سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بایکوت خبری حادثه تروریستی نیوزیلند توسط روزنامه‌های غرب‌گرا

بایکوت خبری حادثه تروریستی نیوزیلند توسط روزنامه‌های غرب‌گرا

نادیده گرفتن حادثه وحشتناک نیوزیلند و کم ارزش کردن آن توسط روزنامه‌های اصلاح‌طلب ناشی از خطی است که آن‌ها از خارج از کشور می‌گیرند. خطی که برای آنها استانداردهای امنیت و منافع را مشخص می‌کند و باعث می‌شود در نظرشان خبرها اهمیتی متفاوت پیدا کنند.

صبح روز گذشته،حادثه‌ای وحشتناک همه‌ی مسلمانان جهان را عزادار کرد. اتفاقی که باعث شد بسیاری از روسای جمهور کشورهای مسلمان و غیر مسلمان هم آن را محکوم کنند. حادثه‌ی تروریستی‌ای که باعث شهادت بیش از 50 مسلمان شده بود اما در ایران و در رسانه‌های اصلاح‌طلب به صورت عجیبی نادیده گرفته شد. تا جایی که نشان داد اهمیت این موضوع برای اصلاح‌طلبان به اندازه یک خبر کم ارزش ستون بغل روزنامه بوده است. این در صورتیست که روزنامه‌های غرب‌گرا برای حادثه‌ی تروریستی اروپا تا مدت‌ها عزاداری می‌کردند.

 

 

 

به گزارش رجانیوز روز جمعه 24 اسفندماه به وقت ایران در جریان یک حمله خون‌بار در نیوزیلند که بر علیه مسلمان در دو مسجد رخ داد تا به این لحظه ۵۹ تن جان خود را از دست داده و ۳۹ نفر نیز مجروح شدند. 

 

این اقدام تروریستی هنگام اقامه‌ی نماز جمعه در شهر کرایست‌چرچ به وقوع پیوست و باعث شد خیلی سریع نخست وزیر نیوزیلند این حادثه را تروریستی بخواند و آن را محکوم کند. بازتاب این اتفاق به قدری زیاد بود که از ملکه انگلستان تا دونالدترامپ رییس جمهور آمریکا آن را محکوم کردند. 

 

اما در ایران و در رسانه‌های غربگرا و اصلاح‌طلب اوضاع از قرار دیگری بود. گویا این اتفاق تروریستی که علیه مسلمانان نیوزلند به وقوع پیوسته بود اهمیتی برای سیاستگذاران این رسانه‌ها نداشت و این باعث شد تا این خبر مهم در حاشیه‌ی خبرهای غیرمهم دیگر آن‌ها بایکوت شود. 

 

این درحالیست که سال 94 و با وقوع حادثه تروریستی در پاریس توسط داعش این روزنامه‌ها تا چند روز با بررسی علل وقوع این حوادث و با «تیتر یک» کردن آن، دین خود را تمام و کمال به اروپایی‌ها ادا کرده بودند. 

 

 

در شامگاه 13 نوامبر 2015 در پاریس اقدامی تروریستی اتفاق افتاد که باعث کشته شدن تعدادی از شهروندان کشور فرانسه شد. روزنامه‌ی شرق در روز 24 آبان 1394 یعنی درست روز بعد، تیتریک روزنامه‌ی خود را به این اتفاق اختصاص داد. «هراس در قلب پاریس: گزارش شرق از همدردی مردم ایران با خشونت‌زدگان پاریسی» عنوان گزارش اصلی روز 24 آبان‌ماه این روزنامه بود. گزارشی کامل از اتفاقات تروریستی پاریس که نشان از همدردی این روزنامه با مردم پاریس داشت. تا اینجای کار مسئله‌ی چندانی وجود ندارد. اتفاق ناگواری در پاریس افتاده و این روزنامه‌ به آن پرداخته است. اما زمانی مشکل واضح می‌شود که این روزنامه در کشتار مسلمانان نیوزیلند دیگر قرار نیست همدردی خاصی از خود نشان دهد و اهمیت این حادثه شوم را در حد خبر بغل روزنامه تقلیل می‌دهد. 

 

 

 

البته تنها شرق نیست که کشتار مسلمانان نیوزیلند را بایکوت می‌کند و به حاشیه می‌راند. روزنامه‌ی آفتاب‌یزد نیز یکی دیگر از روزنامه‌های اصلاح‌طلبان است که به همین طریق، این خبر مهم و جانسوز را به یک خبر بغل کم اهمیت تقلیل داده است. اتفاقا آفتاب یزد نیز، حادثه‌ی پاریس و عملیات تروریستی داعشی‌ها را پوشش گسترده داده بود و تیتریک روز 24 آبان 94 این روزنامه مربوط به همین اقدام بود.

