سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نظامیان فرانسوی در لیبی کنترل چاه‌های نفت را به دست گرفتند!

نظامیان فرانسوی در لیبی کنترل چاه‌های نفت را به دست گرفتند!

نظامیان فرانسوی میدان‌های نفتی شرق لیبی را تحت کنترل خود در آوردند. همزمان با آن، دولت طرابلس پاریس را به خاطر موضع مبهم در قبال تحولات جاری لیبی، مورد انتقاد قرار داد.

یک مشاور نظامی در فرماندهی نیروهای «خلیفه حفتر» اعلام کرد، نیروهای فرانسوی که در بندر«السدره» (شرق لیبی) مستقر هستند، از میدان‌های نفتی این منطقه حفاظت می‌کنند.

این مشاور نظامی که نامش ذکر نشد، افزود: نیروهای فرانسوی متشکل از افسران متخصص در جنگ هوایی هستند و تعدادشان به  ده‌ها تن می‌رسد. این نیروها انبارهای آب موجود در بندر السدره را از آب  تخلیه کرده و قرار است که این انبارها را با سوخت پر کنند. السدره در منطقه هلال نفتی شرق لیبی قرار دارد.

وی اعلام کرد که نیروهای خلیفه حفتر از جانب فرانسه، امارات و مصر حمایت می‌شوند و هم اکنون نیروهای ویژه و عوامل  اطلاعاتی آنها در پایگاه «الخروبه» مستقر هستند.

نیروهای فرانسوی موجود در الخروبه و بندر السدره به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ بخش اول نقش اطلاعاتی را دارند و دست به اقداماتی مثل عکس‌برداری و جاسوسی می‌زنند و بر پایگاه‌های دشمن نظارت دارند. وظایف بخش دوم، تجهیز اتاق عملیات جنگ و مشارکت در عملیات‌ به عنوان تک‌‌تیرانداز است. مهندسان فنی نیز در این بخش حضور دارند و  دوره‌هایی را درباره تجهیز پهپادها و نحوه استفاده از آنها آموزش می‌دهند.

کشور فرانسه که به همراه سایر کشورهای عضو ناتو، در سرنگونی حکومت لیبی در سال 2011 به شدت فعال بوده است، به منابع لیبی، چشم طمع دارد و اصولا سرنوشت مردم لیبی برای فرانسه و دیگر کشورهای غربی، اهمیتی ندارد.

این مشاور نظامی اعلام کرد که نقش اماراتی‌ها به فعالیت‌های اطلاعاتی و آموزش افسران برای استفاده از سلاح‌های مدرن محدود می‌شود. یک نیروی ویژه نیز به صورت مستقیم، وظیفه حفاظت از شخص خلیفه حفتر را برعهده دارد.

به گفته این مشاور، نقش مصر نیز شامل حمایت لجستیکی و اطلاعاتی و دادن تجهیزات و مهمات به نیروهای حفتر است.

انتقاد السراج از  فرانسه

«فائز السراج» نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی، از موضع نامشخص دولت پاریس در قبال تحولات کشورش انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، السراج در مصاحبه با روزنامه فرانسوی«لوموند» گفت: علی رغم اینکه پاریس دولت وفاق ملی را به رسمیت شناخته، اما از خلیفه حفتر، فرمانده «ارتش ملی لیبی» (نیروهای حفتر) حمایت می‌کند. این حمایت نامتوازن فرانسه باعث شده حفتر از روند سیاسی برای حل بحران کناره‌گیری کند.

السراج فرانسه را به اتخاذ موضع «نامشخص و مبهم» و عدم همبستگی کافی با دولت وفاق ملی متهم کرد.

وی گفت: ما از محکومیت حملات حفتر به طرابلس از سوی برخی کشورها خرسندیم، اما این کافی نیست. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم موضع روشنی را در قبال حفتر اتخاذ کند. جامعه بین‌المللی باید تدابیر مشخصی را برای آتش‌بس و بازگشت نیروهای حفتر به پایگاه‌های قبلی خود اتخاذ کند.

«ارتش ملی لیبی» به رهبری خلیفه حفتر اواسط فروردین حملات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد. طرابلس مقر دولت وفاق ملی لیبی است  و این دولت  از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است. براساس آمارهای سازمان ملل، درگیری‌ها میان نیروهای حفتر و نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی تاکنون مرگ بیش از ۲۵۰ تن را باعث شده است.

جنایات جنگی نیروهای حفتر

پایگاه خبری «عربی-21» گزارش داد، نیروهای حفتر در جریان حمله به پایتخت لیبی، اعدام‌های میدانی زیادی را مرتکب شده‌اند.

ایسنا به نقل از این پایگاه خبری افزود، تصاویر ویدئویی زیادی از جنایات  فجیع نیروهای وابسته به حفتر و اعدام غیرنظامیان به دست آنها منتشر شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

این‌جا مملو از اجساد نظامیان اوکراینی است

سقوط شهرهای اوکراین یکی پس از دیگری سی‌ان‌ان:

 کشاورزان خشمگین فرانسوی پاریس را محاصره می‌کنند

پاریس معترض

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.