سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / عراقچی ۶ ماه قبل: اروپا تا ۱۳ آبان وقت دارد!

عراقچی ۶ ماه قبل: اروپا تا ۱۳ آبان وقت دارد!

این صحبت عراقچی درحالی است که بیش از یک ماه از اعلام اینستکس میگذرد. اروپا پس از 8ماه وعده و وعید برای پر کردن جای آمریکا در برجام، ماه گذشته در اقدامی نمادین شرکتی به نام INSTEX ثبت و آن را اعلام کرد.

«ما به اروپایی‌ها روشن گفته‌ایم اگر منافع اصلی ما در برجام، بحث فروش نفت و بازگشت پول نفت، پرداخت‌ها و دریافت‌ها (ساز و کار مالی و بانکی) عملیاتی نشود، برای ما ماندن در برجام هیچ فایده دیگری نخواهد داشت. آنها برای عملیاتی کردن ساز و کار خود تا 13 آبان وقت دارند و از این تاریخ به بعد فایده‌ای ندارد که بخواهند انجام دهند» این شعارهای عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه در تاریخ- 13 شهریور 97- در برنامه زنده تلویزیونی «رو در رو» است که از شبکه چهارم سیما پخش شد. اما 13 آبان که هیچ، 13 اسفند نیز تمام شد و نه اروپایی ها به وعده های خود عمل کردند و نه تهدیدهای توخالی دولتمردان عملیاتی شد.

 

به گزارش رجانیوز: مواضع پر از تناقض عراقچی به عنوان نفر دوم وزارت خارجه باعث شده تا کارشناسان مختلف او را به عنوان توجیه‌کار اشتباهات و انفعال های روحانی و ظریف در سیاست خارجی بشناسند. هرچند تیم وزارت خارجه با داستان سازی های خیالی از پرتاب خودکار توسط عراقچی نمیخواهد این تصویر از خود را در سیاست باقی بگذارد. حالا معاون وزارت خارجه پس از 9ماه بازی خوردن از اروپایی ها اعلام کرده که هنوز نمی‌دانیم اینستکس چطور کار می‌کند. این خبر را رسانه های دولتی نیز بازتاب داده اند.

 

 

رییس هیات ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام گ پیش از شروع  این نشست در وین از چگونگی کارکرد سازوکاری ابراز بی اطلاعی کرد. عراقچی گفت: «این ساز و کار در ابتدای راه خود است که ما هنوز نمی‌دانیم چطور می‌خواهد کار کند و مشکل‌گشا باشد » 

 

 

 دانلود فیلم 

 

این صحبت عراقچی درحالی است که بیش از یک ماه از اعلام اینستکس میگذرد. اروپا پس از 8ماه وعده و وعید برای پر کردن جای آمریکا در برجام، ماه گذشته در اقدامی نمادین شرکتی به نام INSTEX ثبت و آن را اعلام کرد. این آبنبات اروپایی که با هماهنگی آمریکایی ها در اختیار دولت روحانی قرار گرفت باعث شد تا وزیر، معاون و سخنگوی وزارت امور خارجه در مواضع جداگانه‌ای به استقبال این حرکت نمادین اروپا بروند و آن را گام اول اروپا برای بهره‌مندی ایران از منافع برجام معرفی کنند.

 

این درحالی است که در همان زمان رجانیوز اعلام کرد: شرکت ثبت شده توسط اروپا علی‌رغم تبلیغات حامیان دولت نه یک شرکت برای فعالیت و ارتباط مالی اروپا و ایران، بلکه صرفا یک اتاق تسویه حساب آن هم برای موارد معدودی از تجارت‌ها است. این بدان معناست که نه قرار است تحریمی دور بخورد و نه بانکی از اروپا با ایران وارد همکاری شود. صرفا در برابر خرید‌های محدود ایران از اروپا که شامل غذا و (شاید) دارو خواهد بود، این شرکت زحمت تسویه حساب را خواهد کشید!

