سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / جنجال «پارلمان ندیده‌ها» علیه ایران در نشست بین‌المجالس اسلامی

جنجال «پارلمان ندیده‌ها» علیه ایران در نشست بین‌المجالس اسلامی

نشست امسال اتحادیه بین‌المجالس اسلامی در مغرب با حاشیه‌هایی مانند عدم حضور هیئت ایران و درگیری لفظی میان نمایندگان سعودی و امارات با لبنان بر سر ایران همراه بود.

برخی رسانه‌های عربی اعلام کردند، مغرب دوشنبه هفته گذشته مانع حضور اعضای هیئت ایرانی در نشست مقدماتی چهاردهمین دوره کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شده است؛ نشستی که از سه‌شنبه 21 اسفند آغاز و تا روز پنجشنبه23 اسفندماه پایان می‌یابد.

روزنامه «الشرق‌الاوسط» عربستان سعودی در همین راستا مدعی شد، مغرب مانع از ورود برخی اعضای امنیتی هیئت ایرانی به این کشور شده و آنها از فرودگاه «محمد الخامس» در «دارالبیضاء» به ایران بازگردانده شده‌اند؛ پس از این ماجرا هیئت ایرانی هم شرکت در نشست اتحادیه بین‌المجالس را تحریم کرده است.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در این باره نوشت، حضور گسترده رؤسای پارلمان‌های کشورهای حاشیه خلیح فارس، ممانعت از حضور ایران برای مشارکت در این نشست، آشکار کردن تمام اختلاف‌ها با تهران به صورت یک‌جا و درگیری لفظی نمایندگان سعودی و لبنان، همه و همه نشان داد که عربستان سعودی و متحدان آن تصمیم گرفته بودند چهاردهمین دوره نشست اتحادیه بین‌المجالس در رباط را به تریبونی برای حمله به ایران و تحمیل دیدگاهشان درباره مسائل منطقه به کشورهای عضو تبدیل کنند.

در ادامه این گزارش آمده، ایران که ریاست دوره گذشته نشست اتحادیه بین‌المجالس را بر عهده داشت پس از آن در نشست دوره فعلی غائب بود که مقامات مغرب اجازه ورود هیئت ایرانی را که قبل از ورود «علی لاریجانی» رئیس‌مجلس شورای اسلامی به مغرب رفته بودند، نداد و این باعث شد لاریجانی هم شرکت در این نشست را لغو کند. همچنین اعتراض نمایندگان ترکیه و لبنان (قاسم هاشم و ایهاب حماده) به ممانعت از ورود هیئت ایرانی، باعث عصبانیت مغربی‌ها شد.

الاخبار در ادامه گزارش خود پیرامون اتفاقات این نشست نوشت، مواضعی متمایز از هیئت‌های ترکیه، الجزائر، کویت درباره مواضع سعودی و امارات در این نشست مشاهده شد. دو هیئت فلسطین و عراق در قبال مسائلی که منجر به بحث و جدل و خروج از جلسه شد، موضعی بی‌طرف اختیار کردند.

در ادامه این گزارش آمده، «عبدالله آل شیخ» رئیس‌مجلس شورای عربستان سعودی و «امل القبیسی» رئیس‌شواری ملی فدرال امارات خارج از سیاق و عُرف اصرار داشتند در بیانیه پایانی آنچه آن را «مداخله ایران در سوریه و امور جهان عرب و نیز ‌اشغال جزائر سه‌گانه توسط ایران» خواندند، گنجانده شود و بندهایی که بر اهمیت توافق هسته‌ای ایران تأکید می‌کند یا تلاش‌های ترکیه، ایران و سوریه برای آتش‌بس در سوریه را می‌ستاید و تحریم‌ها علیه ایران را محکوم می‌کند، حذف شود.

اعتراض لبنان به یاوه‌گویی نمایندگان عربستان و امارات علیه ایران

الاخبار افزود، زمانی که ایهاب حماده نماینده لبنان به این اقدامات خارج از عرف اعتراض و اعلام کرد، این موضوعات پیشتر در کمیته اجرایی مطرح نشده و در دستور کار نبوده که اکنون حذف یا اضافه شوند؛ آل شیخ نماینده عربستان سعودی خطاب به وی گفت « تو نماینده لبنان هستی یا ایران؟» پس از این موضوع میان نماینده سعودی و لبنان درگیری لفظی ایجاد شد و نماینده لبنان خطاب به آل‌شیخ گفت: تو به چه حقی اینجا هستی؟ چون مجلس منتخب در کشورت نداری. [مقصود او، مجلسی است که پس از انتخابات مردمی تشکیل شده باشد]. تو را آورده‌اند و این ما عرب‌های اصیل هستیم که از کرامت عرب و مسلمانان دفاع می‌کنیم.

پس از این درگیری‌ها هیئت لبنان از نشست خارج شد اما پس ازمیانجی‌گری بار دیگر وارد جلسه شد.

این روزنامه لبنانی سپس نوشت، نکته جالب توجه آنجاست که نماینده عربستان سعودی پیشنهاد ترکیه برای گنجاندن بندی به بیانیه پایانی درباره وضعیت انسانی مسلمانان در یمن را نپذیرفت و بهانه وی آن بود که این موضوع پیشتر در کمیته اجرایی مطرح نشده است. این اتفاق علیرغم آن رخ داد که سودان، سوریه، و گروه‌های آفریقایی با پیشنهاد ترکیه کاملا موافق بودند.

بنا به این گزارش، از جمله پیشنهادات هیئت لبنان این بود که عبارت «رژیم‌اشغالگر صهیونیستی اسرائیل» در بیانیه پایانی حذف و عبارت «رژیم‌اشغالگر صهیونیستی غاصب» جایگزین شود -بدون اینکه نامی از «اسرائیل» برده شود- که با این پیشنهاد موافقت شد.

به گزارش فارس بر اساس آیین‌نامه داخلی نشست اتحادیه بین‌المجالس، کشورهای عضو باید پیشنهادات خود برای گنجاندن در بیانیه پایانی را سه ماه قبل از نشست ارائه دهند تا در کمیته‌های تخصصی مورد بحث قرار گیرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

باز هم بگویید قدرت نظامی ایران بلوف است!

علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی

پوستر/ تنبیه متجاوز

عملیات تنبیهی جبهه مقاومت، شامل ایران، یمن، حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.