سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / کمک خنده دار کشورهای اروپایی به سیل زدگان: نفری ۱۶۰۰ تومان به همراه ۸۰ کلاه ایمنی و چند جفت چکمه!

کمک خنده دار کشورهای اروپایی به سیل زدگان: نفری ۱۶۰۰ تومان به همراه ۸۰ کلاه ایمنی و چند جفت چکمه!

مبلغ کمک مالی چندین کشور اروپایی با قیمت روز یورو، چیزی در حدود 16 میلیارد تومان خواهد شد، رقمی که شاید برای جمعیت بالغ بر 10 میلیون نفری استان هایسیل زده گلستان، لرستان و خوزستان چیزی جز پول خرد نباشد؛ نفری 1600 تومان!

اگر کشورهای اروپا بدتر از آمریکا نباشند، قطعا بهتر نیستند. کشورهای اروپایی که نه در برجام و نه پس از خروج امریکا از این توافق هیچ گونه همراهی با ایران نداشتند، حالا از بسته حمایتی برای کمک به سیل زدگان ایران رونمایی می کنند که بیشتر به یک شوخی شبیه است. بسته ای که البته برخی از رسانه ها و جریانات سیاسی داخلی سعی در بزرگ نمایی آن دارند.

 

به گزارش رجانیوز کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه هفته گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا ۱.۲ میلیون یورو برای کمک به سیل زدگان ایرانی اختصاص داده است. یعنی چیزی در حدود 16 میلیارد تومان.

 

«کریستوس استایلیانیدز» کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران، پس از بروز سیل در چند استان اعلام کرد: «در پی سیلاب‌های شدید در ایران ما مقدار اولیه 1.2 میلیون یورو حمایت فوری برای کمک به جوامع بسیار آسیب پذیر اختصاص داده‌ایم. ما با همبستگی کامل با مردم ایران در این زمان سخت هستیم».

 

مبلغ کمک مالی چندین کشور اروپایی با قیمت روز یورو، چیزی در حدود 16 میلیارد تومان خواهد شد، رقمی که شاید برای جمعیت بالغ بر 10 میلیون نفری استان هایسیل زده گلستان، لرستان و خوزستان  چیزی جز پول خرد نباشد؛ نفری 1600 تومان!

 

این درحالی است که کمک های نقدی مردم ایران طی بیست روز اخیر به سیل زدگان بالغ بر 120 میلیارد تومان بوده است. در همین راستا روز گذشته علی اصغر پیوندی رئیس سازمان هلال احمر با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در تویتر مبلغ واریزی مردم به هلال احمر را 72 میلیارد و 944 میلیون تومان اعلام کرد. او در این باره نوشته بود:

«72 میلیارد و 944 میلیون تومان مجموع واریز مستقیم به حساب مشارکت های مردمی جمعیت هلال احمر تا 19 فروردین است. این رقم جز اعتماد مردم به نهادی که در نهایت متعلق به خودشان است را نشان نمی دهد .گزارش شفاف اختصاص این مبلغ به مردم آسیب دیده را ارائه خواهیم داد.» 

 

 

از سوی دیگر پرویز فتاح رئیس کمیته امداد روز گذشته از کمک 43 میلیاردی مردم به این نهاد خبر داد. او در این باره گفت:

«مردم ایران تا کنون430 میلیارد ریال به این نهاد کمک کردند که از این مبلغ 230 میلیارد ریال بصورت کالا و 200 میلیارد بصورت نقدی اهدا شده و در حال توزیع بین آسیب دیدگان است».

با این حال کشورهای اروپایی با رپرتاژی خبری اعلام کرده اند که 1.2 میلیون یورو برای کمک به سیل زدگان ایران اختصاص داده اند و با اعتماد به نفس می می گویند «ما با همبستگی کامل با مردم ایران در این زمان سخت هستیم»!

