خانه / صراط عشق / متون / حجاب از الزامات برپایی حکومت دینی است خانم مولاوردی!

حجاب از الزامات برپایی حکومت دینی است خانم مولاوردی!

یک فعال حوزه زنان با اشاره به اظهارات اخیر دستیار رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی درباره اختیاری یا اجباری بودن حجاب، گفت: مولاوردی و همفکرانش بدانند که مسأله حجاب از الزامات برپایی حکومت دینی است.

شهیندخت مولاوردی در جریان یک مصاحبه خود را در جایگاه یک کنشگر اجتماعی قرار داده و گفته است:«معتقدم که مسئله حجاب از همان اول نباید به صورت اجباری میشد. کشور‌هایی که حجاب اختیاری در آن‌ها وجود دارد را هم مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که رشد حجاب در آن کشور‌ها بیشتر است. در همین ترکیه که راه می‌روید می‌بینید اکثریت زنان حجاب دارند.

آنجا پدیده بد حجابی وجود ندارد یا حجاب دارند یا ندارند. اگر دارند که دیگر اصلا موهایشان هم پیدا نیست. اتفاقا برایشان سوال شده بود که شما چه کرده‌اید که زنان ما در حال مبارزه برای حجاب هستند و بخشی از زنان شما برای حجاب اختیاری مبارزه می‌کنند. البته تاحدودی هم این حق را به سیاسیون میدهم که ۴۰ سال یک سیاست را ادامه داده‌اند بنابرین سخت است که اکنون بخواهند به یکباره آن را تغییر دهند و به راحتی از فردا تصمیم بگیرند که حجاب اختیاری شود. معتقدم باید ببینیم چه راه حلی را می‌توان پیشنهاد کرد که هم خواسته آن‌ها محقق شود و هم خواسته نسل جوان کشورمان.»

مقایسه نابه‌جای جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکیه و اظهارات او در خصوص مساله حجاب نه در جایگاه دستیار رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی که در جایگاه یک کنشگر باعث شد با معصومه حاج‌حسینی فعال حوزه زنان و استاد حوزه و دانشگاه به گفت‌وگو بپردازیم.

وی با یادآوری این نکته که مقایسه جمهوری اسلامی ایران با کشور به اصطلاح اسلامی ترکیه که از ریشه و بنیان غلط است، گفت: اولا حکومت ایران، جمهوری اسلامی و حکومت ترکیه لائیک است. اما اگر کشور ترکیه را هم در معرض ارزیابی قرار دهیم و بگوییم در این کشور حجاب اختیاری وجود دارد باید ببینیم این حجاب اختیاری باعث شده چند درصد از مردم از آسیب‌های بی‌حجابی ضربه بخورند و یا در امان بمانند یعنی در واقع سیاق حاکم بر کشور در حال حاضر بر حجاب است یا بر بی‌حجابی؟

وی ادامه داد: حتی اگر به عنوان یک راه تقلیدگرایانه هم این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهیم، باید ببینیم  اگر این راه را تقلید کنیم سرنوشت ما چه خواهد شد.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه در زمان حکومت شاهنشاهی ایران هم حجاب اختیاری وجود داشت، اظهار داشت: اگر دوره کوتاه بایکوت شدن حجاب و منع حجاب در دوره رضا پهلوی را کنار بگذاریم و مابقی دوران‌های شاهنشاهی را در نظر بگیریم، آیا این حجاب اختیاری برآیند جامعه را به صلاح رسانده بود و آیا وضعیت خانواده و اشخاص به سلامت روان نزدیک‌تر شده بود و یا آنها را از این مسئله دور می‌کرد؟

حاج‌حسینی افزود: مردم در حافظه تاریخی‌شان به شکل مناسبی جواب این سؤال را داده‌اند. آنها وضعیت مطلوب خانوادگی و اجتماعی را در اثر حجاب اختیاری ندیده بودند.

وی با اشاره به اینکه تا این قسمت بحث تحلیل صورت گرفته فاقد شرایط دینی و ایدئولوژیکی حجاب بوده است، اظهار داشت: اما تشکیل حکومت دینی یک امر فرمایشی و تزئینی نیست که بگوییم حکومت دینی است اما برخی از شئونات آن رعایت می‌شود و برخی رعایت نمی‌شود. مثل شرایط حال حاضر کشور عربستان سعودی که در دو شهر فقط مظاهر اسلامیت رعایت می‌شود و ما در دیگر شهرها هیچ تفاوتی از لحاظ مظاهر اسلامیت با کشورهای غربی نمی‌بینیم.

