سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / غول ماهی خوار با ۷۰۰ تُن ماهی در تور سپاه

غول ماهی خوار با ۷۰۰ تُن ماهی در تور سپاه

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: باورم شد مافیایی پشت ماجرای صید ترال و کشتی‌های چینی وجود دارد، این صید در کانتیرهای منجمد شده به خارج کشور می‌رود. ما مستنداتی در اختیار داریم و اگر نیاز باشد آنها را رو خواهیم کرد اما در حال حاضر نمی‌خواهیم به این مسئله ورود کنیم اما می‌گوئیم صیاد هم حقوقی دارد که باید حقش را از دریا بگیرد.

مهرماه امسال بود که اخباری در خصوص حضور صیادان خارجی در آبهای خلیج فارس و صید ترال در این منطقه رسانه ای شد. صیدی که با برداشت بی رویه آبزیان، سفره ماهیگیران محلی را خالی کرده بود. با این حال علیرغم تکذیب مسئولین شیلات، اما گلایه‌ها از ادامه یافتن حضور صادان خارجی باعث شد تا فرمانده سپاه نیز به این پرونده ورود پیدا کند. عزیز جعفری دراین باره گفته بود: «سیستم‌های دولتی و شیلات نباید جلوی مردم در استفاده از منابع طبیعی دریا را بگیرند و با دادن مجوز به کشتی‌های خارجی مردم را بیکار کنند. به نهادهای بسیج و سپاه دستورات لازم صادر شده تا از مردم مستضعف جاسک و بهره برداری آنان از دریا حمایت شود»

 

به گزارش رجانیوز از ابتدای فصل صید گلایه ها شروع شده بود. اعتراضات ماهیگیران جنوبی به حدی رسیده بود که حتی برنامه خندوانه نیز بخشی از زمان برنامه خود را به این مساله اختصصاص داد و طی تماسی تلفنی با رئیس شیلات به بررسی شایعات منتشر شده در باره صید ترال در خلیج فارس پرداخت. رئیس شیلات در این برنامه مدعی شده بود که «کشتی ها متعلق به شرکت های ایرانی هستند».

 

با این وجود همچنان صیادان جنوبی از صید غیرقانونی و ترال در این مناطق گله مند بودند. محمد خلیلی مدیرعامل تعاونی صیادان بندر عامری و بوالخیر بخش دلوارو تنگستان استان بوشهر با تایید صید غیرقانونی، درباره علت عدم نظارت و مقابله با این پدیده گفته بود: «عامل بازدارنده ماموران حراست دریایی هستند، که نظارت‌ها خیلی ضعیف و ناچیز است. این بندگان خدا شناور قوی و تندرو در اختیار ندارند. حتی سوخت کافی برای انجام ماموریت هایشان دریافت نمی‌کنند»

 

همه اینها باعث شد تا فرمانده کل سپاه نیز در این باره موضع بگیرد و بگوید: «سیستم‌های دولتی و شیلات نباید جلوی مردم در استفاده از منابع طبیعی دریا را بگیرند و با دادن مجوز به کشتی‌های خارجی مردم را بیکار کنند».

 

 

2453504.mp4 | دانلود فیلم 

گلایه فرمانده سپاه از برخی کارشکنی‌ها و حضور ماهیگیران خارجی در خلیج فارس و دریای عمان.

 

اظهار نظر فرمانده کل سپاه به همین توصیه محدود نشد و دستور داد تا نیروی دریایی سپاه نیز برای حمایت از «مردم مستضعف و بهره برداری آنان از دریا» وارد عمل شود.

 

این اظهارات، سرآغاز برنامه جدیدی بود که طی آن، نیروی دریایی سپاه با تشکیل بسیج دریایی وارد عرصه برخورد جدی با صیادان متخلف و غیرقانونی در آب‌های جنوب ایران شد.

 

در پی هشدارهای نیروی دریایی سپاه درباره هرگونه اقدام به صید غیرقانونی در آب‌های جنوبی کشور، یک کشتی باری حامل ۷۰۰ تُن ماهی صیدشده غیرمجاز توسط نیروهای دریایی سپاه پاسداران توقیف شد.

 

 

این کشتی حامل 700 تُن ماهی، یک کشتی باری مادر به حساب می‌آید و بقیه کشتی های صیادی، ماهی های صید شده خود را برای انتقال به مقصد ( ازجمله کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر امارات)، در انبار آن ذخیره می‌کردند.

 

 

اگرچه با ورود سپاه به این مساله می توان امیدوار بود که مشکل صیادان این مناطق تا حدودی رفع شود و صیدهای غیرقانونی به شکل جدی کاهش یابد، اما به نظر میرسد مقابله با این مساله آنقدر هم ساده نیست، و شواهدی از شکل گیری مافیا در پشت پرده این صید ترال وجود دارد. درهمین راستا در سفری که سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری  به استان بوشهر داشت، یکی از صیادان این مناطق خطاب به او گفته بود:

 

 

 

« بدلیل از بین رفتن صیدگاه های منطقه، صیادان از روی ناچاری به مسافت های دورتر می روند که گاهی اوقات ممکن است نا خود آگاه وارد حریم آبی کشورهای دیگر شوند و مشکلاتی برایشان ایجاد شود. قطعا با چراغ سبز مسئولین بالاتر هست که  این شناورها صید غیرمجاز ترال انجام می دهند وگرنه چرا با آنها برخوردی نمی شود». 

