سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / فرمانده جنگ اقتصادی باید جلوی لشکر حرکت‌کند

فرمانده جنگ اقتصادی باید جلوی لشکر حرکت‌کند

در جلسه علنی دیروز برخی اصلاحات در لایحه بودجه 98 اعمال شد و لاریجانی گفت که رهبرانقلاب دستور داده‌اند که سال آینده ساختار بودجه‌ریزی در کشور اصلاح شود همچنین علی قربانی در نطق خود گفت 20درصد از دلایل وضعیت فعلی اقتصاد به تحریم‌ها مربوط است و 80درصد آن نتیجه سوءمدیریت است و بیگلری هم گفت فرمانده جنگ اقتصادی باید پیشاپیش لشکر حرکت کند.

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به رفع ایرادات شورای نگهبان درخصوص لایحه بودجه 98 اختصاص داشت. یکی از موارد مهم جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی خبری بود که علی لاریجانی، رئیس‌مجلس در مورد ساختار بودجه‌ریزی کشور اعلام کرد.

لاریجانی از غلامرضا تاجگردون رئیس‌کمیسیون تلفیق بودجه 98  خواست تا توضیحاتی را در رابطه با نظر شورای نگهبان درخصوص بند 19 که آورده است: هیئت نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی درخصوص لایحه بودجه سال 98 این مصوبه را مغایر با بند 2 اصل 110 قانون اساسی دانسته است، ارائه دهد.

غلامرضا تاجگردون با اشاره به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه‌ای را خطاب به شورای نگهبان داده که در آن 3 ایراد سیاست‌های کلی بر لایحه بودجه سال 98 گرفته شده و شورای نگهبان نیز آورده که عیناً جهت اقدام لازم ارسال می‌گردد، افزود: ایراد اول در رابطه با موضوع نیروگاه‌ها بود مبنی بر اینکه آیا نیروگاه‌های جدید مشمول آن تخفیفات می‌شود یا کل نیروگاه‌ها را در بر می‌گیرد، چون در آنجا اصلاح شده بود، عملا اینجا

منتفی است.

رئیس‌کمیسیون تلفیق بودجه 98 در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع اصلی مجمع تشخیص مصلحت این است که این بودجه از حیث کسری بودجه و منابع متناسب با فرمایشات مقام معظم رهبری نیست و شاید مازاد باشد. بدین معنی که دارای کسری است.

لاریجانی در ادامه افزود: شما اصلاحات لازم را انجام دادید و یک بحث هم که کلی است. البته در مورد مطلبی که به نظر مقام معظم رهبری‌اشاره کردند، ایشان فرموده بودند امسال بودجه را با شرایط فعلی تنظیم کنید و به مجلس بدهید بعد ظرف 4 ماه اصلاحات ساختاری بودجه انجام شود، لذا نظر رهبری معظم اعمال شده است.

فرمانده جنگ اقتصادی پیشاپیش لشکر

محسن بیگلری، نماینده مردم شریف بانه و سقز دیروز در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس‌جمهور گفت: مجلس در بودجه 98 مبلغ 400هزار تومان به حقوق‌ها اضافه کرد اما در کمال تعجب مشاهده کردیم که معاون شما در این مورد موضع گرفته و گفت که دولت نمی‌تواند این مصوبه را اجرا کند و این در حالی است که انتظار داشتیم شما به سرعت موضع می‌گرفتید و تذکر می‌دادید.

وی تصریح کرد: از دولتی که با شعار تدبیر و امید بر سر کار آمده انتظار می‌رفت که حداقل حقوق‌ها را به سه میلیون تومان افزایش می‌داد چرا که این 400هزار تومان افزایش حقوق برابر با قیمت 3 کیلو گوشت در بازار است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پرداخت یارانه 45 هزار تومانی که سال 89 تصویب شد، امروز عددی نیست و افزایش آن برای قشر محروم، بیکار، کم درآمد، روستاییان و کشاورزان ضروری است.

بیگلری خطاب به رئیس‌جمهور اظهار کرد: شما گفتید رهبری فرموده‌اند که رئیس‌جمهور فرمانده جنگ اقتصادی است بنابراین شما باید به عنوان فرمانده در جلوی لشکر حرکت کنید، هم‌اکنون شما در کجای این جنگ اقتصادی قرار دارید آن هم در شرایطی که مردم سفره‌هایشان خالی است و بیکاری و بی‌پولی رمق مردم را گرفته است و گرانی سرسام‌آور ستون فقراتشان را شکسته است.

