خانه / صراط عشق / متون / به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام شد

به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام شد

4 فاز ۱۳، ۲۲‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 23 و ۲۴ پارس‌جنوبی توسط حسن روحانی افتتاح شد تا با همت قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) برای نخستین‌بار در برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی از قطر پیشی بگیریم.

4 فاز ۱۳، ۲۲‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 23 و ۲۴ پارس‌جنوبی توسط حسن روحانی افتتاح شد تا با همت قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) برای نخستین‌بار در برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی از قطر پیشی بگیریم.

 افتتاح فازهای پارس‌جنوبی با حضور رئیس‌جمهور، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و وزیر نفت انجام شد. با بهره‌برداری از این فازهای پارس‌جنوبی، استخراج روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات‌گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع ال‌پی‌جی (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی انجام خواهد شد و ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری و دستیابی به تولیدات این طرح‌ها حدود ۵ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه‌ها، ۱۱ میلیارد دلار بوده که با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سال ۱۳۹۶ (معادل ۴۲۷ میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این طرح‌ها فراتر از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است. با بهره‌برداری از این فازها، برای نخستین‌بار در برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی از قطر پیشی می‌گیریم. همزمان با افتتاح این مگاپروژه‌ها سامانه‌های اندازه‌گیری گاز پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی (میترینگ)، کارخانه تولید مواد بودارکننده گاز در عسلویه (مرکاپتان) و خط لوله راهبردی اتان «عسلویه-کنگان» به‌صورت ویدئوکنفرانس از سوی رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

تکمیل پارس‌جنوبی توسط متخصصان ایرانی شکست مفتضحانه تحریم است

افتتاح فازهای پارس‌جنوبی بدون مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) ممکن نبود و به همین علت روز گذشته وزیر نفت بارها از همکاری دولت و سپاه گفت و از این بابت از قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) تشکر کرد. افتتاح فازهای پارس‌جنوبی نمونه یک حرکت جهادی با تکیه بر توان داخلی است که 5 سال و نیم بعد از آغاز به کار دولت روحانی برای مسؤولان دولتی به اثبات رسیده؛ مسؤولانی که با قراردادهای شرکت‌های فرانسوی و… کار تبلیغاتی می‌کردند اما هیچ‌کدام از آن قراردادها به سرانجام نرسید و با اولین تشر آمریکایی‌ها بسیاری از پروژه‌ها شروع نشده تمام شد! این پروژه‌ها نشان داد با تکیه بر توان داخلی می‌توان موانع بزرگ را برداشت. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با اشاره به اجرای فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس‌جنوبی توسط متخصصان ایرانی گفت: تکمیل پارس‌جنوبی با توان داخلی، شکست مفتضحانه استکبار در تحریم ملت ایران است. سعید محمد در آیین افتتاح رسمی فازهای 13 و 22، 23 و 24 پارس‌جنوبی اظهار داشت: در طلیعه گام دوم انقلاب امروز شاهد افتتاح 4 فاز 13 و 22، 23 و 24 هستیم که بحق می‌توان از آن به عنوان گامی عملی در راستای تحقق گام دوم انقلاب نام برد. وی افزود: در حالی که در اوج تحریم‌های ظالمانه بود‌‌‌‌‌‌یم، تکمیل پارس‌جنوبی با توان متخصصان داخلی، شکست مفتضحانه استکبار در تحریم ملت ایران است. فرمانده قرارگاه خاتم با تأکید بر اینکه امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار دولت و در پیشانی مقابله با تحریم‌هاست، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به عنوان یک پیمانکار عمومی از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرده و امروز توانسته‌ایم در اجرای پروژه‌های پارس‌جنوبی در طراحی، اجرا و راه‌اندازی به 100 درصد اتکا به توان داخلی و در تأمین کالا به 70 درصد برسیم و با بهره‌برداری از فازهای جدید در پارس جنوبی به آرزوی دیرینه در پیشی گرفتن از قطر در برداشت گاز از پارس‌جنوبی رسیده‌ایم. محمد با بیان اینکه امروز تعامل مجموعه سپاه و مجموعه دولت برای پیشبرد پروژه‌های کشور در راستای اعتلای ایران اسلامی است، گفت: آمادگی داریم و درخواست می‌کنیم به ما اجازه دهند یک پالایشگاه میعانات گازی جدید در غرب فاز 13 ایجاد کنیم. همچنین آمادگی داریم مجتمع تولید پروپیلن و پلی پروپیلن در این منطقه احداث کنیم. همچنین قرارگاه با تجربیات گرانقدر خود در اجرای فازهای پارس‌جنوبی آمادگی دارد فاز 11 پارس‌جنوبی را در دست گرفته و این پروژه مهم را اجرا کند.

