خانه / صراط عشق / متون / رپورتاژ اصلاح‌طلبان برای فروشندگان مشروبات اصل!

رپورتاژ اصلاح‌طلبان برای فروشندگان مشروبات اصل!

مشروبات الکلی اخیرا به یکی از دغدغه‌های اصلی اصلاح‌طلبان تبدیل شده است. تا جایی که از عباس عبدی تا سیاهه‌نویسان روزنامه‌های اصلاح‌طلب بارها درباره مشوربات الکلی مطلب نوشته‌اند.

از نظر آن‌ها مصرف کنندگان باید مشوربات الکلی مرغوب استفاده کنند تا دچار مشکلات جسمی نشوند. در نگاه اول گویی روزنامه‌های اصلاح‌طلب دارند برای فروشندگان مشوربات اصل ریپورتاژ می‌روند.

خوردن مسکرات و یا مایع‌های مست کننده از محرمات دین اسلام به شمار می‌رود. محرماتی که مجازات سنگینی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. از نظر اسلام مشروبات نه‌تنها بدن انسان را دچار مشکل کرده و عقل را نیز زایل می‌کند، که علت ترویج اباحه‌گری و نقطه‌ی آغازینی برای بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی است. برای همین مبارزه برای پیشگیری آسیب رساندن به خود و دیگران از نکات مهم احکام اسلامیست.

اما در این میان روزنامه‌های اصلاح‌طلب با نادیده گرفتن احکام اسلامی و اتکا به دلایل و استدلال‌های ضعیف سعی در قبح‌شکنی از مصرف مشروبات الکلی دارند. روزنامه ابتکار در شماره روز دوشنبه 20 اسفندماه در یادداشتی تحت عنوان «جرعه جرعه تا مرگ و کوری» می‌نویسد:
«گیلاس‌ها را به هم می‌زنند، پیک‌ها را یکی بعد از دیگری بالا می‌روند، پشت بند هر جرعه، مزه‌ای به دهان می‌اندازند، شات پشت شات می‌ریزند و از احساس رخنه الکل در خونشان خوش خوشانشان می‌شود. اما نمی‌دانند که شاید در پس این خوشی، ناخوشی‌ای به رنگ سیاه کوری، نارسایی کلیه، آسیب به کبد و یا حتی مرگ منتظرشان باشد. اخبار مربوط به مسمومیت بر اثر مشروبات الکلی دست‌ساز در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده است»
یادداشت روزنامه ابتکار جوری شروع می‌شود و از مشروب‌خواری توصیف می‌کند که هیچ سر نخی از مذموم بودن در آن نمی‌توان پیدا کرد. نویسنده با تشریح مراحل مشروب‌خواری به این می‌رسد که خوشی مشروب‌خواران به این علت تبدیل به ناخوشی می‌شود که مشروباتی که مصرف می‌کنند مسموم است و همین باعث ازبین رفتن کلیه و چشم و … آن‌ها می‌شود.
یادداشت روزنامه ابتکار تنها مسموم بودن مشوربات را عامل بد بودن آن معرفی می‌کند. حال آنکه بر هیچ عاقلی پوشیده نیست که مشوربات الکلی در طول زمان آسیب‌های جسمانی و اجتماعی زیادی را برای فرد و جامعه ایجاد می‌کند. گویا روزنامه‌ی ابتکار گمان می‌کند که مشورب‌خواری که مشروب اصل استفاده می‌کند می‌تواند قهرمان دوی ماراتن شود! فرق مشورب اصل و قلابی در زمان آسیب رساندن آن‌هاست. البته باید گفت که آسیب‌های اجتماعی‌ای که مشروب‌خواری ایجاد می‌کند هم اصل و غیر اصل نمی‌شناسد.
در ادامه یادداشت روزنامه‌ی ابتکار آمده است:
«تهیه، توزیع و مصرف الکل در ایران با استناد به موازین شرع اسلام ممنوع بوده و جرم است و برای مصرف آن حد هم تعیین شده است. با این حال، نمی‌توان منکر گستردگی روزافزون این ماده در ایران در سال‌های گذشته شد.»
این که قانون مبارزه با مشروب‌خواری بی نتیجه بوده و آمار مشروب‌خواران کشور خیلی زیاد شده، یک خط مشخص در بین روزنامه‌های اصلاح‌طلبان است. خطی که اولین بار توسط عباس عبدی مطرح شد. او نیز در یادداشتی که در روزنامه‌ی ایران(منسوب به نهاد ریاست جمهوری) منتشر کرده بود با آوردن این دلیل که مشورب‌خواری در ایران از کشورهای خارجی بیشتر شده است مدعی شده بود که قانون اسلام کارایی ندارد و باید فکر دیگری کرد تا تلفات ندهیم.
حالا این بار روزنامه‌ی ابتکار دست به دامن این دلیل اشتباه شده است تا قانون اسلام را ناکارآمد نشان دهد. طبق آماری که از مصرف مشروب در دنیا وجود دارد، ایران جزو پایین‌ترین کشورها در مصرف الکل است. البته این در مقیاس جمعیتی است و مشورب‌خواران ایران که تعداد کمی را تشکیل می‌دهند، نسبت به همتایان مشروب‌خوار خارجی بیشتر مشروب می‌خورند. البته این به معنای گسترش و رواج مشروب‌خواری نیست بلکه به معنای افراط مصرف‌کنندگان است.
سازمان بهداشت جهانی، نتایج پژوهش مصرف الکل در سال ۲۰۱۴ را در قالب گزارشی مفصل منتشر کرد. سایت اکونومیست نمودار جالبی را بر اساس آمار ارائه شده در این گزارش تهیه کرده بود.
چندماه پیش نیز سخنگوی وزارت بهداشت در این‌باره گفته بود:
«مصرف الکل در ایران نسبت به سایر کشور‌ها پایین است. بر اساس مطالعه‌ای در ایران، ۴.۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال در یک ‏سال سابقه مصرف حداقل یک بار الکل را داشتند.»
بنابراین و طبق آمار واقعی میزان مشروب‌خواران کشور به میزانی رشد نداشته که دوستان اصلاح‌طلب نگران شوند و ناکارآمدی قوانین اسلام را در روزنامه‌هایشان مدعی شوند. از طرفی باید گفت در هیچ یک از یادداشت‌ها و مصاحبه‌ها راه‌کار دیگری جز برداشتن ممنوعیت استفاده از الکل و یا سفارش به استفاده مرغوب مصرف کنندگان چیز دیگری به چشم نمی‌خورد.
روزنامه‌های اصلاح‌طلب بیش از اینکه نگران تاثیرگذار بودن قانون ممنوعیت باشند، نگران خود ممنوعیت‌اند و آنچه از گفته‌ها و نوشته‌هایشان فهم می‌شود این است که باید به دوران پهلوی بازگشت و همه چیز را آزاد گذاشت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ماه رمضان را برای تفقه در دین و دین‌آموزی مغتنم بشماریم

ماه مبارک رمضان،ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت

شعر/ عزیزم، مونسم، ای مهربان، «راضی شدی مادر؟»

نمی‌آید به چشمم خواب، محتاجم، نگاهی کن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.