 

اما با وجود این صحبت ها خوشحالی دولت تا جایی بود که بعیدی نژاد از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای منتقدان سازوکار بی خاصیت اروپا را همصدا با ترامپ و سعودی معرفی کرد! حالا پس از این اعتماد مجدد غرب گرایان به اروپا شاهد هستیم که معاون ظریف میگوید نمیدانیم چطور می توان با این سازوکار که دست پخت اروپا و آمریکاست کار کرد! گویا هنوز دولتی ها متوجه نیستند که قرار نیست این اقدام نمادین اروپا برای دولت معجزه ای کند، بلکه همان گونه که گروه بحران در سومین گزارش خود از برجام گفته است، قرار بر این بوده تا اروپا با ایفای نقش پلیس خوب در برجام ایران را فقط با وعده های پوچ و صحبت های سیاسی در برجام نگه دارد. به بیان بهتر آمریکا از مذاکرات خارج شد تا دستاورد برجام از «تقریبا هیچ» به «صد درصد هیچ» کاهش یابد و اروپا در برجام مانده است تا ایران محدودیت های هسته ای خود را حس کند!

 

 

اما نگاهی گذرا به ادامه برجام اروپایی نشان میدهد که از 9ماهی که آمریکا از برجام خارج شده و هزینه های حفظ برجام یک طرفه از جیب ایران داده شده است  به هیچ عنوان برجام اروپایی نتوانسته موفقیتی کسب کند. این شکست برجام اروپایی آنقدر واضح بوده که بارها غرب گرایان مجبور به اعتراف به آن شده اند. چه آنجا که روحانی اقدامات نازل اروپا را «مایوس کننده» خوانده بود و چه در تهدیدهای ظریف و عراقچی. نکته قابل توجه این است که تهدیدهای موقتی دولتمردان نسبت به اروپا که مدعی میشوند که در برجام تجدیدنظر میکنند هم دیگر برای اروپا کارساز نیست. چراکه کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که لیبرال های ایرانی حرف های بدون پشتوانه می زنند و حاضر به اقدام متقابل در قبال بدعهدی اروپایی ها نیستند.

 

 

ماجرای بسته پُر از هیچ!

تاکید بر ادامه برجام با اروپا درحالی بود که تروئیکای اروپایی(انگلیس، فرانسه، آلمان) در توافق سعدآباد در دولت اصلاحات ثابت کردند که قابل اعتماد نیستند.قرار بر این بود که اروپایی‌ها حداکثر تا ۱۰ خردادماه بسته پیشنهادی خود مبنی بر تضمین اجرای تعهدات برجامی را ارائه دهند؛ اما موگرینی صراحتاً اعلام کرد که درخصوص تعهدات برجامی به ایران تضمین نمی‌دهیم. اروپا در نهایت در نیمه تیرماه بسته پیشنهادی خود را ارائه کرد. روحانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرد که بسته پیشنهادی اروپا مأیوس‌کننده بود. 

 

بیانیه ۱۰ بندی اتحادیه اروپا در برجام بدون آمریکا در نیمه تیرماه 97 منتشر شد. این بیانیه از فقدان تضمین برای حفظ برجام در مقابل عهدشکنی و کارشکنی آمریکا رنج می‌برد. تکرار ادبیات کلی و مبهم و شعار زده بدون ارائه تضمین‌های مشخص درباره مواخذه آمریکا در شورای امنیت و نحوه مقابله با تحریم‌هایی که عملا برجام را از بین می‌برد، همچنان مشکل اروپایی‌ها در ادعای پایبندی به برجام بود.

 

در تابستان 97 شرکت‌های اروپایی بدون توجه به تعهدات خود برای خروج از ایران صف کشیدند. در همین راستا شرکت‌های بدعهدی همچون پژو و توتال اعلام کردند که فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق خواهند کرد. شرکت‌های ایرباس، زیمنس، اینژی، مرسک، دی زی بانک آلمان و چند شرکت دیگر نیز بیانیه‌های مشابهی صادر کردند.