تقدیر از قرارگاه سازندگی

وزیر نفت نیز دیروز در نشستی خبری با بیان اینکه آنچه در پارس‌جنوبی تحقق پیدا کرده از مصادیق مهم اقتصاد مقاومتی است که بخش زیادی از آن در شرایط تحریم اجرایی شده، گفت: امروز مهم‌ترین واحد شیرین‌سازی پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی در قالب 2 فاز «13 و 22» و «23 و 24» تکمیل شده و به مدار بهره‌برداری رسیده که نتیجه تلاش متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) است. بیژن زنگنه با تقدیر از عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در احداث و تکمیل 6 فاز پارس‌جنوبی، گفت: قرارگاه توانست 2 فاز را در سال 94 تکمیل کند و هم‌اکنون نیز 4 فاز دیگر را به مدار بهره‌برداری برساند که البته کمی از بخش دریایی این 4 فاز باقی مانده که این بخش نیز در نیمه نخست سال 98 تکمیل می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه «ما همواره در بخش کارفرمایی با بخش پیمانکاری جدل‌ها و دعواهای طبیعی حین انجام پروژه را داریم»، تصریح کرد: من هیچ‌گاه به‌صورت علنی انتقادی را به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) اعلام نکرده‌ام.‌ خیلی‌ها می‌خواستند بین ما و قرارگاه خاتم و بین ما و سپاه فاصله بیندازند که ما نگذاشتیم. این عضو کابینه دولت ادامه داد: دوستان جوان و پرتلاش ما در مجموعه سپاه و قرارگاه از ظرفیت‌های کشور و از رفقای نزدیک ما هستند که پروژه‌های مختلف را برای ایران به سرانجام رسانده‌ایم.

چقدر به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود؟

دیروز با حضور رئیس‌جمهور ۸ واحد شیرین‌سازی گاز در 2 پالایشگاه گازی و نیمی از ظرفیت تولید گاز از بخش دریا در فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ به بهره‌برداری رسید.

پالایشگاه فاز 13 پارس‌جنوبی که با توان متخصصان داخلی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و گروه مپنا تکمیل شده، با ظرفیت کامل تصفیه و شیرین‌سازی روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز غنی به بهره‌برداری رسید. همچنین پالایشگاه فازهای 22، 23 و 24 با پیمانکاری متخصصان ایرانی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به‌طور کامل و با ظرفیت شیرین‌سازی روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز غنی به مدار بهره‌برداری وارد شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. فازهای 13 و 22، 23 و 24 از نظر بخش دریایی تکمیل نیست اما به ‌موازات افتتاح پالایشگاه‌های این فازها، نیمی از ظرفیت بخش دریایی این فازها که در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است افتتاح شد، به‌عبارتی از مجموع ظرفیت برداشت 56 میلیون مترمکعبی فاز 13 از مخزن دریایی، حدود 28 میلیون مترمکعب به مدار بهره‌برداری وارد شده و از مجموع ظرفیت برداشت 56 میلیون مترمکعبی فازهای 22، 23 و 24 نیز حدود 28 میلیون مترمکعب ظرفیت تولید گاز به بهره‌برداری رسیده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جمع‌آوری اسباب‌بازی برای کودکان کم‌برخوردار به همت بچه‌های سندروم داون

اهدای اسباب‌بازی به کودکان نیازمند

اهمیت به نماز اول وقت اینطوری است/ خاطره از حاج همت

کتاب برای خدا مخلص بود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.