سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / زباله گردی کهنه‌سرباز آمریکایی در شمال شهر سانفرانسیسکو

زباله گردی کهنه‌سرباز آمریکایی در شمال شهر سانفرانسیسکو

None

  سرویس خارجی

«نیویورک‌تایمز» گزارشی از یک کهنه‌سرباز ارتش آمریکا منتشر کرده که در چند قدمی خانه ۱۰ میلیون دلاری «مارک زاکربرگ» مالک و بنیانگذار فیس‌بوک در سا‌نفرانسیسکو مشغول زباله‌گردی است. او 12 سال در ارتش آمریکا خدمت کرده است.

بسیاری از سربازان بازگشته از جنگ در آمریکا، اوضاع و احوال خوبی ندارند چندی پیش رئیس‌جمهور آمریکا با «فاجعه بار» خواندن وضعیت زندگی کهنه سربازها گفته بود: «روزانه به طور ميانگين 20 كهنه سرباز آمريكايي خودكشي مي كنند؛ يعني سالانه بيش از 6 هزار نظامي جان خود از دست مي دهند؛ باوركردني نيست. اين آمار سرسام آور يك تراژدي بزرگ است.»

حالا روزنامه «نیویورک‌تایمز» با انتشار گزارشی اظهارات ترامپ را تکمیل می‌کند. این روزنامه آمریکایی به سراغ یکی از این یک کهنه سربازها رفته که در زباله‌ها دنبال پیدا کردن غذاست: «مردم آمریکا سالانه صدها میلیون تُن زباله تولید می‌کنند. کارشناسان برای ملموس نشان دادن حجم تولید زباله در آمریکا می‌گویند اگر زباله‌های یک سالِ مردم آمریکا را برروی یکدیگر تلنبار کنیم، ارتفاع آن ۲۵ برابر فاصله زمین تا ماه می‌شود! حجم بالای تولید زباله در آمریکا باعث شده بسیاری از افراد فقیر با جست‌وجو در میان زباله‌ها به دنبال درآمدی برای امرار معاش خود باشند. یکی از صدها انسانی که در شهر سان‌فرانسیسکو از زباله‌هایی که دیگران دور می‌ریزند امرار معاش می‌کند، جیک اورتا عضو سابق نیروی هوایی آمریکاست.» در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «این کهنه‌سرباز ۵۶ ساله ارتش آمریکا در یک خانه محقر در سان‌فرانسیسکو زندگی می‌کند که تنها سه پلاک با خانه ۱۰ میلیون دلاری مارک زاکربرگ، مالک و بنیانگذار فیس‌بوک، فاصله دارد. این خانه را دولت با نرخ اجاره پایین در اختیار او و بسیاری دیگر از بی‌خانمان‌ها قرار داده است. خانه کوچک او که تنها یک پنجره به بیرون دارد، پر از زباله‌هایی است که از مقابل خانه زاکربرگ جمع‌آوری کرده است؛ یک دوچرخه بچگانه صورتی، یک سشوار، یک جارو برقی، یک دستگاه قهوه‌ساز و مقدار زیادی لباس جزو اقلامی است که او طی ماه‌های گذشته از سطل زباله مقابل خانه مالک فیس‌بوک به دست آورده است.این نظامی سابق ارتش آمریکا که از مدتها پیش بی‌خانمان شده، اکنون به یک زباله‌گرد تمام‌عیار و تمام‌وقت تبدیل شده است.»

نابرابری اجتماعی

در بخش دیگر این گزارش آمده: « حرفه زباله‌گردی بیشتر با حلبی‌آبادها و محله‌های فقیرنشین پیوند خورده، نه با شهری مثل سان‌فرانسیسکو که در دو قدمی «سیلیکون ولی» (محل استقرار شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا) قرار دارد. سازمان‌هایی که در حوزه بازیافت زباله فعالیت می‌کنند نیز عمدتا در آمریکای لاتین، آفریقا و جنوب آسیا قرار دارند اما امروزه مانند پدیده بی‌خانمانی در بیشتر شهرهای آمریکا مانند سان‌فرانسیسکو نیز دیده می‌شوند.نیویورک‌تایمز درادامه، حضور زباله‌گردها در شهری مانند سان‌فرانسیسکو را نشانه نابرابری اجتماعی و مولود کاپیتالیسم (سرمایه‌داری) آمریکایی عنوان کرده و می‌نویسد: «یکی از ثروتمندترین افراد جهان و یک زباله‌گرد اینجا در سان‌فرانسیسکو در چند قدمی یکدیگر زندگی می‌کنند!»

12 سال در ارتش خدمت کردم

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه این گزارش همچنین می‌خوانیم: «جیک اورتا می‌گوید برای اینکه زنده بماند به حدود ۳۰۰ دلار در هفته نیاز دارد و امیدوار است هر روز بین ۳۰ تا ۴۰ دلار از جست‌وجوی زباله‌ها و وسایلی که از میان آنها پیدا می‌کند، درآمد کسب کند. او بیش از ۱۲ سال در نیروی هوایی آمریکا خدمت کرده و در جنگ اول خلیج‌فارس در سال ۱۹۹۱ وظیفه انتقال محموله‌های باری و تسلیحاتی به داخل هواپیماهای ارتش را برعهده داشته است.این نظامی سابق آمریکایی پس از جنگ خلیج‌فارس به پایگاه‌های نظامی آمریکا در آلمان، کره جنوبی و عربستان سعودی اعزام شد و پس از آنکه از ماموریت نظامی چندین ساله خود به آمریکا بازگشت متوجه شد که همسرش او را ترک کرده است.او پس از اطلاع از این موضوع به الکل روی آورد و بی‌خانمان شد و اکنون چندین سال است که در محل سکونت مارک زاکربرگ در سان‌فرانسیسکو با یک چراغ‌قوه جیبی از صبح تا شب زباله‌گردی می‌کند؛ محله‌ای که میانگین قیمت خانه‌های آن بالای ۳ میلیون دلار است.»

خود سوزی یک معلول مقابل کاخ سفید

خبر دیگر از آمریکا اینکه منابع خبری از تلاش یک معلول آمریکایی برای خودسوزی مقابل کاخ سفید در واشنگتن خبر دادند. سرویس مخفی آمریکا اعلام کرده نیروهایش در حال رسیدگی به یک حادثه امنیتی-پزشکی در مقابل کاخ سفید هستند.خبرنگاران مستقر در کاخ سفید نیز گزارش داده‌اند شخصی تلاش داشت خود را مقابل نرده‌های محوطه بیرونی کاخ سفید آتش بزند که لحظاتی بعد از اقدام، نیروهای امنیتی مداخله می‌کنند. گفته می‌شود وی آسیب دیده و توسط ماموران سرویس مخفی بازداشت شده است. سرویس مخفی آمریکا گفته این شخص در مقابل کاخ سفید بوده و به ناگاه کاپشن خود را به آتش می‌کشد..سخنگوی سرویس مخفی آمریکا ادعا کرده این فرد مبتلا به مشکلات روانی بوده است!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر / پرنده مهاجر

تَحسس نامه ی پرواز سرباز

ربایش و جذب کودک سرباز از میان آوارگان کرد؛ جنایت دیگر قسد در شمال سوریه/ گزارش اختصاصی

گروه های شبه نظامی کرد در پی بروز خلأ قدرت در شمال و شمال شرق سوریه اقدام به ربودن کودکان و تبدیل آنان به کودک سرباز می‌کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.