سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نمایش بزرگ وحدت در مراسم بزرگداشت شهید سیدمحمدباقر حکیم

نمایش بزرگ وحدت در مراسم بزرگداشت شهید سیدمحمدباقر حکیم

مراسم سالگرد شهادت آیت الله«سید محمد باقر حکیم» در بغداد، به خاطر استقبال و حضور گسترده مقامات و رهبران سیاسی عراق، به صحنه نمایش وحدت و یکپارچگی سیاسی در این کشور تبدیل شد.

مراسم شانزدهمین سالگرد شهادت سید محمد باقر حکیم به مدت دو روز به میزبانی«سید عمار حکیم» رئیس‌این جریان برگزار شد. روز جمعه اقشار مختلف مردم، از جمله جوانان و شیوخ عشایر، درمیدان «الخلانی» بغداد اجتماع کردند و یاد و نام شهید حکیم را گرامی داشتند. چهره‌های سیاسی و شخصیت‌های بلندپایه عراقی هم دیروز در این مراسم که در دفتر «جریان حکمت ملی» برگزار شد، حضور یافتند. شماری از سفیران کشورهای خارجی از جمله ایران، نیز در مراسم مذکور شرکت کردند.

استقبال گسترده مردم، مقامات و گروه‌های سیاسی از این مراسم، باعث شد که نظر کارشناسان نیز به این حضور گسترده جذب شود. به همین خاطر، کارشناسان مراسم دو روزه فوق را قبل از هر چیز، صحنه نمایش وحدت و یکپارچگی میان مقامات و مردم این کشور دانستند. عراق طی سال‌های اخیر شاهد بحران امنیتی بوده و قدرت‌های خارجی هم تلاش می‌کرده‌اند که درگیری‌های قومیتی و سیاسی در عراق را گسترده‌تر و عمیق‌تر بکنند.

عمار حکیم

«سید عمار حکیم» به عنوان میزبان و سخنران مهم مراسم دیروز، خطاب به حاضران، اظهار داشت:

او(شهید حکیم) به خودی خود پروژه‌ای برای وحدت ملی بوده و همه اقوام و طوایف عراق گرد وی حلقه زده بودند… برای همین بود که (دشمنان) با هدف قرار دادن وی، آن هم اندکی پس از سرنگونی رژیم گذشته، وحدت ملی و استقلال عراق را هدف قرار دادند.

حکیم خطاب به حاضران گفت: ما به‌ شدت نیازمند توافق بر سر یک راهبرد ملی هستیم، راهبردی که فراگیر و یکپارچه باشد. بحران‌ها و مشکلات موجود، نتیجه اختلاف در دیدگاه و نبود اولویت و مشخص نکردن اصولی است که دولت در سیاست داخلی و خارجی خود باید آنها را در نظر بگیرد… باید از امکانات موجود استفاده کنیم و هرگونه مانع را از مسیر استفاده از سرمایه عراقی و خارجی در بازسازی و توسعه و ‌اشتغال‌زایی برچینیم.

به گزارش تسنیم، حکیم تصریح کرد: فرقه ‌گرایی و تروریسم، باعث شکل گیری حس انتقام‌ جویی در بسیاری مناطق، به‌خصوص مناطقی که قبلا تحت سلطه تروریست‌های داعش بوده، شده است. برای همین، تأمین آنچه که لازمه زندگی شرافتمندانه(در این مناطق) است… مهم بوده و باید در راس اولویت‌ها باشد.

پیام نخست‌وزیر

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، هم طی پیامی به مناسبت روز شهید و شانزدهمین سالگرد شهادت آیت‌الله شهید سید محمدباقر حکیم، تصریح کرد: ۱۶ سال پیش تروریست‌های تکفیری روز اول رجب، آیت‌الله‌العظمی شهید سیدمحمدباقر حکیم (قدس سره) را ترور کردند.