 

پیش از آن «امانوئل ماکرون»  رئیس‌جمهور فرانسه-اردیبهشت 97- در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان گفته بود:«به خاطر مسئله ایران، علیه شرکت‌های آمریکایی جنگ تجاری یا راهبردی راه نخواهیم انداخت. این کار منطقی نیست. ثانیا، شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور نخواهیم کرد»

 

دیگر مقامات اروپایی نیز اظهارات مشابهی در همصدایی با آمریکا بیان کرده بودند. درحالی اروپا اعلام میکرد که شرکت های خصوصی را نمی تواند مجبور به حضور و مراوده با ایران کند که لیست بزرگی از شرکت ها و بانک های دولتی اروپا توسط دکتر جلیلی منتشر شد و نشان داد که اروپا اراده سیاسی برای هزینه کردن در اجرای برجام ندارد و به قول رئیس سابق تیم مذاکره کننده ایران، اروپا نمیخواهد برای حفظ دستاوردهای برجام برای کشورهایشان هیچ هزینه ای بکنند.!

 

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه- 13 شهریور 97- در برنامه زنده تلویزیونی «رو در رو» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، گفته بود:«ما به اروپایی‌ها روشن گفته‌ایم اگر منافع اصلی ما در برجام، بحث فروش نفت و بازگشت پول نفت، پرداخت‌ها و دریافت‌ها (ساز و کار مالی و بانکی) عملیاتی نشود، برای ما ماندن در برجام هیچ فایده دیگری نخواهد داشت. آنها برای عملیاتی کردن ساز و کار خود تا 13 آبان وقت دارند و از این تاریخ به بعد فایده‌ای ندارد که بخواهند انجام دهند».

 

«کمال خرازی» وزیر امور خارجه دولت اصلاحات و رئیس‌ شورای راهبردی روابط خارجی نیز- 26 آذر 97- در پاسخ به سؤالی درباره اجرایی شدن SPV بین ایران و اروپا گفته بود:«اروپا وعده اجرایی شدن این موضوع را داده، البته انتظار این است که گام‌های عملی در این راستا از سوی اروپا برداشته شود. در گفت‌وگوهای آقای ظریف و اروپایی‌ها، آنها قول داده‌اند تا پایان سال میلادی SPV را اجرایی کنند»

 

علاوه ‌بر این، موگرینی- 19 آذر 97- گفته بود:«ساز و کار مالی اروپا با ایران تا پایان سال 2018 اجرایی می‌شود».اما این رخداد نیز در سال 2018 دیده نشد. این در حالی است که قرار بود در اولین روز اجرای برجام، دی 94 تمامی تحریم‌های ضدایرانی لغو شود و نه تعلیق و نه اینکه پس از سه سال و بعد از بتن‌ریزی در صنعت هسته‌ای، تازه به نفت در برابر غذا و دارو برسیم

 

 

جاده‌صاف‌کنی برای برجام بعدی!

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا-خرداد 97- گفت:«درباره برنامه موشکی ایران اختلافی با آمریکا نداریم». موگرینی در همان مقطع در اظهارنظری دیگر گفت:«عزم ما برای حفظ توافق هسته‌ای، در راستای منافع آمریکاست»

 

در آذر 97 انگلیس و فرانسه در اقدامی ضدایرانی، جلسه شورای امنیت برای بررسی گزارش‌ها درباره آزمایش‌های موشکی ایران را تشکیل دادند. این دو کشور نتوانستند هیچ مدرکی مبنی بر اینکه قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران نقض شده‌اند، ارائه دهند.

