سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / جلیقه‌زردها پاریس را به آتش کشیدند

جلیقه‌زردها پاریس را به آتش کشیدند

در هجدهمین تظاهرات هفتگی فرانسه موسوم به «شنبه سیاه»، گروهی ناشناس با لباس‌های سیاه اقدام به تخریب گسترده اموال عمومی و غارت مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و بانک‌ها کردند. خودروها و مغازه‌های زیادی هم در آتش خشم معترضان سوخت.

جلیقه زردها هر هفته خشمگین‌تر از هفته‌های قبل به خیابان‌ها پاریس و سایر شهرهای فرانسه می‌ریزند وعلیه نظام لیبرال دموکراسی شعار می‌دهند. آنها خواستار استعفای ماکرون هستند اما ماکرون نیز همزمان به اسکی رفته تا نشان دهد که هیچ اهمیتی به این اعتراضات نمی‌دهد! روز شنبه اما هجدهمین هفته اعتراضات بسیار وسیع و پر حرارت برگزار شد. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌ها از درگیری بسیار شدید معترضان و پلیس خبر می‌دهند.

در حالی که در هفته‌های گذشته از شمار جلیقه‌زردها در سراسر فرانسه کاسته شده و تظاهرات آنها با خشونت کمتری همراه بود اما روز شنبه ۲۵ اسفند گروهی از تظاهرکنندگان خشمگین شیشه‌های چند رستوران، مغازه، بانک و ساختمان‌های دیگر را در خیابان معروف شانزه‌لیزه شکسته و آنها را به آتش کشیدند. بعضی از این افراد که به جای جلیقه زرد، لباس و ماسک سیاه داشتند با شکستن حصارهای فلزی تعبیه شده برای محافظت از مغازه‌ها در برابر خرابکاری، وسایل مغازه‌ها و رستوران‌ها را بیرون ریخته و شکستند. آنها به سوی نیروهای پلیس چوب و سنگ پرتاب کرده و در مواردی تلاش کردند تا مأموران را از درون خودرو بیرون بکشند.شماری از معترضان جلیقه‌زرد نیز که از شهرهای دیگر فرانسه خود را به پاریس رسانده بودند، در نزدیکی ایستگاه‌های مهم قطار پایتخت دست به تظاهرات زدند.

 به گزارش فارس میزان خسارت مادی و حتی موارد حمله به خودروهای پلیس در راهپیمایی روز شنبه بسیار چشمگیرتر از هفته‌های پیش بود.

کریستف کاستنر، وزیر کشور فرانسه با اعلام اینکه حدود ۱۰ هزار نفر در اعتراضات روز پاریس شرکت کردند گفت که حدود ۱۵۰۰ نفر از این افراد «خرابکار» بوده‌اند. وی در توییتی نوشت کسانی که حمله و تخریب می‌کنند در واقع نه «معترض»اند و نه حتی «خرابکار»، بلکه «قاتل» هستند.تا ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به وقت پاریس روز شنبه شمار افرادی که بر اثر درگیری مجروح شدند ۶۰ نفر گزارش شده که ۴۲ نفر آنان از معترضان، ۱۷ نفر از مأموران پلیس ضد شورش و یک نفر آتش‌نشان بوده است.

همچنین بر اثر آتش زدن یک بانک به دست برخی معترضان و سرایت آتش به طبقاتی از مجتمع ساختمانی بالای آنها، ۱۱ نفر نیز جراحت سطحی برداشتند. به گزارش پلیس فرانسه بیشترین حجم حمله «اقلیت تخریبگر» در خیابان شانزه‌لیزه و چند خیابان اطراف آن از حدود ساعت ۱۱ صبح به بعد روی داد.

وزارت کشور فرانسه در گزارشی رسمی اعلام کرده: شمار معترضان در هجدهمین شنبه اعتراض در این کشور ۳۲۰۰۰ نفر بود. در پاریس ۳۰۰۰ نفر به خیابان‌ها آمدند. نیروهای امنیتی نیز در پی ناآرامی‌ها در پایتخت، ۱۵۱ نفر را بازداشت کردند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 فرانسه و آلمان و لهستان ائتلافی جدید برای ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین تشکیل دادند

اتحاد آلمان، فرانسه و لهستان

چرا می‌گوییم غربگرایان زبان دنیا را بلد نیستند؟

غربگدا های داخلی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.