 

آفتاب یزد 24 آبان 1394

 

 

 

آفتاب یزد 25 اسفند 97

 

باید گفت آنچه از ظاهر امر بر می‌آید این است که برای روزنامه‌های اصلاح‌طلب کشته شدن فرانسوی‌ها اهمیت بیشتری از کشته شدن تعداد زیادی مسلمان داشته است. چراکه این روزنامه هرقدر برای حادثه‌ی فرانسه از جان و دل مایه گذاشته، برعکس به همان میزان بی‌توجه به حادثه تروریستی نیوزلند بوده ‌است. آنهم درست جایی که می‌شود بر خلاف پروپاگاندای رسانه‌ای غرب، تروریسم را به گردن خود غربی‌ها انداخت و از مظلومیت همیشگی مسلمانان جهان گفت. 

 

البته به نظر می‌رسد خط خبری این روزنامه‌ها بیشتر از همه از غربی‌ها و به خصوص بی‌بی‌سی گرفته می‌شود و این خود یکی از عوامل مهم بایکوت خبری کشته شدگان مسلمان است. برای مثال روزنامه‌ی شرق در زمان وقوع زلزله عراق تیتریک خود را با این عنوان زده بود: «زلزله عراق، ایران را لرزاند» تیتری که به وضوح سیاست‌زده و حاوی شیطنت سیاسی و ایدئولوژیک است. و یا در زمانی که رهبری تاکید داشتند که مسئولان در خلال برجام از رییس جمهور امریکا تضمین محکمی بگیرند تا بعدها دچار مشکل نشوند نیز این روزنامه تیتر زده بود: «امضای کری تضمین است» تیتری کاملا برخلاف واقع‌بینی در امور بین‌الملل بود! چراکه مشخص است امضای کری تضمین نبوده و نیست و در صورت برهم خوردن برجام دست ایران هم به جایی بند نخواهد بود. اتفاقی که چندی بعد به وقوع پیوست و رو سیاهی این تیتر به روزنامه شرق ماند.

 

 

 

 

 

به هرحال نادیده گرفتن حادثه وحشتناک نیوزیلند و کم ارزش کردن آن توسط روزنامه‌های اصلاح‌طلب ناشی از خطی است که آن‌ها از خارج از کشور می‌گیرند. خطی که برای آنها استانداردهای امنیت و منافع را مشخص می‌کند و باعث می‌شود در نظرشان خبرها اهمیتی متفاوت پیدا کنند.

 

البته بحث فراتر از این‌هاست و مسئله بر سر غربزدگیست. غربزدگی یک مثلث از تحبیب،تحقیر و انحلال است. غربگرایان قبل از اینکه غربگرا باشند، غرب‌زده‌اند. و غرب زده یعنی این که آرزو و آمالشان رسیدن به غرب است ولو اینکه این رسیدن به غرب هزینه‌ای مانند وابستگی داشته باشد. برای همین است که محمود سریع القلم از تئوریسین‌های غربگرایان در مصاحبه‌ای که چندماه پیش با ماهنامه اندیشه پویا انجام داده بود، جمله‌ی مهمی را به زبان می‌آورد. او می‌‎گوید:

«کشورهایی که از سه عنصر عبور نکنند، نمی‌توانند به قرارداد اجتماعی نوسازی و رشد اقتصادیِ مصطلح در جهان برسند. اول، عبور از تاریخ است…دوم، عبور از موضوع هویت است…سوم، حل مساله امنیت است»

 

از این سخنان سریع‌القلم می‌شود همه چیز را فهمید. عبور از تاریخ و عبور از هویت، عامل اصلی رسیدن به توسعه است و برای همین غرب‌گرایان برای رسیدن به اتوپیای مد نظر خود باید از هویت اسلامی خود عدول کنند! احتمالا برای همین هم هست که کشته شدن 50 مسلمان در چشم آن‌ها به اندازه زخمی شدن پاریسی‌ها اهمیت ندارد. غربگرایان بیشتر از اینکه دلشان برای اسلام بتپد، برای غرب می‌تپد و برای همین هم تمایلات و گرایش‌هایشان متفاوت می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پیام خانواده شهدای ترور در پی حمله تروریستی دمشق

حمله تروریستی روز گذشته رژیم جنایتکار صهیونیستی به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در شهر دمشق

نایب قهرمانی تیم ملی بسکتبال سه نفره مردان ایران در جام آسیا

تیم ملی بسکتبال سه نفره آقایان ایران نایب قهرمان آسیا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.