این فعال حوزه زنان ابراز داشت:‌ آیا مردمی که به اتفاق آراء  با ۹۸ درصد آراء اظهار می‌کنند که خواهان جمهوری اسلامی هستند و برای تشکیل آن در دو برهه مهم تاریخی در زمان شکل‌گیری و حفظ و استحکام جمهوری اسلامی که عمده آن در زمان دفاع مقدس اتفاق افتاد و خون‌های عزیزانشان را تقدیم کردند و پیامدهای سنگین جنگ و شهادت را پذیرفته‌اند آیا راضی هستند مظاهر حاکم غیر از مظاهر اسلامی باشند؟

حاج‌حسینی گفت: در ذات تشکیل حکومت دینی اگر به دوره تاریخی نبی اکرم اسلام حضرت محمد (ص) بازگردیم،‌ می‌بینیم که وقتی پیامبر حکومت اسلامی در مدینه تاسیس کردند بر چهره جامعه اسلامی حدود جدی تعیین کرده و دیگر کسی اجازه نداشت در انظار مردم از مشروبات الکلی استفاده کند یا تظاهر به فسق و فجور داشته باشد.

وی تاکید کرد: در کنار این مسائل حجاب هم جزو آرایه‌ها و ایدئولوژی‌های یک حکومت دینی محسوب می‌شده و از مصادیق آن بوده و ایشان چارچوب‌پذیری حجاب در حکومت دینی را جدی دنبال کرده و برای عدم رعایت آن حدود جاری می‌کردند.

این فعال حوزه زنان با اشاره به اینکه حفظ حدود الهی در دوره حکومت نبی اکرم رعایت می‌شد به افزایش سطح فرهنگسازی در حوزه حجاب پرداخت و گفت: وقتی به فرهنگسازی شارع باز می‌گردیم با واقعه‌ای در زندگی حضرت فاطمه (س) مواجه می‌شویم که ایشان حتی بر حفظ حدود الهی در توسعه حجاب در مقابل یک فرد نابینا هم تاکید داشتند و به نوعی می‌توان گفت سطح فرهنگسازی برای این مسئله به لایه‌های عمیق‌تر رسیده بود.

حاج‌حسینی افزود: یعنی اگر حضرت فاطمه (س) اظهار بی‌حجابی هم می‌کردند طبق شرعیت خلاف نبوده و مرتکب گناه نمی‌شدند اما با این فعل و گزارش آن به جامعه درصدد این بودند که حیا را در بن‌مایه‌های عمیق‌تر گسترش دهند تا لاابالی‌گری در فضای جامعه گسترش پیدا نکند.

وی در این خصوص که آیا شکل و فرم خاص دادن به حجاب و رعایت آن در سطح جامعه مورد توجه شرع قرار گرفته است؛ نیز اظهار داشت: بله؛ وقتی در قرآن صحبت ازرعایت حدود حجاب می‌شود از واژه «جلباب» استفاده می‌شود  ( آیه ۵۹ سوره احزاب «آیه جلباب» گفته می‌شود: (یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفورا رحیما)؛ «ای پیامبر ! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسری‌های بلند) خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه (از کنیزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و (اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده) خداوندهمواره غفور و رحیم است»).اگر این واژه در زبان عربی اصیل جستجو کنیم می‌بینیم  که در واقع جلباب «پوششی است وقتی روی سر انداخته می‌شود تمام برجستگی بدن را یک دست می‌پوشاند نه تکه تکه.»

این فعال حوزه زنان در ادامه خاطرنشان کرد:‌اگر قرار بود وضعیت ظاهری ایران مثل کشور ترکیه باشد وقوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس معنی نداشت و نباید این مقدار هزینه می‌کردیم.

حاج‌حسینی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف حکومت دینی این است که زمینه جامعه را برای تعهد و زندگی طاهر و اسلامی مردم فراهم کند،‌گفت: فضای ظاهری جامعه به خصوص از طریق حجاب به این امنیت می‌رسد.

