سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / صفر تا صد تحولات سودان /آیا ارتش، انقلاب مردم را مصادره کرد؟

صفر تا صد تحولات سودان /آیا ارتش، انقلاب مردم را مصادره کرد؟

مردم سودان ضمن واکنش منفی به کودتای ارتش علیه رئیس‌جمهور این کشور، اعلام کردند که تا تحقق خواسته‌های خود، به اعتراضات خیابانی و تحصن ادامه می‌دهند.

پنجشنبه گذشته ارتش سودان به فرماندهی «عوض بن عوف» وزیر دفاع سودان ، «عمر البشیر» رئیس‌جمهور این کشور را پس از حدود 30 سال حکمرانی ، از قدرت خلع و بازداشت کرد. پس از این اتفاق، بن عوف به عنوان رئیس‌«شورای نظامی انتقالی» سودان، سوگند یاد و پس از آن نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کمیته عالی امنیتی مسئولیت کامل امور کشور را به مدت دو سال برعهده ‌دارد. وی همچنین، از اعلام حالت فوق‌العاده در کشور به مدت سه ماه و منع رفت و آمد به مدت یک ماه خبر داد. بن عوف زمان برگزاری انتخابات را نیز دو سال دیگر اعلام کرد.

این در حالی است که مردم و گروه‌های سیاسی هر چند برکناری البشیر را یک پیروزی برای خود می‌دانند، ولی جانب ارتش را هم نگرفته و حتی تهدید کرده‌اند که تا تحقق خواسته‌شان و شکل‌گیری یک دولت بر‌خاسته از انتخابات، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. در عرصه میدانی نیز اعتراضات مردمی همچنان ادامه دارد.

اما در رابطه با ماجرای برکناری البشیر، رسانه‌ها و کارشناسان گمانه‌های متعدد و بسیار متفاوتی را مطرح کرده‌اند؛ برخی معتقدند که این کودتا یک اقدام هماهنگ شده میان ارتش و شخص البشیر است.

روزنامه لبنانی«البنا» هم این گمانه را مطرح کرده که البشیر با ولیعهد عربستان در این مورد هماهنگ بوده و گواه آن نیز سفری است که بن‌عوف چند روز قبل از کودتا، به عربستان داشته است. البته کارشناسان این گمانه را درست نمی‌دانند و می‌گویند در حال حاضر سودان حدود 8000 نظامی را تحت چارچوب ائتلاف سعودی، در یمن مستقر کرده و این تعداد حتی بیشتر از نیروهای سعودی و اماراتی در یمن است.

ولی موافقان وجود پیوند میان ریاض و کودتاچیان سودان می‌گویند که آل‌سعود از پیروزی شفاف و آشکار مردم در سودان واهمه داشته و می‌ترسیده است که اتفاقات این کشور و پیروزی مردم، برای مردم سایر کشورهای عربی الهام‌بخش شود و آنها را نیز به خیابان‌ها بکشاند، به‌گونه‌ای که کابوس بیداری اسلامی و انقلاب‌های عربی سال 2011 در تونس ، مصر، لیبی، بحرین و یمن تکرار شود.

شماری از تحلیلگران و رسانه‌ها هم بر وجود رابطه میان فرمانده کودتا و رژیم صهیونیستی انگشت گذاشته و به دیدار اخیر بن عوف با رئیس‌موساد در مونیخ‌ اشاره می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که رژیم صهیونیستی در این ماجرا نقش داشته است.

اما در مجموع ، در مورد اینکه پشت ماجرای کودتا چه کسی بوده ، هنوز زود است که قضاوت شود و برای برملا شدن آن، باید مدتی بگذرد و برخی از پیوندها و اسناد بر‌ملا گردد.

با این وجود، در مورد علل سقوط البشیر و فاصله گرفتن مردم از وی، تحلیل‌های درستی را می‌توان با توجه به شیوه حکومت 30 ساله‌اش، ارائه کرد؛ البشیر در همان اوان حکمرانی خود و در سال 1370 به خبرنگار کیهان عربی گفته بود، انتخابات در حکومت وی جایی ندارد و الگویش نیز، «معمر قذافی» (دیکتاتور بر‌کنار شده لیبی) است! البشیر به این رویه و سیاست در تمام طول 30 ساله حکومتش تکیه کرده بود.

او چند سال قبل نیز با نزدیک شدن به آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان، شکاف میان خود و مردم سودان را بیشتر کرد. همین بی‌توجهی به مردم و نزدیکی به جبهه ضد‌مقاومت و به‌ویژه مشارکت فعال در تجاوز به یمن و ارتکاب جنایت در این کشور، زمینه‌های سقوط عمر البشیر را فراهم کرده بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نسل‌کشی چراغ خاموش در سودان فراموش‌شده

جهان تا اطلاع ثانوی درگیر این آدمخوارهاست

گزارش تکان‌دهنده سازمان ملل از جنگ داخلی سودان 15 هزار تن طی 3 ماه در یک شهر کشته شدند

جنگ داخلی سودان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.