سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مسیر زمینی سوریه را از طریق عراق به خلیج ‌فارس متصل می‌کنیم

مسیر زمینی سوریه را از طریق عراق به خلیج ‌فارس متصل می‌کنیم

معاون ‌اول رئیس‌جمهور گفت: خلیج‌ فارس را از عراق به سوریه و مدیترانه از طریق ریلی و جاده‌ای وصل خواهیم کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در همایش اقتصادی – تجاری ایران و عراق اظهار کرد: حضور چشمگیر بازرگانان و فعالان اقتصادی در این همایش به آن معنا که توجه ویژه‌ای به روابط و احترام خاصی به هیئت عراقی دارند تا جایی که علاوه‌ بر این سالن دو سالن دیگر مملو از حاضران است.

جهانگیری گفت: در نبرد با داعش و گروه‌های تروریستی پیروز و سربلند از آن بیرون آمدیم و اکنون باید اقدامات بعدی را برای بازسازی و توسعه عراق داشته باشیم.

وی بیان کرد: ما همواره از استقلال، تمامیت ارضی، ثبات سیاسی و امنیتی و توسعه و بازسازی عراق حمایت خواهیم کرد. امیدواریم در دوران پساداعش در توسعه و بازسازی عراق برای عبور موفقیت‌آمیز از چالش پیگیری‌های لازم را داشته باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما در این مسیر برای سرعت‌بخشی به نوسازی و توسعه عراق آماده هستیم و همکاری دوجانبه و چندجانبه منطبق با سیاست دولت عراق را ادامه می‌دهیم ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری و شراکت همه کشورها می‌داند که به استقلال پایبند است و به رأی ملت ایران احترام می‌گذارد.

وی بیان کرد: شرکت‌های ایرانی در بازار عراق آماده تشکیل شرکت‌های مشترک در همتای عراقی برای پروژه مشترک هستند البته فشارهای غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برای ایجاد محدودیت برخلاف منافع دو کشور است که تصمیم گرفتند در این منطقه پرآشوب روابط دوستانه مستحکم و مبتنی بر روابط مشترک داشته باشند.

جهانگیری بیان کرد: همکاری‌های اقتصادی در کشور در سال‌های اخیر رو به رشد داشته و روند مبادلات تجاری به 12 میلیارد دلار رسیده است. راهبرد ما در توسعه همکاری‌های اقتصادی رساندن این رقم به 20 میلیارد دلار تا سال 1400 است.

وی بیان کرد: در حال حاضر محصولات پلیمری، فرآورده‌های آن، محصولات لبنی، ماشین‌آلات صنعتی، کالاهای تولیدی، برق و گاز مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به عراق است.

جهانگیری افزود: همکاری بهداشتی، نفتی، انتقال خط آهن شلمچه به بصره از دیگر توافقات سفر اخیر هیئت عراقی بود.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: تسهیل روادید، برطرف کردن محدودیت‌ها در زمینه ویزا، رایگان شدن روادید برای دو کشور از جمله مباحثی است که امیدواریم با پیگیری‌های دو کشور و ستاد پیگیری توسعه روابط ایران و عراق به اجرا در بیاید.

وی بیان کرد: در کنار آن توافقات بسترهای لازم را در برخی حوزه‌ها فراهم کردیم که حوزه فنی و مهندسی یکی از آن حوزه‌ها است و بیش از 40 شرکت بزرگ توانمند ایرانی در حوزه فنی و مهندسی در پروژه عراق مشغول هستند. حجم قرارداد بالغ بر 3 میلیارد دلار است. البته برخی از پروژه‌ها بنا به صلاحدید متوقف مانده که پس از تعیین و تکلیف آن پروژه‌ها اجرایی خواهد شد و یا خسارت‌های آن ارائه خواهد شد.

