سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آیا مهار سیل ممکن است؟ کشورهای پیشرفته چه می‌کنند؟

آیا مهار سیل ممکن است؟ کشورهای پیشرفته چه می‌کنند؟

شاید ندانید ولی من بیست و نه سال در سمت هیدرولوژیست ارشد و متخصص مدیریت سیل در تگزاس مشغول به کار هستم.

در شهر ما ، ما هزاران آبکند داریم. هر محله، هر مرکز فروش و تچارتی ، هر پارکینگ ، برای خودش اجبارن باید قبل از احداث ، یک آبکند به اندازه مساحت اون جا را بسازه.
این آبها در این Retention Ponds جمع میشن …شما اگر باران های سیل آسای تگزاس و یا سیاتل را داشتید، در همان روز اول تمام استان زیر آب می رفت. ما سیل ها را با ” صد ساله” و پانصد ساله” طبقه بندی می کنیم. آنچه شما در ایران داشتید، یک باران معمولی بهاره در تگزاس است. برای مثال باید بگم در هالووین پنج شش سال پیش، ما بیست و دو ( 22) اینچ معادل ۵۵ سانتیمتر ارتفاع ریزش باران داشتیم که فقط یک محله که آن هم در ده متری یک Creek بود مورد آسیب قرار گرفت. ما اینجا دریچه های سد ها را به روی مردم باز نمی کنیم. در شهر ما دو سد بزرگ است که سازمان مدیریت کلرادوی سفلا اون ها را مدیریت میکنه. من با اونها از نزدیک کار میکنم. نمیخوام کشورم را ملامت کنم، ولی اونجا خیلی کار داریم. بچه های سر کارم وقتی پرسیدند چند اینچ بارون اون سیل را راه انداخته، خجالت کشیدم بگم. در شهر ما دوازده سال پیش، بیست و سه اینچ بارون ( حدود 60 سانتیمتر ) در بیست و چهار ساعت ریخت، آب از آب تکان نخورد.
ما یک تیم صد و پنجاه نفره داریم که هر روز ( بله هر روز) سیلاب های شهر را نظارت می کنند. شاید فکر کنید تگزاس خشک است، ولی بیایید و ببینید که ما چطور برای جلوگیری از سیل نهضت درختکاری و چمن راه انداخته ایم.

در تگزاس شما اگر یک درخت را بدون اجازه چندین ارگان شهری، ایالتی و یا دولتی فدرال قطع کنید، یک جرم بزرگ محسوب میشه. اینجا ما آنلاین ثبت نام میکنیم و دو هفته بعد برایمان سه تا درخت مجانی می آورند و می گذارند جلوی در و می روند.
در تگزاس، قبل از اینکه شما اجازه و پروانه ساخت یک مجتمع تجاری را بگیرید، باید نشان بدید که به ازای مساحت اونجا ، چه Retention Pond در نظر دارید. ما اینجا دو نوع آبکند داریم که احداث اونها اجباری است. یکی Retention Pond و دیگری Detention Pond.. در جاهای بزرگ تر هم Flood plane داریم. این آبکند ها ، گنجایش سیل صد ساله تا پانصد ساله را دارند. این بدین منظور نیست که این سیل ها هر صد سال و یا پانصد سال رخ می دهند. مثلا باران شب هالووین هفت سال پیش، بیشتر از بیست و سه اینچ باران را یک شبه ریخت و رفت. فقط خانه هایی که بیست متر از Williamson Creek فاصله داشتند، مورد خسارت قرار گرفتند. در اینجا خانه ای نزدیک به رودخانه و Creek گران تر و ناب تر است. ….
اینو بفرستید برای وزیر کشور بی لیاقت که ازحرفهای مهران مدیری انتقاد کرد.

ابوالفضل معزی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سنگ تمام سپاه‌وبسیج در سیستان و بلوچستان

مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان

لحظه نجات یک نفر از سیل با هلی‌کوپتر

بالگرد امدادی نجات داد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.