 

 

از سوی دیگر 18 بهمن ماه امسال دريادار عليرضا تنگسيري در جمع صيادان جاسك در واكنش به حضور بي رويه كشتي هاي صيادي خارجي در آب هاي جنوب و نابودي معيشت صيادان ايراني به دليل استمرار صيد ترال توسط كشتي هاي غيرايراني گفته بود: «امروز برخي با عمل شان نان را از يك روستايي گرفته و در دهان يك بيگانه مي گذارند. اين براي ما قابل قبول نيست! اين موضوع براي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قابل قبول نيست، چراكه مردم ولي نعمتان انقلاب اسلامي هستند و ما نيز مدافع مردم هستيم. در آبي كه لنج هاي ما مي توانند ماهي بگيرند اين كشتي ها حق ماهيگيري ندارند. ما دنبال راه اندازي بسيج دريايي هستيم و دستور توقيف كشتي هاي ترال در محدوده غيرمجاز را صادر كرده ام. صاحبان سواحل ، همين شهرستان ها و روستاها هستند. بايد درد صيادان را بهتر و بيشتر بشناسيم و براي آباداني كشور دست به دست هم دهيم، البته با شعار نمي توان كاري از پيش برد اما نبايد امرار معاش ساحل نشين روستايي كه از طريق ماهيگيري است، از بين برود.»

 

سردار تنگسيري افزود: «بدون واسطه از آقاي وزير 20 مجوز براي مردم ابوموسي درخواست كردم و وزير در پاسخ اين خواسته من گفت به دليل عدم ظرفيت دريا، صدور مجور ممكن نيست. در همان جلسه گفتم كه كشتي هاي چيني و خارجي صيد ترال و كف انجام مي دهند و هر چه هست را جمع مي كنند و مي برند؛ اعطاي 20 مجوز به مردمي كه در جزيره هستند امكان ندارد؟»

فرمانده نيروي دريايي سپاه گفت: «حتي اولين شخص مملكت ايران اسلامي و فرمانده كل سپاه و تمام دلسوزان نظام از اين قضيه نگران هستند. مگر چند نفر از طريق صيد صنعتي سود مي برند؟ مگر چند درصد جامعه از اينها سود مي برند كه در حال حاضر مي گويند ايراني هستند كه شكل شان را عوض كرده اند؟»

 

فرمانده نيروي دريايي سپاه خطاب به صيادان جاسكي گفت: «ما در كنار شما هستيم و با تخلفات كشتي هاي صنعتي محكم برخورد مي كنيم. ما نه سياسي هستيم كه از مقام خود بترسيم و نه دنبال مقام و رتبه. ما لابي گري نداريم بلكه همانند رهبرمان انقلابي عمل مي كنيم. طي تماسي كه با استاندار داشتم، اعلام كرد كه من با شماها هستم و شما محكم بايستيد، اما يك عده سوءاستفاده مي كنند و اين براي ما قابل قبول نيست. اگر عده اي با فانوس ماهيان زندگي مي كنند، بروند در اعماق مثل راس الحد يا جاهاي ديگر. ما هيچ اجازه اي براي كشتي هاي صيادي نخواهيم داد كه در اين منطقه صيد كنند و فرمانده پايگاه جاسك نيز اين موضوع را اجرايي مي كند. اين كشتي ها بايد به عمق بروند و در آب هاي سرزميني نباشند.»

 

از سوی دیگر 27 بهمن ماه نیز فرمانده نیروی دریایی سپاه، به کمبود ماهی در جاسک، بندرعباس و قشم اشاره کرد و گفت: نمی‌توان چشم‌ها را در برابر واقعیات بست و محکم در برابر کسانی که نان را از سفره صیادان سنتی ربوده‌اند ایستاده‌ایم.

 

‎تنگسیری تاکید کرد: باورم شد مافیایی پشت ماجرای صید ترال و کشتی‌های چینی وجود دارد، این صید در کانتیرهای منجمد شده به خارج کشور می‌رود.

 

‎وی ادامه داد: ما مستنداتی در اختیار داریم و اگر نیاز باشد آنها را رو خواهیم کرد اما در حال حاضر نمی‌خواهیم به این مسئله ورود کنیم اما می‌گوئیم صیاد هم حقوقی دارد که باید حقش را از دریا بگیرد.

 

در مجموع ورود سپاه به این مساله امیدواری زیادی را برای صیادان و ساکنان خلیج فارس به دنبال آورده است، اما به نظر می رسد لازم باشد تا با دست های پشت پرده نیز برخورد قانونی صورت گیرد.

 

در ادامه، تصاویر  این گزارش را خواهید دید:

 

در ادامه، تصاویر و فیلم این گزارش را خواهید دید:

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کاریکاتور/ نگاه هنرمندان عربی

کارتونیست: اسامه حجاج

مردم غزه درباره عملیات تاریخی ایران چه میگویند؟

وعده صادق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.