سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / اندیشکده آمریکایی: قابلیت‌های فضایی ایران نگران‌کننده است

اندیشکده آمریکایی: قابلیت‌های فضایی ایران نگران‌کننده است

اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک» موسوم به CSIS در جدیدترین گزارش خود، ایران را در ردیف کشورهایی قرار داده است که برخی قابلیت‌های فضایی آنها می‌تواند بالفعل و بالقوه برای آمریکا تهدید محسوب شود.

اندیشکده CENTER FOR STRATEGIC AND INTERNATIONAL STUDIES در جدیدترین گزارش خود با عنوان «ارزیابی تهدیدات فضایی سال 2019 انواع تهدیدات فضایی را برای ایالات متحده از سوی کشورهای مختلف بررسی کرده است.

در این گزارش 63 صفحه‌ای، انواع تسلیحاتی که در نبردهای فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند توضیح داده شده و تهدیدات فضایی کشورهای چین، روسیه، ایران، کره شمالی، اتحادیه اروپا، هند، پاکستان، اوکراین و همچنین «بازیگران غیردولتی» علیه آمریکا ارزیابی شده است.

«تاد هریسون»، «کتلین جانسون» و «توماس جی‌رابرتس» در مقدمه این گزارش به نقل از متن «استراتژی دفاع ملی سال 2018 آمریکا» تصریح می‌کنند: «تهدیدات جدیدی که هم‌ امنیت نظامی و هم امنیت تجاری فضا را به خطر می‌اندازد در حال پیدایش هستند». این درحالی است که ارتباط دیجیتال بین تمامی ابعاد زندگی، تجارت، دولت و عرصه نظامی روبه افزایش است و آسیب‌پذیری قابل‌توجهی به همراه می‌آورد.

حین منازعه، حمله به زیرساخت‌های دفاعی حیاتی، دولتی و اقتصادی ما می‌بایست پیش‌بینی شود. «نویسندگان سپس درباره اهمیت فضا به‌عنوان عرصه‌ای برای نبرد، تأکید می‌کنند که فضا (Space) به تازگی به عرصه‌ای مورد مناقشه و نبرد تبدیل نشده است بلکه از ابتدا نیز همین‌گونه بوده است».

هدف از این گزارش، مرور منابع غیرطبقه‌بندی شده موجود درباره قابلیت کشورهایی است که می‌توانند بزرگ‌ترین تهدید علیه سیستم فضایی ایالات متحده باشند.

گزارش کنونی، از این لحاظ بر چهارکشور که بیشترین خطر را متوجه آمریکا می‌کنند تمرکز دارند: چین، روسیه، ایران و کره شمالی.

بخش پنجم گزارش قابلیت‌های فضایی سایر کشورها از جمله برخی متحدان و شرکای ایالات متحده و برخی بازیگران غیردولتی را مورد بررسی قرار داده است. صفحات 25 تا 30 این گزارش به ایران و شرح تهدیدات فضایی ایران برای آمریکا اختصاص دارد.

نویسندگان در این صفحات درباره «سازمان فضایی ایران و دکترین» و «تسلیحات فضایی ایران» مطالبی آورده شده و بخش آخر فصل مربوط به ایران نیز به خلاصه مندرجات اختصاص دارد.

در این گزارش درخصوص ایران آمده است: «تلاش ایران برای دستیابی به قابلیت‌های فضایی یک تحول نسبتاً جدید است و اقدامات آن دراین خصوص را اغلب پوششی سبک برای برنامه موشکی آن می‌دانند.»

در بخش دیگری از این گزارش به پرتاب موفقیت‌آمیز راکت «سفیر-1» ساخت داخل در فوریه سال 2009 اشاره شده و اینکه ایران وعده داده تا سال 2025، انسان را نیز به فضا بفرستد.

«آژانس فضایی ایران ادعا می‌کند که موجودات زنده متعددی از جمله یک میمون را در سال‌های اخیر به فضا فرستاده است. در ژانویه سال 2019، شرکت تصویربرداری PLANT، تصاویری را از دو لانچ‌پد ایرانی جدید در «مرکز فضایی امام‌خمینی» منتشر کرد.

نویسندگان این گزارش درباره برداشت جامعه اطلاعاتی آمریکا از اقدامات فضایی ایران و ارتباط آن با موشک‌های بالستیک می‌نویسند: «جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده که اقدامات مستمر ایران در ساخت «ماهواره‌بر»‌های فضایی، جدول زمانی برای خلق یک پرتاب موفق موشک بالستیک را نیز کاهش خواهد داد چرا که هر دو سیستم از فناوری مشابهی استفاده می‌کنند.

ایران در سال 2003 آژانس فضایی خود را برای هماهنگی فعالیت‌های فضایی و توسعه فناوری تشکیل داد.

آژانس فضایی هم مسئول برنامه‌های نظامی است و هم مسئول برنامه‌های فضایی و تمایز بین این‌دو بارها خدشه‌دار شده است.

آژانس فضایی تحت نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد اما از «شورای عالی فضایی» جهت می‌گیرد که ریاست آن با رئیس‌جمهوری است.

این گزارش درباره دکترین فضایی ایران آورده است: « درباره دکترین فضایی ایران چیز زیادی به‌طور علنی در دست نیست اما شواهد حاکی از آن هستند که ایران باورداردکه داشتن این قابلیت‌ها برای جلوگیری از اینکه ایالات متحده از فضا در منازعات منطقه‌ای استفاده کند و همچنین برای حفظ امنیت آن ضروری است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آمریکایی‌ها در برابر ایران همیشه مغلوب بوده‌اند

جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب

جدیدترین آمار از جنگ 9 ساله علیه یمن؛ 18 هزار شهید و 31 هزار زخمی

مرکز حقوق بشری عین الانسانیه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.