سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / واردات ۴۱۷ میلیون دلار لوازم آرایشی با ارز دولتی!

واردات ۴۱۷ میلیون دلار لوازم آرایشی با ارز دولتی!

در سال 97 بیش از 417 میلیون دلار ارز دولتی برای واردات لوازم آرایشی تخصیص داده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در تازه‌ترین گزارشی که یکی از نهادهای عالی رتبه نظارتی چند روز قبل خطاب به مسئولان دولت از جمله معاون اول، وزیر بهداشت، وزیر صمت، وزیر اقتصاد، وزیر تعاون و … نوشته شده است به تخلفات گسترده‌ای در حوزه واردات دارو، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی بهداشتی ‌اشاره شده است.

موضع عجیب و قابل تأمل این گزارش واردات چندصد میلیون دلاری لوازم آرایشی یا استفاده از ارز دولتی است. در شرایطی که ارز به بسیاری از کالاهای اساسی و دارو تعلق نمی‌گیرد یا اینکه به سختی فراهم می‌شود، عده‌ای توانسته‌اند با دور زدن سیستم‌ها تأیید و نظارت، مستقیماً نسبت به دریافت ارز برای واردات لوازم آرایشی اقدام کنند.

بر اساس همین گزارش بانک مرکزی بدون موافقت سازمان غذا و دارو 417 میلیون و 710 هزار و 719 دلار ارز دولتی بابت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تأمین کرده که حدود ۱۱ درصد از ارز دولتی را تشکیل داده، درحالی‌که مشمول اولویت کالایی گروه دو نیمایی هستند.چندی قبل نیز گزارشی مبنی بر واردات لوازم آرایشی با ارز دولتی منتشر شده بود. در آن گزارش آمده بود که در ۱۰ ماهه نخست سال جاری واردات «فرآورده‌ها برای آرایش ناخن دست و پا» ۴۶ تن معادل ۳۲۷ هزار دلار و به ارزش ریالی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است. این فرآورده‌ها عمدتاً از سه کشور آلمان، فرانسه و ترکیه وارد شده‌اند.البته این گزارش که از سوی گمرک اعلام شده بود توسط حمید مقیمی رئیس‌انجمن واردکنندگان کالاهای آرایشی و بهداشتی ایران تکذیب شد. مقیمی گفته بود که سازمان غذا و دارو، هیچ مجوزی برای واردات محصولات آرایشی با ارز چهار هزار و 200 تومانی صادر نکرده و این خبر کذب است؛ اما در گزارش جدیدی که توسط نهادهای مربوط تهیه شده نشان می‌دهد که این واردات بدون مجوز سازمان غذا و دارو صورت گرفته است.کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز اظهار کرد: نظارت سازمان غذا و دارو هم به جز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، در سایر اقلام سلامت‌محور بر ایمنی و سلامت‌شان متمرکز است و ارتباطی به تخصیص ارز و موارد مشابه ندارد. بنابراین ارزی هم از طریق سازمان غذا و دارو به فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی تخصیص پیدا نکرده است. اگر هم کسی در جایی ارزی برای این کار گرفته باشد و یا به نوعی با دستکاری اسناد، کالایی از این دسته را با ارز دولتی وارد کرده باشد، قطعاً تخلف کرده و از طریق مراجع قضائی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

اینکه این افراد چطور توانسته‌اند از بانک مرکزی نسبت به دریافت ارز اقدام کنند و گمرک چگونه این کالاها با این حجم را ترخیص کرده، سؤالی است که باید مسئولان دولتی پاسخ دهند. در شرایطی که کشور در جنگ همه‌جانبه اقتصادی است و بحران ارزی و ریالی برای واردات حتی برخی کالاهای اساسی نیز وجود دارد، واردات لوازم آرایشی با ارز دولتی چه توجیهی دارد؟حال در اولین گام در برخورد با چنین تخلف بزرگی با توجه به پرداخت مبلغ ۴۱۷ میلیون دلار ارز دولتی بابت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی که مشمول اولویت کالایی گروه دو (نیمایی) هستند، بانک مرکزی باید ضمن بررسی موضوع نسبت به دریافت مابه‌التفاوت ریالی مبلغ ارز تخصیصی اقدام کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار از گردشگران ایرانی وان درآمد کسب کرد

سفر بیش از یک میلیون نفر به شهر وان ترکیه، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار

۱۵ میلیارد دلار درآمد سالانه  با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت

افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت، ۱۵ میلیارد دلار به درآمد سالانه کشور اضافه خواهد کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.