وی با اشاره به واکنش سال گذشته مقام معظم رهبری به شائبه‌های پیش آمده در خصوص حجاب و عنوان شدن مسأله حجاب اختیاری از سوی برخی افراد اظهار داشت: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای به توضیح این مسأله پرداختند و آن را این طور توضیح دادند که « اگر برخی بحث حجاب اختیاری را مطرح می‌کنند پس باید به دنبال آن به فکر آزاد شدن مشروب‌فروشی‌ها هم باشند، در حالیکه حکومت دینی چنین رویکردی ندارد و این حکومت موظف است مظاهر دینی بودن را رعایت کند. چرا که این جزو حقوق مردمی است که تصمیم می‌گیرند تحت لوای حکومت دینی زندگی کنند.»

این فعال حوزه زنان خطاب به مولاوردی گفت: مسأله‌ای که به جامعه مراجع و علما باز می‌گردد جای ورود امثال شما نیست حتی اگر به عنوان شهروند جامعه درباره آن صحبت کنید یا در جایگاه حقوقی خودتان.

حاج‌حسینی گفت: بهتربود مولاوردی زمانی که متصدی معاونت زنان ریاست جمهوری بود به مسائل اصلی حوزه زنان نظیر افزایش زمان مرخصی‌های زایمان و یا تسهیل ازدواج می‌پرداخت که به تحکیم خانواده کمک کند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه مولاوردی همیشه در حاشیه‌ها بازی می‌کند و در حالی که درصد پایینی از زنان جامعه مطالبه‌شان مسائلی مثل حضور در ورزشگاه‌ها و یا حجاب اختیاری بوده است در زمین آنها بازی کرده اما مطالبات اصلی  زنان مثل اجرای مرخصی 9 ماهه زایمان که جزو مصوبه دولت هم بوده است را پشت گوش انداخته و نبود بودجه و اعتبارات کافی را بهانه کرده است.

این فعال حوزه زنان خاطرنشان کرد: وقتی افراد در پست‌های حاکمیتی قرار می‌گیرند اذهان عمومی نمی‌پذیرد از جایگاه شخصی‌شان اظهار نظر کنند و به نظر می‌رسد چون به زمان انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم چنین اظهارنظرهایی به عنوان دانه پاشی سیاسی برای جمع‌آوری‌های رای قوت گرفته است.

حاج‌حسینی با بیان اینکه زنان ایرانی فرهیخته و با درایت هستند و می‌توانند این مسائل را از هم تفکیک کنند، گفت: مولاوردی و همفکرانش در ابتدای دولت یازدهم به صورت جدی وعده تشکیل وزارت زنان را دادند.  حال سؤال اینجاست که اگر به دنبال این مسئله بودند چرا هیچ حرکت جدی انجام نشد و حتی به حافظه تاریخی مردم ایران در اینباره هم احترام نگذاشتند که حدود 6 سال پیش از آن این شعار را دادند و نه تنها این وزارتخانه تشکیل نشد بلکه پست‌های مشاوره امور بانوان دستگاه‌ها که در چارچوب کشوری ثبت شده بود عمدتا خالی ماند.

وی افزود:‌ هرچند پس از گذشت 4 سال به  دلایل سیاسی در چند پست مشاوره زنان انتصاباتی صورت گرفت و متاسفانه از این جمعیت محدود مشاوران زنان هم کارکرد مثبتی نمی‌بینیم.

این فعال حوزه زنان با انتقاد از خنثی بودن همفکران مولاوردی در جریان سیل اخیر کشور به حضور زنان بسیجی در استان‌های سیل‌زده اشاره کرد و گفت: در حالی که زنان بسیجی در حال خدمت رسانی به سیل‌زدگان هستند، از جریانات همفکر مولاوردی خبری نبود.

انتهای پیام/

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

وقتی خزاعی از خودش برای دفاع از حجاب خرج کرد؛ بهترین پاسخ به تشکیک آقای کارگردان درباره یک قانون

محمد خزاعی در شب اختتامیه با دو دختر کوچکش بر روی سن آمد و به چادرهای آنها بوسه زد. نشان روشن از اینکه او همچنان از آثاری حمایت می کند که نهاد « خانواده» در آن محترم شمرده شود. و البته پیام واضحی بود برای همه آنها که گفته بودند چرا او پاسخ مناسبی به صحبت های کارگردانی که در باره روسری صحبت کرده بود، نداده است.

برخی می‌خواهند در آستانه انتخابات موضوع حجاب را بستر دوقطبی‌سازی جامعه کنند

آغوش نظام به روی همه زنان این ملت باز است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.