 

این درحالی است که چندین دولت اروپایی حتی حاضر نشدند در زمانی که ترامپ معافیت هایی را برای خرید نفت ایران تعیین کرده بود، با مردم ایران همدلی کنند. در این راستا کشورهای اروپایی طبق برجام می بایست روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کردند. چیزی معادل 25 میلیون دلار در هر روز. به طور مثال سهم فرانسه در این معامله 5 میلیون دلار بوده است. اما با خروج امریکا از برجام، این تعهدات دستخوش تغییر قرار گرفت، اما ترامپ با وضع معافیت برای مدتی، اجازه خرید روزانه 200 هزار بشکه نفت را صادر کرده بود. یعنی روزانه 10 میلیون دلار. با این وجود کشورهایی که امروز کمک 16 میلیارد تومانی خود را «همدلی با مردم ایران» معرفی می کنند، در این مدت حاضر نشدند حتی یک بشکه نفت از ایران خریداری کنندد و با خوش رقصی برای امریکا ترجیح دادند ترامپ را شریک خود انتخاب کنند. 

 

با این حال لیست کمک های غیر نقدی اروپایی ها به سیل زدگان در ایران نیز در نوع خود جالب توجه است. به طور مثال پک تجهیزات نجات در سیلاب که از سوی آلمان ارسال شده است شامل ۸۱ ثوب لباس سیلاب، ۸۰ کلاه ایمنی نجات، ۴۰ جلیقه نجات سیلاب، ۴۵جفت چکمه ایمنی ضد آب، ۲۸جفت چکمه قابل استفاده در آب و خشکی، ۷جفت چکمه ایمنی لاستیکی و ۹ ست نجات سریع در آب بوده است، چیزی که یک خیریه محلی نیز توانایی تهیه آن را داشته است!

 

 

پیش از این نیز، کمیسیون اتحادیه اروپا، شهریور سال گذشته ارائه بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی به ایران را تصویب کرد. سایت اتحادیه اروپا نوشته بود، اولین بسته حمایتی کمیسیون اروپا برای حمایت از توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران به ارزش ۱۸ میلیون یورو شامل ۸ میلیون یورو برای کمک به بخش خصوصی، تصویب شد.

 

مبلغ این کمک مالی با قیمت روز یورو در آن مقطع چیزی در حدود 200 میلیارد تومان بود، رقمی که شاید برای یک کشور 80 میلیون نفری چیزی جز پول خرد نخواهد بود؛ نفری 2500 تومان! این در حالی است که یک قلم از بلوکه کردن دارایی‌های ایران در آمریکا در دوران «پسابرجام» به تنهایی 2 میلیارد دلار ارزش داشت. در مورد دیگر موسسه مالی کلیراستریم لوکزامبورگ، یکی از موسسات تابعه بورس آلمان نزدیک به 5 میلیارد دلار پول کشورمان را در اختیار گرفته و آزاد نمی‌کند. اگر راه دور هم نرویم، دولت روحانی با اختصاص ارز جهانگیری به سفرهای خارج از کشور، 500 میلیون دلار از ذخایر ارزی کشور را حاتم بخشی کرد. به همه این موارد باید هزینه میلیاردها دلار صنعت هسته‌ای که با یک امضای ظریف به باد رفت را نیز اضافه کرد! حال مقایسه این اعداد با کمک پرداختی اتحادیه اروپا به ایران شاید در تحلیل شرایط کمک کند، آیا می‌توان از این رقم جزئی خوشحال بود و به آن دل خوش کرد؟

 

با این وجود برخی از جریانات سیاسی داخلی که نمی توانند دل از غرب بکنند و درهر حال مرغ اروپایی ها را غاز می دانند، این بار نیز تلاش کرده اند تا این کمک ناچیز چند دولت اروپایی که از کمک های خیریه های مردمی نیز کمتر است را، نشانه ای از انسان دوستی آنها معرفی کنند. 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اجرای مرحله جدید مردمیاری نیروی زمینی سپاه در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه

سنگ تمام سپاه‌وبسیج در سیستان و بلوچستان

مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.