هزینه درمان جانبازان

نصرالله پژمانفر دیروز در تذکر شفاهی گفت: تذکر من به رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه درخصوص هزینه درمانی ایثارگران و جانبازان است. پسندیده نیست که در نظام جمهوری اسلامی، جانبازان و ایثارگران برای بستری شدن جهت بیماری که به همین دلیل مجروح شده است، به بیمارستان مراجعه کند و به وی اعلام شود به دلیل عدم پرداخت مطالبات از طریق دولت امکان بستری کردن آنها وجود ندارد.

نماینده مردم مشهد و کلات با بیان اینکه جانبازان و ایثارگران از چند جهت با مشکلاتی مواجهند، تصریح کرد: تنها 3 ماه اول سال هزینه‌های دارویی جانبازان و ایثارگران در برخی شهرستان‌ها به داروخانه‌ها پرداخت شده، امروز به جانبازان خدمات درمانی و دارویی ارائه

نمی‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه آیا باید جانبازان و ایثارگران به شکلی که برخی افراد می‌خواهند باید درخواست‌های خود را اعلام کنند و موجب هزینه برای نظام شوند؟ ادامه داد: درخواست دارم تذکری داده شود تا به این موضوع رسیدگی کنند، در حال حاضر بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارتخانه مربوطه پاسخگوی هزینه‌های درمانی جانبازان و ایثارگران نیستند.

سیاستهای غلط دولت تدبیروامید

علی قربانی نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در نطق میان دستور خود با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مشکلات کشور نتیجه سوء مدیریت بوده و تنها 20 درصد ناشی از تحریم‌ها و مشکلات خارجی است، افزود: مشکل ما کمبود اعتبارات نیست چرا که براساس آخرین آمار نقدینگی جاری کشور بالغ بر  ۱۷۵۰ هزار میلیارد تومان است پس مشکل، کاهش فروش نفت نیست، مگر در دولت‌های نهم و دهم بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار نفت نفروختیم که برابر با فروش نفت از زمان مظفرالدین‌شاه قاجار تا سال 84 بود اما به دلیل اعمال سیاست‌های غلط دولت نهم و دهم در پایان دولت با منفی ۶ درصد رشد اقتصادی، تورم ۴۰ درصدی و دو برابر شدن تعداد فقرا روبرو شدیم.

قربانی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه مگر سیاست‌های غلط ارزی در دولت روحانی در سال 97 میلیاردها دلار را به باد نداد؟، ادامه داد: مگر ۱۳ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص نیافت، اما به دلیل سوء مدیریت و رانتخواری عده‌ای سودجوی خائن به کشور طی یک سال گذشته گوشت گوسفند ۹۸ درصد، گوشت گاو ۸۸ درصد، گوشت مرغ ۸۷ درصد، برنج ۷۵ درصد و رب گوجه‌فرنگی ۲۳۱ درصد گران شد؟

وی با بیان اینکه در حالی که میانگین تورم در دنیا 2 درصد است، تورم نقطه به نقطه در ایران در بهمن ماه از 43 درصد گذشته است، تاکید کرد: امروز نابرابری‌های اجتماعی، شکاف طبقاتی کارکنان دولت، تبعیض بین کارکنان دولت و بی‌مهری نسبت به بازنشستگان به سوهان روح این عزیزان و خانواده‌های آنها تبدیل شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه سقوط ۸۵ درصد بازنشستگان زیر خط فقر مایه تاسف و شرم‌ساری‌ماست، افزود: تاسف‌بارتر این است که بازنشسته‌ای با مدرک دکترا در یک دستگاه دولتی ۲۱ میلیون تومان حقوق می‌گیرد اما فرد دیگر در دستگاه دیگر دولتی 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرد آیا این تبعیض‌ها عدالت است؟

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درمحضر امام جواد علیه السلام

السلام علی الحسین

شعر/ شیعیان ،دیگر هوای نینوا دارد حسین

السلام علی الحسین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.