به گزارش فارس، در این بیانیه آمده است: قاتلان می‌دانستند که ما را از چه کسی محروم می‌کنند. قاتلان نیک آگاه بودند شخصی را می‌کُشند که مرد علم، حکمت و شجاعت… و مرجع ملت عراق و همه جهان در مبارزه با نظام ستمگر بود. عادل عبدالمهدی افزود: پس از این همه فداکاری‌های بزرگ، وقت آن است که ملت ما از نعمت امنیت و رفاه و به رسمیت شناخته‌شدن حقوق بهره‌مند باشد. بار دیگر به ملت‌‌مان و به خاندان حکیم که شهیدانی در پی یکدیگر تقدیم کردند، تسلیت می‌گوییم.

مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی

«هادی عامری» رئیس‌ائتلاف «فتح»، تأکید کرد: ما با حضور نظامیان آمریکایی و احداث هرگونه پایگاه نظامی این کشور در عراق مخالفیم. عامری در گفت‌و‌گو با تسنیم افزود: حتی اگر حضور نظامیان آمریکایی برای اهداف آموزشی و فنی هم باشد، این حضور باید بنا به درخواست دولت عراق صورت گیرد.وی درباره حضور مستشاران ایرانی در عراق نیز گفت: بسیاری از مستشاران ایرانی در کنار نیروهای عراقی با داعش جنگیدند و خدا بهترین پاداش‌ها را به آنها عنایت فرماید.

داعش جدید

«قیس خزعلی» دبیرکل گروه «عصائب اهل الحق» و رهبر سازمان «بدر» عراق طی سخنانی اعلام کرد، آمریکا به حمایت از «داعش جدید» می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، خزعلی در جریان سخنرانی خود در مراسم «روز شهید» افزود: یک طرح خارجی برای هدف قرار دادن عراق در جریان بوده و هدف از اجرای آن نیز جلو گیری از احیای ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور است.وی افزود: با این حال، (اکنون) به خاطر همبستگی و احساس مسئولیت موجود، یک فرصت واقعی برای تحقق پیروزی سیاسی وجود دارد.

خزعلی گفت که مقاومت دلیل اصلی عزت و کرامت عراق در مقابله با ‌اشغالگری و عامل پیروزی کشور بر گروه تروریستی داعش است.

گوانتاناموی جدید

«حازم الباوی» کارشناس مسائل امنیتی عراق اعلام کرد که دولت عراق در حال حاضر تحت فشار قرار دارد تا خانواده‌های داعش و عناصر این گروه را درون اردوگاه‌هایی در صحرای غرب عراق اسکان دهد.الباوی گفت که احتمالا صحرای غربی عراق به زندان جدید آمریکا یعنی «گوانتاناموی جدید» بدل خواهد شد.

وی با بیان این مطلب افزود: این مسئله بیشتر شبیه به تلاش برای تبدیل عراق به مکانی برای تخلیه زباله است و بیم آن وجود دارد که این منطقه،‌ از سیطره دولت عراق خارج و به زندان دیگری (گوانتانامو) تبدیل شود.

بازداشتگاه گوانتانامو بخشی از خاک کوبا بوده و در‌اشغال آمریکا قرار دارد. دولت واشنگتن در این مکان، بازداشتگاهی ایجاد و تکفیری‌ها را در آنجا محبوس کرده است.

انفجاربمب در موصل

به دنبال انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر موصل، یک کودک کشته و شش تن زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، این خودروی بمب ‌گذاری شده نزدیک یک رستوران‌ منفجر شد.این انفجار در حالی صورت گرفت که خبرهایی مبنی بر آموزش عناصر داعش در غرب عراق به دست نیروهای آمریکایی منتشر شده است.آمریکا طی دهه‌های اخیر از طریق ایجاد گروه‌های تکفیری و زمینه‌سازی برای فعالیت آنها در منطقه غرب آسیا، سعی کرده است سلطه خود را بر منطقه تحکیم کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دروغ‌های شاخدار صهیونیستها/ هاگاری یا «گوبلز اسرائیل»؟

سخنگوی ارتش صهیونیستی

پایان صبر استراتژیک ایران!

وعده صادق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.