سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / برجام ۲؛ ماموریت جدید اروپایی‌ها

برجام ۲؛ ماموریت جدید اروپایی‌ها

یک رسانه آمریکایی گزارش داده کشورهای اروپایی در تلاشند راه‌هایی برای مهار برنامه موشک‌های بالستیک ایران پیدا کنند. طبق گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، اتحادیه اروپا از طریق تدابیری جدید مانند اعمال فشار بر کشورهای غیرعضو جهت کاهش فروش «فناوری‌های حساس» به ایران و سخت‌گیرانه‌تر کردن شرایط صادرات به ایران به دنبال تحقق این هدف است.

از ابتدای مذاکرات برجامی، یکی از اشکالات منتقدان این توافق‌نامه این بود که تنها به مسئله هسته‌ای محدود نخواهد شد و بعد از مدتی با بهانه‌تراشی‌های طرف‌های مقابل به موضوعاتی مانند توان موشکی و مسائل حقوق بشری نیز تسری می‌یابد، موضوعی که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و حمایت ظاهری اروپا از حفظ این توافق‌نامه شکل واقعی به خود گرفت، کارشناسان امور بین‌الملل معتقد هستند که اروپا با حمایت نمایشی از برجام و ایجاد ساز و کارهایی مانند اینستکس که اگر اجرایی شود کارکردی محدود و در حد صفر خواهد داشت، قصد فشار به ایران برای تحمیل خواسته‌های خود مانند محدودیت توان موشکی ایران است.

اتحادیه اروپا به دنبال راه‌هایی برای محدود کردن برنامه موشکی ایران است

یک رسانه آمریکایی گزارش داده کشورهای اروپایی در تلاشند راه‌هایی برای مهار برنامه موشک‌های بالستیک ایران پیدا کنند. طبق گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، اتحادیه اروپا از طریق تدابیری جدید مانند اعمال فشار بر کشورهای غیرعضو جهت کاهش فروش «فناوری‌های حساس» به ایران و سخت‌گیرانه‌تر کردن شرایط صادرات به ایران به دنبال تحقق این هدف است. کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون هیچ گام عملی در جهت حفظ این توافق برنداشته‌اند. بروکسل به علاوه، علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام، با سایر ادعاهای واشنگتن علیه ایران در زمینه فعالیت‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همسو است. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، در ابتدا فرانسه، آلمان و انگلیس همراه با برخی از کشورهای متحد نظیر هلند و دانمارک اتحادیه اروپا به دنبال جلب موافقت اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌هایی نظیر مصادره اموال و صدور فرامین منع سفر علیه مقام‌ها و مؤسسات دخیل در توسعه برنامه موشکی ایران بودند.

 

آمریکا از اعمال تدابیری نظیر موارد فوق‌الذکر حمایت می‌کرد، اما اعضای اتحادیه اروپا از بیم آنکه چنین تحریم‌هایی ممکن است باعث خروج ایران از برجام شود، از آنها صرف‌نظر کردند. تحریم، نیازمند موافقت تمامی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا است. یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «بریتانیا، فرانسه و آلمان به دنبال آن هستند اتحادیه را متقاعد کنند در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو اقدام‌های دیگری انجام دهند.» پیش از این هم، نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل طی نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل مدعی شدند که اقدام ایران در ساخت و راه‌اندازی موشک‌های بالستیک دارای تاثیرات بی‌ثبات کننده در منطقه بوده و تنش‌های موجود را افزایش می‌دهد. نمایندگان این سه کشور اروپایی مدعی شدند که فعالیت‌های ایران با قطعنامه سال 2015 شورای امنیت سازمان ملل در تضاد است. در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا از هرگونه فعالیتی که شامل موشک‌هایی باشد که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای است خودداری کند.

 

این سه کشور اروپایی در حالی مدعی شده‌اند که آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه یاد شده است که در این قطعنامه تنها با لحنی غیرالزام‌آور از ایران «خواسته شده» موشک‌هایی را که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند»، آزمایش نکند. تهران نیز بارها تأکید کرده هیچ کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک‌ هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

برجام موشکی هدف نهایی اروپایی‌هاست

سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «عصر ایرانیان» با اشاره به تلاش‌های اخیر اروپا برای محدودیت توان موشکی ایران اظهار کرد: از ابتدا مشخص بود که اروپا به نیابت از آمریکا در پی تعمیم برجام به حوزه موشکی و منطقه‌ای است و برای تحقق این امر نیز اقدام به دادن امتیازات نمایشی مانند اینستکس کرده است. وی بیان کرد: ساز و کار مالی اروپا با اینکه بسیار محدود است و به اعتقاد بسیاری اصلاً اجرایی نیز نخواهد شد یکی از تعهدات برجامی اروپاست و هیچ ارتباطی به دیگر مسائل مانند توان موشکی ایران ندارد و نباید از آن برای فشار به ایران استفاده شود. نقوی حسینی تصریح کرد: اروپایی‌ها پیش‌شرط‌هایی برای اجرای تعهدات خود گذاشته‌اند تا از انجام آن خودداری کنند، توان دفاعی ایران جزء خطوط قرمز ما بود و به هیچ وجه قابل مذاکره نخواهد بود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها در حال حاضر منفعتی برای ایران ندارند که بخواهند با استفاده از آن به ایران فشار بیاوردند و دستگاه دیپلماسی ما باید به این امر آگاه باشد.

 

 

منبع: عصر ایرانیان

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ظریف همچنان در توهم احیای برجام است

توهم ظریف

تلاش جریان غربگرا برای تکرار «خسارت محض برجام»

چرا غرب‌گرایان با «امیدآفرینی» مشکل دارند؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.