جهانگیری یادآور شد: توافقات اخیر زمینه‌ساز گسترش دوجانبه در ابعاد مختلف است که نه تنها به نفع مردم بوده بلکه آغازی برای صلح، ثبات، توسعه دو منطقه خواهد بود. طرح‌های راهبردی بین دو کشور و امتداد آن در همسایگان بسیار اثربخش است. یکی از راه‌های توسعه پایدار ایجاد راهکار و همکاری‌های مشترک است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ایران با درک شرایط و تحولات سیاسی و اقتصادی معتقد است ظرفیت‌های لازم را برای همکاری انتقال نیرو، برق، احداث جاده‌های ریلی و غیره فراهم خواهد شد که امیدواریم با حضور بخش خصوصی این موانع رفع شود. جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد تا تجربیات خود را با عراق و همسایگان به‌ اشتراک بگذارد.

وی همچنین گفت: خلیج‌ فارس را از عراق به سوریه و مدیترانه از طریق ریلی و جاده‌ای وصل خواهیم کرد.

پیام سفر متقابل

عزم جدی ۲ کشور برای توسعه مناسبات

جهانگیری همچنین در دیدار عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق افزود: جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که در دوران مبارزه با تروریسم حمایت خود را از دولت و ملت عراق اعلام کرده بود، در دوران بازسازی نیز در کنار دولت و مردم عراق خواهد بود.

جهانگیری با ‌اشاره به سفر اخیر دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به عراق و شکل‌گیری توافقات خوب میان دو کشور تصریح کرد: اگر توافقات حاصل شده به مرحله اجرا برسد سطح مناسبات و روابط تجاری و اقتصادی تهران و بغداد افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

وی همچنین با ‌اشاره به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در مناسبات تجاری ایران و عراق گفت: نباید اجازه دهیم که تحریم‌ها به مانعی بر سر روابط دو کشور تبدیل شوند چرا که تحریم‌ها اگرچه محدودیت‌هایی به همراه دارند اما فرصت‌های فراوانی نیز برای توسعه روابط ایجاد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ایران آمادگی دارد در همه زمینه‌های مورد نیاز عراق، تجربیات و توانمندی خود را به این کشور انتقال دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران توسعه و امنیت عراق را توسعه و امنیت خود می‌داند و امیدواریم دولت و ملت عراق بتوانند گام‌های بلندی در زمینه توسعه و پیشرفت بردارند.

نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار با تسلیت و ابراز همدردی به خاطر جان باختن تعدادی از هموطنانمان در حادثه سیل با ‌اشاره به توافق شکل گرفته برای لغو روادید میان جمهوری اسلامی ایران و عراق خاطرنشان کرد: این توافق که در دیدار تاریخی دکتر روحانی از عراق حاصل شد می‌تواند گامی در جهت توسعه گردشگری میان دو کشور و مناسبات اقتصادی فیمابین باشد.

وی با تاکید بر اینکه قدرت و ضعف دو کشور تاثیر مستقیم بر یکدیگر دارد افزود: بغداد اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق برای تجاوز به ایران استفاده شود و ما نمی‌خواهیم که بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران باشیم.

نخست‌وزیر عراق همچنین با‌ اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری که شنبه گذشته انجام شد، اظهار داشت، در این دیدار از بیانات رهبر معظم انقلاب استفاده فراوانی کردم و از میزبانی جمهوری اسلامی ایران در این سفر قدردانی می‌کنم.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی و دولت عراق همه تلاش خود را به‌کار خواهند گرفت تا بتوانند به تعهدات خود در قبال ایران و پرداخت مطالبات موجود اقدام کنند.

همكاري ايران و عراق براي دفاع هوايي مشترك

سرلشکر محمد باقری رئیس ‌ستادکل نیروهای مسلح نیز پس از دیدار با رئیس‌ ستاد مشترک ارتش عراق و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با ارتش عراق روابط گرمی داریم. در جلسات قبلی و نشست سه‌‌جانبه دمشق بحث‌هایی را با هم داشتیم. در این جلسه نیز تفاهم کامل وجود داشت که دو کشور علایق و روابط بسیار عمیقی دارند و ارتباط ما با عراق با سایر روابط بین‌الملل کاملا متفاوت است.

