خانه / صراط عشق / متون / چرا مدیران چند شغله وزارت کار برکنار نمی‌شوند؟

چرا مدیران چند شغله وزارت کار برکنار نمی‌شوند؟

‌انتظاری که از شریعتمداری می‌رود این است که با کنار گذاشتن هر چند دیر هنگام چند شغله های باقی مانده، این تحلیل را که جناب وزیر در برخورد با مدیران مذکور تبعیضی قائل شده است را بیش از این قوت نبخشد.

آبان‌ماه سال گذشته بود که محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جریان دفاع از صلاحیت خود برای وزارتخانه مذکور، قول انتشار لیست اسامی و حذف مدیران چند شغله را داد: «در صورت تصدی مسئولیت کلیه معاملات در صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تامین اجتماعی به صورت مکشوف در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فهرست همه مدیران و اعضای هیات مدیریه‌های ذی‌ربط وزارتخانه نیز روی سایت رسمی قرار خواهد گرفت؛ زیرا ما مکلف به ایجاد شفافیت به عنوان پایه برخورد با فساد هستیم»

 

به گزارش رجانیوز، حذف مدیران و اعضای هئیت مدیره چند شغله طبق ماده ۲۴۱ قانون تجارت، یکی از اولین وعده‌های وزیر تعاون در حین اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی بود که تا به امروز به طور کامل محقق نشده است.

 

ماده ۲۴۱ قانون قانون تجارت تصریح دارد که هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیر دولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره انتخاب شوند.

 

از همین رو، سایت «نود اقتصادی» اقدام به انتشار لیستی از برخی مدیران چند شغله که هنوز سر کار هستند کرده است که در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

 

 

همان ایامی که شریعتمداری تازه عهده دار وزارت تعاون شده بود، در دستوری به سیدتقی نوربخش (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) و جمشید تقی‌زاده (مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری)به آنها ماموریت داد تا حذف مدیران چند شغله را اجرایی کنند:

 

«جناب آقای دکتر نوربخش، مدیرعامل محترم سازمان تامین اجتماعی

 جناب آقای تقی‌زاده، مدیرعامل محترم صندوق بازنشستگی کشوری

 سلام علیکم

بی‌شک یکی از مطالبات جدی مردم، اجرای صحیح، دقیق و بدون تبعیض قوانین است. بر این اساس ضرورت دارد ماده (۲۴۱) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت که تاکید می‌دارد «هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت و نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی می‌باشد، به سمت مدیرعامل یا عضو هیات مدیره منصوب گردد» با حساسیت و جدیت اجرایی گردد.

 لذا لازم است افرادی که مدیرعامل و یا هیات مدیره شرکت‌های تابعه بوده و مشمول قانون فوق‌الذکر نیز می‌باشند در راستای اجرای این قانون حداکثر ظرف مدت هفت روز کاری استعفای خود را به صورت مکتوب به مسئول ذیربط اعلام و تصویر آن به حوزه وزارتی این وازتخانه و دبیرخانه هیات امنا ارسال نمایند.

 مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه (دستور) برعهده بالاترین مقام مسئول آن سازمان و صندوق می‌باشد.

 محمد شریعتمداری»

 

اکنون با گذشت نزدیک به پنج ماه از وعده محمد شریعتمداری در مجلس،  لیستی از اسامی مدیرانی که مشمول ماده 241 قانون تجارت هستند و تاکنون باید کنار گذاشته می‌شدند، منتشر شده است که حکایت از عدم تحقق وعده و دستور شریعتمداری دارد.

 

ناگفته نماند که روز های ابتدایی حضور شریعتمداری در وزارت تعاون، لیستی 1200 نفره از مدیران چند شغله منتشر شد که در جای خود قابل تقدیر بود. اما ضعف و یا عدم جدیت شریعتمداری در برخورد با مدیران چند شغله تاکنون مانع از آن شده است که اعضای چند شغله هیئت مدیره‌ها، به طور کامل برکنار شوند.

 

از طرفی دیگر بر سر کار بودن برخی از مدیران چند شغله، این نکته را به ذهن متبادر می‌سازد که علت اینکه برخی از مدیران با وجود دو یا چند شغله بودنشان هنوز از سمت خود برکنار  نشده اند، رفتار تبعیضانه وزیر تعاون در برخورد با چند شغله ها است و ترجیح می‌دهد که از حذف برخی از این مدیران چشم پوشی کند!

 

‌انتظاری که از شریعتمداری می‌رود این است که با کنار گذاشتن هر چند دیر هنگام چند شغله های باقی مانده، این تحلیل را که جناب وزیر در برخورد با مدیران مذکور تبعیضی قائل شده است را بیش از این قوت نبخشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دولت سیزدهم رکورد صادرات نفتی و غیرنفتی ۴۰ سال گذشته را شکست/ مدیران خسته برکنار شوند

رئیس جمهور ‌‌آیت‌الله رئیسی

احضار مدیران عامل پرسپولیس و استقلال به کمیته اخلاق

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.