خانه / صراط عشق / متون / عمران‌خان: نباید اجازه دهیم از خاک‌مان برای انجام اقدامات تروریستی استفاده شود

عمران‌خان: نباید اجازه دهیم از خاک‌مان برای انجام اقدامات تروریستی استفاده شود

نخست‌وزیر پاکستان گفت: ما نباید اجازه دهیم شبه‌نظامی‌ها از خاک ما علیه کشورهای دیگر برای انجام اقدامات تروریستی استفاده کنند.

سه روز قبل بود که ۱۴ پرسنل امنیتی ما در یک عملیات تروریستی در استان بلوچستان پاکستان کشته شدند و می‌دانیم که ایران هم از تروریسم رنج می‌برد و در واقع از گروه هایی که از خاک پاکستان استفاده می‌کنند رنج می برد و به همین دلیل رئیس امنیت را همراه خودم آوردم که با همتایان خودش ملاقات هایی خواهد داشت. ما این اعتماد را باید برقرار کنیم و به همدیگر اعتماد داریم که هر دو کشور اجازه نمی‌دهند خاکشان علیه کشور دیگری برای اقدامات تروریستی استفاده شود ما نیازمند اعتماد سازی بیشتر برای همکاری در حوزه‌های مختلف در آینده است.

وی تصریح کرد: در حوزه افغانستان می‌دانیم که چهار دهه است این کشور در جنگ به سر می برد و مردم افغانستان در حال رنج هستند و ما در پاکستان پذیرای ۴ میلیون پناهجوی افغانستانی هستیم و در ایران هم من اطلاع دارم که ۳ میلیون پناهجوی افغانی وجود دارد بنابر این به نفع هر دو کشور هستند که در افغانستان صلح پابرجا باشد.

نخست وزیر پاکستان خاطر نشان کرد: ما آماده همکاری با ایران هستیم تا موضوع افغانستان توسط یک راه حل سیاسی حل شود چرا که اگر صلح در افغانستان برقرار شود نه تنها برای مردم مردم افغانستان که ۴۰ سال است در رنج هستند مفید خواهد بود بلکه برای مردم پاکستان و ایران هم مفید است چون می توانیم تجارت خود را افزایش دهیم اشتغالزایی کنیم و استانداردهای زندگی را بالا ببریم.

وی گفت: بنابراین در جلسه امروز تصمیم گرفتیم که برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای برقراری ثبات در افغانستان همکاری کنیم.

نخست وزیر پاکستان تصریح کرد: احساس می‌کنم بدون عدالت صلح برقرار نخواهد شد بی‌عدالتی گسترده ای علیه مردم فلسطین در جریان است به ویژه تصمیم اسرائیل برای اشغال بلندی های جولان و همچنین اعلام کردن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل که در تناقض با حقوق و قوانین بین المللی است و حقوق فلسطینی‌ها را ضایع می‌کند و باعث بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه می‌شود.

عمران خان اظهار داشت: همین وضعیت هم در کشمیر وجود دارد و قطعنامه سازمان ملل حق تعیین سرنوشت کشمیری ها را به رسمیت شناخته اما حدود ۳۰ سال است که نیروهای هندی به مردم کشمیر فشار می‌آورند و آن ها را سرکوب می‌کنند و ۷۰۰ هزار کشمیری تا حالا کشته شدند و نیروهای امنیتی هند روزانه تعداد زیادی از مردم کشمیر را به قتل می‌رساند و راه‌حل نظامی در کشمیر پاسخگو نیست و نیازمند دیالوگ و یافتن راه حل سیاسی هستیم.

وی بیان داشت: اگر مشکل کشمیر حل شود تجارت برقرار خواهد شد و برای ایران و پاکستان مهم است که این اتفاق بیفتد چرا که ایران از طریق پاکستان می‌تواند به بازار هند و چین متصل شود و این ها منوط به این است که صلح و ثبات از طریق گفت‌وگوی سیاسی و نه راه حل نظامی برقرار شود موضوع کشمیر هم همانند موضوع فلسطین است و در نهایت ما حوزه‌های همکاری را مورد بحث قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که تجارت به نفع هر دو کشور خواهد بود.

نخست وزیر پاکستان بیان داشت:  باید مناسبات اقتصادی را افزایش دهیم. می‌دانیم ایران در حوزه های مختلف از جمله مراقبت اولیه بهداشتی بهترین نظام ها را از زمان انقلاب در دنیا دارد و من وزیر جدید بهداشت را همراه خودم آوردم بعلاوه می‌خواهیم از تجربه ایران در حوزه مراقبت اولیه بهداشتی استفاده کنیم. در حوزه انرژی و حوزه های دیگر از جمله علوم و فناوری هم، تیم خوبی را همراه خودم آوردم .وزیر صنعت و تجارت در این جا هست تا بتواند روش و ترتیباتی را برای ارتقاء مناسبات تجاری پیدا کند و ان‌شاالله این مشکل حل خواهد شد جناب آقای رئیس جمهور باز هم به طور ویژه از شما  به خاطر مهمان‌نوازی و پذیرایی خوبتان تشکر می کنم.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اتحادیه آفریقا به هیأت صهیونیستی اجازه ورود نداد

هیأتی صهیونیستی

اینجا کشمیر است ایران کوچک

ويدئو/ اینجا کشمیر است ایران کوچک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.