خانه / صراط عشق / متون / ماجرای سه حکم مهم قضایی که امام خمینی در کمتر از یک ماه برای آیت الله رئیسی صادر کردند!

ماجرای سه حکم مهم قضایی که امام خمینی در کمتر از یک ماه برای آیت الله رئیسی صادر کردند!

این احکام برای سیدابراهیم رئیسی در زمانی که کارهای مردم گره خورده، پرونده های راکد سیر صعودی یافته، انتظار مردم برای برخورد قاطع افزایش یافته و ناامیدی از بسیاری از مقامات عالیرتبه کشور توسط امام امت وجود داشته دیده میشود.

آیت الله رئیسی در حالی توسط رهبرانقلاب به سمت قاضی القضاتی رسیده که پیش تر هم در اقدامی قابل توجه توسط امام راحل سه ماموریت مهم قضایی کسب کرده است.

 

اتفاقا این احکام برای سیدابراهیم رئیسی در زمانی که کارهای مردم گره خورده، پرونده های راکد سیر صعودی یافته، انتظار مردم برای برخورد قاطع افزایش یافته و ناامیدی از بسیاری از مقامات عالیرتبه کشور توسط امام امت وجود داشته دیده میشود.

 

رئیسی این سه حکم مستقیم از امام راحل را در بازه زمانی یکماهه دریافت کرده که خود نشان از اعتماد وافر امام خمینی(ره) به ایشان بوده است.

 

امام خمینی با شکل گیری مشکلاتی در برخی شهرهای کشور در نامه ای تند از بی‌توجهی مقامات عالیرتبه قضایی گلایه میکنند و برای عبور از این بحران سیدابراهیم رئیسی را در تاریخ ۲۳ دیماه ۶۷ مسئول رسیدگی به بحران میکنند:

“از آنجا که مقامات بالای قضایی کشور هیچ گونه حساسیتی در مورد مسائل تکان‏دهنده فوق ندارند به حجتی الاسلام آقایان نیّری و رئیسی، مأموریت داده می‏شود که طبق آنچه تشخیص می‏دهند، در چهارچوب اسلام عزیز، در موارد مذکور اقدام نمایند. باعث تعجب است که در نظام اسلامی چنین حوادثی اتفاق می‏افتد؛ ولی با کمال خونسردی اجرای احکام خدا تعطیل، و کارهای دیگر بر کار قضایی رجحان پیدا می‏کند”

 

در تاریخ یک بهمن ۶۷ یعنی یک هفته بعد از اولین ماموریت داده شده به سیدابراهیم رئیسی توسط امام خمینی، ایشان با نگرانی فراوان در خصوص حجم انبوه پرونده های راکد در حکمی مجدد رئیسی را مسیول رسیدگی سریع به پرونده های خاک خورده میفرمایند:

“کلیۀ پرونده‏.هایی که تاکنون در آن شورا با کمال تعجب راکد مانده است، و اجرای حکم خدا تأخیر افتاده است در اختیار حجتی الاسلام آقایان: نیّری و رئیسی قرار دهید، تا هرچه زودتر حکم خدا را اجرا نمایند، که درنگ جایز نیست. به آقایان نیّری و رئیسی هم سفارش اکید می‏نمایم که جهات شرعیه را کاملاً رعایت نمایند. والسلام”

 

ایشان ده روز پس از این مسئولیت هم، در حکمی مجدد مسئولیت های بیشتری برعهده آیت الله رئیسی میگذارند. امام خمینی در این حکم با اشاره به “ضعف های دستگاه قضایی” و “انتظار مردم در برخورد جدی با مسائل” به ایشان مسئولیتی جدید میدهند:

از آنجا که گزارشات متعددی در مورد ضعف دستگاه قضایی به اینجانب رسیده است، و مردم شریف و متعهد ایران انتظار برخورد جدی‌تری با مسائل مختلف را دارند، به حجت‌الاسلام آقای رئیسی مأموریت قضایی داده می‌شود فارغ از پیچ و خمهای اداری با دقت و سرعت آنچه حکم خداست در موارد مذکور اجرا نمایید. باید سعی کنید خدای ناکرده حقی از کسی ضایع نگردد. والسلام.

 

رهبرانقلاب نیز در حکم امروز خود “دستگاه عدالت را نیازمند نَفَسی تازه” میدانند و خطاب به آیت الله رئیسی میفرمایند: “اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیده‌ام”

 

ایشان در حکم خود به سوابق آقای رئیسی هم اینگونه اشاره کردند «[شما]دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه‌ی قضائیه و آشنا با همه‌ی زوایای آن میباشید و از طرفی در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در این عرصه مهم برخوردارید، و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌اید.»

 

امید میرود رئیس جدید دستگاه قضا که همواره با سابقه انقلابی و مردمی خود مورد توجه امام خمینی و رهبرانقلاب بوده بار دیگر بتواند از این مسئولیت سنگین سربلند بیرون بیاید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بیش از ۱.۱میلیون نفر در غزه با ناامنی شدید غذایی روبرو هستند

تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و محاصره سنگین

اقدامات اسرائیل در غزه جنایتکارانه است

مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.