 

علاوه ‌بر این دولت فرانسه- در آذر 97- در حالی که بعد از گذشت چندین هفته هنوز نتوانسته بود بحران داخلی خود را حل کند و مشغول سرکوب وحشیانه معترضان بود، در اقدامی مداخله‌جویانه و گستاخانه خواستار شفاف‌سازی درخصوص مسائل داخلی ایران شد.

 

گفتنی است از 18 اردیبهشت 97 تاکنون دو دیپلمات ایرانی از هلند، دو دیپلمات ایرانی از آلبانی و یک دیپلمات ایرانی نیز از فرانسه به دلایل واهی اخراج شدند. علاوه ‌بر این در این مدت، یک دیپلمات ایرانی در آلمان بازداشت و سپس به بلژیک مسترد شد.

 

علاوه ‌بر این، در یک ماه اخیر اروپا وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را نیز تحریم کرده است.اروپا همصدا و همراه با آمریکا به خیال خام خود در پی آن است تا با معلق نگه داشتن اقتصاد ایران- در انتظار رسیدن میوه‌های برجام- با فشار به ایران در حوزه موشکی و منطقه‌ای، ضمن دائمی کردن برجام هسته‌ای، برجام‌های بعدی را کلید بزند.

 

کلام پایانی این که اروپا بایستی در این سه سال به تعهدات برجامی خود عمل می‌کرد و پس از اینکه در بهمن ماه مجبور به اعلام نمادین یک اتاق تسویه حساب برای ایران شده است اما باز هم هیچ دستاوردی برای کشور نداشته تا جاییکه معاون وزارت خارجه در جلسه کمیسیون مشترک برجام اعلام بی اطلاعی از چگونه این سازوکار میکند!

 

مطالب مرتبط

تحلیل‌ها در خصوص اقدام نمادین اروپا؛ واکنش‌ها به یک «تقریباهیچ» دیگر/ روزنامه اصلاح‌طلب: قرار نبود اینگونه شود؛ سازوکار اروپا برای ایران بی‌خاصیت است/ دولتی‌ها: منتقدان این سازوکار، مخالفین نظام و نزدیکان ترامپ و سعودی هستند!

 

بررسی ۳دهه مذاکرات ایران و اروپا/ خصومت و خباثت اروپا از مذاکرات دولت سازندگی تا مذاکرات هسته‌ای/ چرا چشم‌آبی‌ها بدجنسی می‌کنند؟

 

«گروه بین المللی بحران» گزارش داد/ شگفت‌انگیز است؛ آمریکا از برجام خارج شده اما دولت روحانی هنوز محدودیت‌های خود را حفظ کرده است/ اروپا حتی به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهد اما می‌خواهد اصلاح‌طلبان سرکار باشند

 

تحلیل منابع غربی از کانال غذا و داروی اروپا برای ایران: «اینس‌تکس» به نفع آمریکاست‌

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در کنگره جهانی بزرگداشت اقبال لاهوری