سرلشکر باقری با بیان اینکه بایستی نیروهای مسلح دو کشور در جهت امنیت بهتر روابط خود را توسعه دهند، تصریح کرد: ضرورت بازگشایی مرز خسروی برای زوار مورد تاکید قرار گرفت که رئیس ‌ستاد مشترک ارتش عراق قول دادند به سرعت امنیت استان دیالی را برای تردد زوار برقرار کنند. همچنین اینکه زوار ایرانی بتوانند از طریق مرزهای مشترک ادامه مسیر به سمت سوریه برای زیارت بدهند که طرف عراقی آمادگی کامل را برای این کار دارند.

رئیس‌ ستادکل نیروهای مسلح دفاع هوایی پیوسته جمهوری اسلامی ایران و عراق را دیگر موضوع مطرح شده و مورد تفاهم در این دیدار عنوان کرد و گفت: از آنجایی که ممکن است ما از جانب مرزهای غربی تهدیدات هوایی را احساس کنیم، قرار شد بخش‌های دفاع هوایی دو کشور از نزدیک با هم کار کنند.

سردار باقری در‌باره حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیز گفت: در مورد مسئله مقابله با تحریم و عدم مشارکت عراق در تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم مقامات سیاسی ‌ نظامی اطمینان می‌دهند و تا الان هم همکاری خوبی با کشور ما داشته‌اند. در مورد حضور نظامی آمریکا در عراق صحبت شد و طرف‌ عراقی اطمینان داد که کنترل‌های بیشتری در این باره خواهد داشت و ‌نیروهای آمریکایی حضورشان صرفا برای آموزش نیروهای عراقی است ‌ و آنها تحت کنترل ارتش عراق هستند.

تاکید بر سازماندهی و تجهیز مرزهای رسمی ۲ کشور

از سوی دیگر حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور هم در دیدار با کاظم العقابی رئیس ‌هیئت گذرگاه‌های رسمی عراق‬‎، اظهار کرد: در مدیریت گذرگاه‌های مرزی همکاری خوبی داشتیم و بسیاری از موارد جزئی و قابل حل در مرزها است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در ادامه پیشنهاداتی درخصوص مرزهای و گذرگاه‌های رسمی و غیررسمی دو کشور ارائه کرد که با موافقت طرفین مقرر شد کارگروهی تخصصی متشکل از تمام دستگاه‌های مرتبط با حوزه مرزی میان دو کشور تشکیل و پس از بررسی تمام موارد و بررسی زیرساخت‌های موجود، پیشنهادات و نظرات جمع‌بندی شده و ارائه راه‌حل‌های مناسب نهایی و ضمن تعیین زمان‌بندی دقیق در مدت معین اجرا شود.

گفتنی است؛ در این دیدار بر تجهیز و سازماندهی گذرگاه‌ها و مرزهای رسمی و بهبود زیرساخت‌های دو طرف تاکید شد تا از این طریق جرایم و تخلفات در مرزها کاهش یابد.

همچنین کاهش مدت زمان انتظار و توقف کامیون‌ها در مرز عراق، تطبیق ساعات کار پایانه‌های دو طرف مرز، بهبود وضعیت بازارچه‌های مرزی از دیگر درخواست‌های طرف ایرانی بود که مقرر شد در کارگروه مشترک دو کشور بررسی و مورد توافق دو کشور قرار گیرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

به روحانی گفتم فاصله ما ۱۰ دقیقه است/ چرا نگفتید؟

محمد جواد ظریف

اسد در گفت‌وگو با پوتین: داعش، همزاد نازیسم است

بشار اسد رئیس جمهور سوریه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.