سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / روایت «اشپیگل» از عضو سابق داعش که آزادانه در آلمان زندگی می‌کند

روایت «اشپیگل» از عضو سابق داعش که آزادانه در آلمان زندگی می‌کند

یکی از مشهورترین نشریات آلمان در انعکاس تحقیقات یکی از خبرنگاران درباره حضور اعضای داعش نوشت که یکی این افراد با وجود چنین پیشینه‌ای آزادانه در آلمان به سر می‌برد.

«امایما آ» تبعه آلمانی است که به سوریه رفته بود تا به گروه تروریستی داعش بپیوندد. او در آنجا با «دنیس کاسپرت» یکی از تروریست‌های برجسته عضو این گروه ازدواج کرد و اکنون به آلمان برگشته و در شهر هامبورگ زندگی می‌کند.

«جنان موسی» خبرنگار لبنانی فعال در زمینه مسائل غرب آسیا است که برای شبکه خبری عربی «الان» کار می‌کند و تمرکز فعالیت‌های وی بر گروه تروریستی داعش است. او از منبعی موثق به اطلاعات تلفن‌ همراه «امایما آ» دسترسی پیدا کرده است. این اطلاعات که به منزله گنجینه‌ای محسوب می‌شوند، ۳۶ گیگابایت حجم دارند و بیشتر آنها شامل تصاویری هستند که در سال‌های گذشته زندگی تکفیری‌ها را به تصویر می‌کشد ضمن اینکه علاوه بر زندگی امایما در بین تکفیری‌ها، بخشی از زندگی واقعی وی را برملا می‌کند.

تجمع گروهی از تکفیری‌ها در فرانکفورت

نشریه آلمانی اشپیگل از یافته‌‌های این خبرنگار مطلبی منتشر کرده است:

«امایما آ» در جولای ۱۹۸۴ در هامبورگ متولد شد و از سال ۲۰۱۱ به دیدگاه‌های افراط گرایانه تمایل پیدا کرد. او در ماه می سال ۲۰۱۲ با «نادر هدرا» تکفیری اهل فرانکفورت ازدواج کرد. این ازدواج دوم امایما بود. هدرا یک سلفی سرشناس و از افراد جریان‌ساز گروه داعش بود. او پس از ازدواج آلمان را ترک کرد و همسرش با دو کودک در آنجا ماندند. سومین فرزندش پس از عزیمت وی متولد شد. در ژانویه ۲۰۱۵ امایما به همراه فرزاندانش به ترکیه رفت و از آنجا همگی به همراه هدرا به سوریه رفتند.

این اقدامات از نظر مقامات آلمانی پنهان نماند. در تلفن همراه امایما نامه‌ای مربوط به مارس ۲۰۱۵ از اداره کار دیده می‌شود که در این نامه آمده است، مزایای وی به دلیل سفر به کشوری خارجی یعنی سوریه لغو شده است.

در سوریه امایما عکاسی می‌کرد. او همچنین با فردی به نام «دنیس کاسپرت» معروف به «دسو داگ» خوانندهٔ سابق  رَپ آلمانی و «محمد محمود» تکفیری اتریشی آشنا شد.

نادر هدرا و دنیس کاسپرت

محمد محمود

محمود همان کسی است که در ژوئن سال ۲۰۱۵، دو نفر از زندانی‌های داعش را در برابر دوربین هدف قرار داد. در یکی از عکس‌ها که مربوط به مارس ۲۰۱۵ می‌شود، امایما شخصا سلاح در دست دارد. دختربچه هشت ساله او نقاب بر صورت دارد و به مدرسه مربوط به داعشی‌ها در رقه می‌رود. در تصاویر مشهود است که فرزندان خردسال او لباس‌های داعش را می‌پوشیدند و سلاح همراه داشتند.

گواهی مهد کودک دختر امایما

نادر در شهر «رقه» در حالی که واژه «دولت» را روی شیشه عقب خودرو نوشته است

مدت زمانی که هدرا و امایما با هم به سر بردند کوتاه بود و نادر هدرا شش ماه بعد در جریان درگیری‌های کوبانی کشته شد. داعش به امایما مبلغ هزار و ۳۱۰ دلار به صورت نقدی پرداخت کرد و به او اجازه داد که «رقه» را به مقصد استان «حمص» ترک کند.

امایما در آنجا با کاسپرت ازدواج کرد. کاسپرت یکی از دوستان نزدیک همسرش بود. امایما بیکار نماند و زمانی که کاسپرت در خط مقدم مبارزه می‌کرد، او در اینترنت برای گروه داعش تبلیغ می‌کرد، ضمن اینکه این زن آلمانی در این مدت با نزدیکانش در آلمان هم ارتباط داشت.

آخرین تصاویری که از وی در دست است، مربوط به پایان سال ۲۰۱۵ می‌شوند و جنان موسی نخست فکر می‌کرد که امایما در همان زمان کشته شده باشد.

او ولی همزمان یک حساب فعال در LinkedIn پیدا کرد که در آلمان ساخته شده بود. این حساب کاربری متعلق به زنی بود که حجاب نداشت و خود را مترجم و هماهنگ‌کننده مراسم معرفی کرده بود. هیچکس تصور نمی‌کرد که وی زمانی با یک گروه تروریستی همکاری داشته است.

جنان موسی به اشپیگل گفته که برای او قابل قبول نبود که فردی با چنین پیشینه‌ای آزادانه در آلمان زندگی کند. امایما در سپتامبر ۲۰۱۶ از راه ترکیه بار دیگر به آلمان باز گشته بود و مقامات آلمانی هم از این واقعه مطلع بوده‌اند.

دادگاه‌های آلمان زنانی را که در گروه‌های تکفیری بوده‌اند، مجازات نمی‌کنند، اما اگر زنان سلاح در اختیار داشته باشند و یا یکی از اعضای گروه‌های تروریستی بوده باشند، احتمال بازداشت آنان وجود دارد. در مورد امایما، تصاویر موجود نشان می دهند که وی فقط کارهای خانه یکی از عالی‌رتبه ترین مقامات داعش را انجام نداده بلکه وی با کاسپرت همکاری نزدیک داشته است.

خبرنگار ۳۵ ساله لبنانی که چند ماه در منطقه تحت حاکمیت داعش به سر برده است، از چنین روندی ناخرسند است و معتقد است که در عراق و سوریه، هزاران نفر چنین وضعیتی دارند و اینکه به افرادی با سرگذشت مشابه اجازه داده می‌شود که به آلمان باز گردند و آزادانه به زندگی خود ادامه دهند به این معنی است که قربانیان خارج از خاک آلمان (برای مقامات این کشور) چندان هم مهم نیستند.

پلیس هامبورگ در واکنش به این گزارش فقط از طریق شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد که از این وقایع مطلع بوده است.

انتهای‌پیام/ق

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دستگیری ۲ عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایران

یک رسانه نزدیک به طالبان اعلام کرد دو عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایران دستگیر شدند.

انهدام مخفیگاه داعش در مرز افغانستان با پاکستان

طالبان اعلام کرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.