سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ناآرامی به اروپا بازگشت/شورش در فرانسه، تظاهرات در صربستان و آلبانی

ناآرامی به اروپا بازگشت/شورش در فرانسه، تظاهرات در صربستان و آلبانی

فرانسه‌، آلبانی و صربستان سه کشور اروپایی روز شنبه شاهد اعتراضات گسترده مردمی به دولت‌های این کشور‌ها بودند. در فرانسه جلیقه‌زردها شهرهای مختلف را به آتش کشیدند.

اروپا همچنان درگیر شورش و اعتراضات گسترده مردمی در گوشه و کنار این قاره سبز است. در هر کدام از این کشورها نیز مردم به دلایل مختلف به خیابان‌ها ریخته‌اند. در فرانسه روز شنبه طبق شنبه‌های گذشته جلیقه زردها در پاریس و سایر شهرهای این کشور به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند. مخالفان دولت فرانسه در اقدامی اعتراضی و در عین حال مبتکرانه در تظاهرات شنبه این هفته، تظاهراتی علیه ممنوعیت اعتراض و راهپیمایی در فرانسه برپا کردند.

معترضان به نظام سرمایه‌داری در بیست و دومین شنبه اعتراضات با تجمع در میدان جمهوری پاریس علیه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی دولت فرانسه در برپایی تظاهرات‌های ضددولتی، دست به اعتراض جداگانه‌ای زدند. در حالی که معترضان به نظام سرمایه‌داری و مخالفان دولت فرانسه علیه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برپایی تظاهرات در فرانسه در این میدان تجمع آرامی برگزار کرده بودند با دخالت پلیس ضدشورش و نیروهای امنیتی و ژاندارم این تجمع به صحنه درگیری پلیس و معترضان تبدیل شد. دولت فرانسه حدود یک ماه است که به بهانه در خطر افتادن امنیت ملی این کشور تظاهرات ضد سرمایه‌داری را بسیار محدود کرده و تنها در چند شهر معترضان می‌توانند روزهای شنبه به خیابان بیایند.

تاکنون در جریان حدود 5 ماه اعتراضات مردمی ضددولتی در فرانسه بیش از 11 نفر کشته و 13 هزار نفر نیز زخمی یا بازداشت شده‌اند. در جریان درگیری بین ماموران پلیس فرانسه و تظاهرکنندگان در تولوز دستکم دو نفر مجروح شدند. گزارش‌ها حاکی است که پلیس تولوز ۲۳ نفر را هم در این شهر بازداشت کرده است.

«کریستف کاستانه» وزیر کشور فرانسه پیش از اعتراضات شنبه این هفته  اعلام کرده بود از این هفته کسانی که چهره خود را در تظاهرات‌های ضد‌دولتی بپوشانند دستگیر و به یکسال زندان خواهند رفت و علاوه‌بر آن 15000 یورو نیز جریمه می‌شوند. این در حالی ‌است که بسیاری از فعالان جنبش ضدسرمایه‌داری در تظاهرات به خاطر در امان ماندن از گازهای‌اشک‌آور شلیک شده از سوی پلیس قسمت بینی و دهان خود را می‌پوشانند. با این وجود در تظاهرات روز شنبه هزاران نفر حضور داشتند.

صربستان

در صربستان نیز حدود ۱۰ هزار نفر از مردم این کشور در ادامه اعتراض‌ها به سیاست‌های «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور این کشور بار دیگر شنبه در بلگراد (پایتخت این کشور) به خیابان آمدند و خواستار استعفای وی شدند. بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، تظاهرات روز شنبه در سراسر این کشور سازماندهی شده بود. مردم صربستان  در بلگراد با سر دادن شعار: «همه ما یکی از پنج میلیون هستیم»، خواستار انتخابات آزاد و شرایطی مطلوب برای انتخابات شدند. این شعار‌اشاره به سخنان ووچیچ دارد مبنی بر اینکه به خواسته‌های معترضان پاسخ داده نخواهد شد. حتی اگر تعداد آنها به 5 میلیون برسد. صربستان 70 میلیون نفر جمعیت دارد. تظاهرات علیه رئیس‌جمهور صربستان از دسامبر(دی ماه) گذشته آغاز شده است.یعنی زمانی که به «بروکو استفانویچ» رهبر چپ‌گراها در شهر «کروسواچ» واقع در جنوب صربستان حمله شد. طبق اخباری که درباره این واقعه منتشر شده، افرادی با پیراهن‌های سیاه استفانویچ را به وسیله ادوات آهنی مورد ضرب و شتم قرار دادند و او را به شدت زخمی کردند. این افراد البته بعدا دستگیر شدند و ووچیچ هم این واقعه را محکوم کرد. با این حال مخالفان دولت معتقدند که رئیس‌جمهور با سخنان نفرت پراکنانه علیه منتقدان، شرایط را برای ارتکاب چنین خشونتی مساعد کرده است.

آلبانی

احزاب مخالف دولت آلبانی نیز روز شنبه با تجمع  در«تیرانا» پایتخت استعفای دولت و برگزاری انتخابات مجلس را خواستار شدند. به نوشته «آسوشیتدپرس»، هزاران تن از طرفداران حزب مخالف دولت آلبانی از سراسر کشور روز شنبه با تجمع در بلوار اصلی تیرانا در حالی‌که پوسترهای ضد دولتی در دست داشته و شعارهایی سر می‌دادند به سوی پلیس‌اشیا و وسایل آتش‌زا پرتاب کردند. معترضان موانع پلیس را در بخش ورودی یک ساختمان دولتی شکستند، اما وارد این ساختمان نشدند.رهبری اپوزیسیون حزب دموکرات راست، در حالی «ادی راما» نخست‌وزیر وابسته به حزب سوسیالیست چپ این کشور را  متهم به فساد و پیوند با جرایم سازمان یافته می‌کند که دولت حاکم منکر اتهام‌های مخالفان خود شده است.این کشور مدتی است که درگیر اعتراض‌های ضد دولتی است به طوری‌که  چندی قبل نیز مخالفان دولت آلبانی با تجمع مقابل دفتر نخست‌وزیری قصد داشتند درب‌ها را شکسته و وارد ساختمان شوند که با ممانعت پلیس و نیروهای امنیتی مواجه شدند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تظاهرات گسترده علیه نتایج انتخابات در پاکستان

دهها هزار نفر از هواداران حزب اتحاد بزرگ دموکراتیک (GDA) پاکستان

تظاهرات ضدصهیونیستی در 3 قاره جهان با شعار«نسل‌کشی ممنوع»

نسل کشی ممنوع

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.