دیده‌ام از روزن دیوار زندان شما

شعر/ چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما

ای جوانان عجم جان من و جان شما

یک دیدگاه

  1. بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین
    به بهانه افاضات آقای عراقچی
    یادآورشویم که امروز 11آبان 1398 برابربا 4 ربیع الاول 1441 است
    4 ربیع الاولی یادآور روزی است که رسول خدا صل الله علیه واله وسلم پس از 3 روز ازغار ثور به قصد مدینه بیرون زدند و آغاز هجرت نبی مکرم اسلام ازمکه به مدینه برای تحقق وعده های خداوند متعال جامه عمل به خود دیدوبخاطر سلامت وجودمبارک ونورانی ایشان درآن ایام خداوند را حمد می کنیم. الحمدلله رب العالمین.
    وخدارا شاکریم که درآیه 40 سوره توبه ایشان را کَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيا معرفی نمودند و مصاحبش درغار را کَلِمَةَ الَّذينَ کَفَرُوا السُّفْلي معرفی نمود.
    و به وجود مبارک و نورانی مولاامیرالمومنین صلوات الله علیه افتخار می کنیم که در لیلة المبیت شب نجات رسول خدا صل الله علیه واله وسلم از دست کفار مکه نقش آفرین عالم بودند و موجب نافرجام ماندن ترور رسول خدا شدند.
    خدا را شاکریم مولاامیرالمومنین صلوات الله علیه درهمه ی اوقات حافظ و نگاهبان سیّد و سرومان بودند و درآن شب هم به امر خداوند متعال بجای سیّدما در بسترش آرمیدند تا توطئه دشمنان خدا نقش برآب شود.
    ** اما آقای عراقچی کجای کارهستید باکی هستید؟ چرا وعده می دهید وعمل نمی کنید آیا شما حافظ ولی فقیه زمانه خود هستید؟؟؟؟؟
    امروز 11 آبان 1398 است ومردم مومن و انقلابی ایران خود را آماده می کنند برای مقابله با آمریکا،ودر روز 13 آبان 98 خواهید دید که هرچه فریاد دارند بر سر شیطان بزرگ فرود میاورند.
    آقای عراقچی مردم غیور و ولایی تهران 13 آبان 98 روبروی لانه ی جاسوسی آمریکا تجمع می کنند تا به شما و امثال شما نه بگویند و فریاد مرگ برآمریکا سربدهند مرگ بر اروپای خبیث سر بدهند مرگ برآل یهود وهابی سربدهند مرگ بر سازشکار سر بدهند مرگ بر اشعری های زمانه سربدهند.
    آقای عراقچی شما دراین روز به وعده تان عمل می کنید؟؟؟؟؟ شما کجا هستید دراین روز؟؟؟؟؟
    شما مؤمنینی هستید که خداوند درقرآن وصف تان را زیادکرده..تا کجا پای ولیّ زمانه ایستادید وحرف ایشان را اطاعت کردید .چرا از خطوطی که ولیّ جامعه برای همه ترسیم کردند عبور کردید؟
    آقایان عراقچی ها و…
    تکوير26 – فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ
    تا دیر نشده ودردنیا هستید جبران خسارت کنیدتا دیر نشده ودردنیا هستید تسلیم ولیّ جامعه شوید..
    آقای صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چرا حرف ولیّ جامعه روی زمین مانده ؟؟؟؟؟ مگر شما مؤمن به ولایت الله نیستید؟؟؟؟؟
    چرا برنامه های خداوندمتعال را طبق آیات سوره ی صف دنبال نمی کنید؟؟؟؟؟ می دانید یا نمی دانید؟ برنامه خداوندمتعال نورافشانی تا حد تام شدن آن است ..برنامه خداوند لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ. است.
    چرا شما مسئولین دنبال برنامه قرآنی خدا نیستید؟؟؟؟؟
    برنامه جامع اقدام مشترک= یا آنچه که شما به آن می بالید «برجام» برنامه ای هم سو با ««اطفاء نور الله»» است. یک برنامه ی یهودی وشیطانی است.
    ویلکم ، ویلکم، ویلکم…
    بیایید دنبال برنامه های خداوندباشید، بیایید تحت ولایت فقیه حرکت کنید وکمتر خسارت به مردم ایران بزنید..بیایید دست تان را ازدست یهودی ها بیرون بکشید، بیایید برنامه ی شیطان «برجام» را بسوزانید..
    بیایید در صف ولایت و همپای ولایت فقیه حرکت کنید بس است برجام برجام برجام، برنامه شیطان را در وجودتان و جامعه دنبال نکنید.. بس است اطاعت شیطان..
    مائدة59 – قُلْ يا أَهْلَ الْکِتابِ هَلْ تَنْقِمُونَ مِنّا إِلاّ أَنْ آمَنّا بِاللّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلُ وَ أَنَّ أَکْثَرَکُمْ فاسِقُونَ.
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.