی این کشور این است که استقلال ایران را از بین ببرند. از سویی دیگر کشورهای استبدادی منطقه غرب آسیا از پیشرفت و قدرت کشوری دموکراتیک نظیر جمهوری اسلامی ایران بسیار هراسانند و تمام اقدامات لازم را انجام می‌دهند تا مانع از گسترش دموکراسی در منطقه شوند. ترامپ همچنان به دنبال سیاست‌هایی است که ایران را به صورت مستقیم و سریع تضعیف کند تا بتواند عاملی برای گسترش اهداف و طرح‌های اسرائیل شود. نباید فراموش کرد اسرائیل تنها با تضعیف ایران است که می‌تواند گستره سرزمین‌های ‌اشغالی خود را افزایش دهد.

کوین بارت: من تصور می‌کنم در واقع نتانیاهو در حال پرداخت هزینه‌هایی است که حامیان صهیونیستی و یهودی وی در زمان رقابت‌های انتخاباتی پرداخت کرده بودند. صهیونیستهای برجسته، همانند «شلدون ادلسون» که یکی از حامیان بزرگ ترامپ محسوب می‌شود پول زیادی را خرج او کرده است. ادلسون که یک پیشخدمت اسرائیلی محسوب می‌شود، 100 میلیون دلار به ترامپ برای رقابت‌های انتخاباتی پرداخت کرده بود.

بنابراین می‌توان به آسانی و صراحت گفت که ترامپ سیاست خارجی آمریکا را بر اساس منافع ملی کشورش طراحی نمی‌کند، بلکه سیاست خارجی را طوری پیش می‌برد که فواید آن متوجه گروه کوچکی از افراد خاص شود. اگرچه سیاست خارجی آمریکا در طول تاریخ کمتر تا این حد فساد زده بوده، سیاست خارجی آمریکا در طول تاریخ همواره متاثر از گروه‌های لابی‌گر و سودجو بوده است. حتی ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم نیز متاثر از لابی‌های یهودی و انگلیسی بوده، کودتا علیه مصدق هم ناشی از فشارهای لابی‌های نفتی بوده است. از این نمونه‌ها در تاریخ آمریکا بسیار زیاد است. آخرین نمونه بارز این تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هم باید به سیاست آمریکا در خاورمیانه بر اساس منافع اسرائیل یاد کرد.

2) تبعات امنیتی این اقدام آمریکا برای منطقه چه خواهد بود؟

رودنی شکسپیر: اصلی‌ترین تبعات قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی را می‌توان به افزایش تنفر و انزجار مسلمانان از آمریکا نام برد. همچنین جسارت عربستان و اسرائیل برای جنگ رو در رو با سپاه هم افزایش یافته و خوی تهاجمی این دو را بیش از گذشته کرده است. احتمال رویارویی و تقابل برای کشوری نظیر عربستان که بسیار بی‌ثبات است مضر و کشنده محسوب می‌شود.

کوین بارت: اکنون آمریکا سیاست تندروی ضدایرانی و همزمان حمایت کامل از اسرائیل را در پیش گرفته است. سیاستی که با استقبال بی‌نظیر عربستان و امارات همراه شده است. اما به نظر می‌رسد این سیاست‌های عجولانه، آمریکا و متحدان این کشور در منطقه را فقط منزوی‌تر کند. قطر و ترکیه از قبل در برابر سیاست‌های نسنجیده ترامپ موضع خود را روشن کرده‌اند. حتی السیسی رئیس‌جمهور مصر هم زیر بار طرح «ناتوی عربی» نرفت. حمایت‌های ترامپ از تجاوزهای نتانیاهو درخصوص مسئله قدس هم باعث شده که اعراب، مسلمانان و در ابعاد کلان‌تر نگاه جهانی به آمریکا به سمت «بی اعتمادی» برود. بنابراین منطقه به متحدان آمریکا همچون عربستان و امارات بدبین می‌شوند و اعتبار آنها هر روز کمتر می‌شود.

3) همان‌طور که می‌دانید بسیاری، نهاد‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا را محکوم به کشتار انسان‌های بی‌گناه به اسم مبارزه با تروریسم می‌کنند. حال با این وصف فکر می‌کنید چگونه چنین کشوری سپاه پاسداران را که همواره در صف اول مبارزه با تروریست بوده متهم به تروریستی بودن می‌کند؟

رودنی شکسپیر: رسانه‌های غربی همچون گذشته ایران و دوستان این کشور را به اقدامات تروریستی متهم می‌کنند. این رویکرد رسانه‌ها بدین علت است که به صورت کامل به دست نهادهایی است که فقط مشغول دروغ پراکنی علیه ایران هستند. حقیقت این است که آمریکا و اسرائیل بزرگترین حامیان تروریستی داعش هستند در حالی که اصلی‌ترین عامل شکست داعش در منطقه‌ایران بود و تهران بیشترین هزینه را برای شکست این گروه تروریستی پرداخت کرد. این رفتار ایران باعث افزایش اعتبار این کشور شد در صورتی که آبروی آمریکا رفت.

کوین بارت: همزمان با طرح این موضوع که «کشورهای مخالف آمریکا حامی تروریست هستند»، رهبران آمریکا به صورت سیتماتیک از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. اما چون آنها قدرت رسانه را در اختیار دارند تبعات حمایت از تروریست برای آمریکایی‌ها بسیار کم می‌شود و شانتاژ رسانه‌ای متوجه دشمنان آمریکا می‌شود.

4) اینکه گفته می‌شود پنتاگون با این تصمیم ترامپ مخالف بوده صحیح است؟ اگر آری چرا؟

رودنی شکسپیر: در هر نهاد بزرگی، افرادی حضور دارند که علاقمند به انجام رفتاری مسئولانه هستند. اما ترامپ دقیقا عکس این خصوصیت را دارد و به سیاست‌های ضدایرانی خود ادامه می‌دهد.

کوین بارت: بر عکس ترامپ که در واقع به یک عروسک خیمه شب بازی صهیونیست‌ها تبدیل شده، پنتاگون نهادی مستقل‌تر است که نسبت به ترامپ، تاثیر پذیری کمتری از این لابی دارد. اکثر سران ارتش و نظامی‌های آمریکایی زیر بار دستورهای اسرائیل نمی‌روند و تمایلی به مواجه و جنگ با ایران را ندارند. ارتشی‌ها می‌دانند که ایران تلافی خواهد کرد و برای آنها خوشایند نیست که کشوری دیگر در اقدامی متقابل آنها را تروریست خطاب کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

لوح/به همه‌ی ملّت عزیزمان سلام و درود میفرستم

امام خامنه‌ای ایده الله تعالی

بیش از ۲۰۷ هزار طرح عمرانی سپاه پایان یافته و یا در دست اجراست

سردار سید ضیاءالدین جزنی معاون هماهنگ کننده قرارگاه جهادسازندگی و محرومیت زدایی سپاه پاسداران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.