خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / فرهنگ اربعینی، موتور محرکه گام دوم انقلاب

فرهنگ اربعینی، موتور محرکه گام دوم انقلاب

«انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فداه»
بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی ره در آخرین روزهای عمر پر برکت خود (۶۸/۰۱/۰۲) و در اوج قله های فکری و اندیشه های ناب و الهی خویش جمله طلایی فوق را در تعریف انقلاب اسلامی از شروع آن تا رسیدن به فرجام مبارکش ارائه فرمودند.
در حوزه پیاده سازی این اندیشه ها، موتور محرکه و پیشران آن ،فرهنگ و تفکری به نام فرهنگ بسیجی قرار دارد که در تمام برهه ها و میدان های مختلف، پیشرفت و به ثمر نشستن آرمانهای انقلاب را به ارمغان آورده است. به فرموده رهبر معظم انقلاب «این فرهنگ بسیجی است که می تواند بر همه تحولات این کشور فائق آمده و حرکت این کشور را تضمین نماید. ۸۴/۰۹/۰۷»
لذا جریان الهی انقلاب اسلامی با بهره گیری از این قوه محرکه از تمام گردنه های دشوار عبور کرده و در اوج شکوفایی خود به ماجرای عظیم و معجزه گون اربعین حسینی رسید به این معنی که ماهیت انقلاب اسلامی همچون جوان برومندی که در ۴۰ سالگی به اوج پختگی، قدرت و نفوذ خود می رسد در پایان گام اول به اوج قله ثمراتش در اربعین حسینی رسید که پرداختن به ابعاد عظیم این ماجرا مجال دیگری را می طلبد.
با شروع گام دوم انقلاب و با توجه به خصوصیات و مقتضیات این برهه، طبعا موتور محرکه و پیشران مورد نیاز برای آن نیز بایستی متعالی تر و متناسب با شرایط پیش رو بوده و توان رساندن کاروان انقلاب به سرانجام خود در گام دوم و رسیدن به گام بعدی را داشته باشد. ضمن این که شرایط جمهوری اسلامی در عرصه های داخلی و بین المللی و توان تاثیر و قدرت سخت و نرم آن با هیچ دوره ای از ادوار گذشته قابل مقایسه نبوده و آینده متصور برای آن نیز بسیار امیدبخش تر و روشن تر از هر دوره ای است. فلذا به نظر می رسد تنها تفکر و فرهنگی که متعالی تر از فرهنگ بسیجی بوده و ضمن حفظ تمام ارزشهای حاکم بر تفکر بسیجی ، سطح بالاتری از آنها را عرضه نموده و تامین کننده قوه محرکه لازم برای گام دوم باشد، فرهنگ اربعینی است.
روزگاری تفکر بسیجی تنها در محدوده جمهوری اسلامی تعریف می شد اما با گذشت زمان و به لطف خداوند متعال و توجهات صاحب اصلی انقلاب حضرت حجت ارواحنا فداه این تفکر توفیقات روز افزون یافت و به سایر کشورهای اسلامی از جمله لبنان،عراق،سوریه،نیجریه و یمن و… بسط پیدا کرده و در سیر تکوینی خود به فرهنگ اربعینی رسید. فرهنگی که عرصه اش بسیار فراتر از ایران،فراتر از جامعه شیعیان جهان، فراتر از حتی ملل اسلامی بوده و دامنه و سرعت تاثیرات آن بسیار بیشتر از فرهنگ بسیجی است و ابزارهای عملیاتی آن نیز بسیار ساده تر، جذاب تر و موثر تر می باشد.
کلام آخر این که به نظر می رسد بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب در واقع تفسیری جامع از همان فرمایش حضرت روح الله که در ابتدای وجیزه اشاره شد، بوده و اصلی ترین قوه محرکه و پیشران آن نیز فرهنگ اربعینی می باشد.
ان شاالله تعالی در آینده به این مقوله بیشتر خواهیم پرداخت.

الحمدلله رب العالمین
عباس قره داغی
۹۸/۰۱/۱۵

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کارهای خیر را به نیت تعجیل فرج انجام دهیم

ويدئو/

در محضر قرآن _ چیستی مهدویت

مهدویت در سوره بقره

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.