خانه / صراط عشق / اربعین / اخبار موکب / عکاس مسیحی: تجربه ماندگارم در اربعین پادزهری بر اخبار منفی رسانه‌های غربی درباره مسلمانان است

عکاس مسیحی: تجربه ماندگارم در اربعین پادزهری بر اخبار منفی رسانه‌های غربی درباره مسلمانان است

نشست تخصصی عکاسی «دل مشتاق و من حیران» با حضور “امیلی گارث ویت”؛ عکاس مسیحی حاضر در پیاده روی اربعین در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
نشست تخصصی عکاسی «دل مشتاق و من حیران» عصر امروز با حضور “امیلی گارث ویت”؛ عکاس مسیحی حاضر در پیاده روی اربعین و جمعی از مخاطبان و علاقه‌مندان حوزه عکاسی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در آغاز این نشست، امیلی گارث ویت؛ عکاس اهل انگلستان درباره تجربه عکاسی خود از پیاده روی اربعین گفت: من امروز به عنوان یک فتو ژورنالیست اینجا هستم تا درباره کارهایی که در خاورمیانه انجام داده‌ام توضیحاتی را ارائه دهم. فکر می‌کنم احساس گریه ای که در حرم به من دست داد، ارزش بسیار زیادی داشت؛ خصوصا برای شیعیانی که مخاطب من بودند؛ اما نمی‌خواهم درباره احساسی که در آن لحظه داشتم، توضیح دهم چراکه برایم دشوار است
وی درباره تجربه حضورش در عراق برای دو سال پیاپی گفت: در مرحله اول؛ می‌خواستم به بررسی حضور حجم عظیمی از مردم در مراسم اربعین بپردازم و نگاهی کلی به این مراسم داشته باشم. در مرحله دوم؛ تمرکزم روی مفهوم اسلام هراسی بود که در کشورم و کشورهای دیگر درباره آن شنیده بودم و می‌خواستم به بررسی صحت و سقم سوء تفاهم‌هایی که عمدتا در رسانه‌های غربی درباره اسلام وجود دارد، بپردازم.
این عکاس ادامه داد: فکر می‌کنم کار یک فتوژورنالیست این است که وجوه مثبت فرهنگ کشورهای مختلف دنیا را نشان دهد و من نیز از حضور در پیاده‌روی اربعین و عکاسی از این رویداد بزرگ مردمی چنین هدفی را دنبال می‌کردم. هنگامی که به عنوان یک فتو ژورنالیست به کشورهای دیگر سفر می‌کنم، وظیفه سنگینی بر دوش من است که بتوانم کارم را به نحو احسن انجام دهم.
گارث ویت درباره واکنش مخاطبان نسبت به کار خود افزود: اطرافیان من هنگامی که شنیدند تصمیم گرفته‌ام با حضور در خاورمیانه پروژه‌ای درباره اربعین انجام دهم خیلی شوکه شدند و برایشان تعجب برانگیز بود.
وی ادامه داد: تا کنون نمایشگاه‌هایی از عکس‌هایم در پیاده‌روی اربعین را در کشورهایی چون آمریکا، رومانی، کانادا و ایتالیا برگزار کرده‌ام و قرار است هفته آینده برای برپایی نمایشگاه تازه‌ام به هلند بروم که بازخورد همه آنها از سمت مخاطبان مثبت بوده است.
او درباره اینکه حضور در پیاده روی اربعین بر اعتقادات او تاثیری داشته است یا خیر، گفت: بی شک تجربه حضور در اربعین بر من تاثیر داشته است و اعتقادات مرا نسبت به اینکه چه چیزی از زندگی می‌خواهم قوی تر کرده است.
این عکاس اهل انگلستان در پاسخ به این پرسش که چرا رسانه‌های غربی عمدتا به بازنمایی وجوه منفی کشورهای خاورمیانه؛ خصوصا ایران میپردازند، گفت: دلیل این نوع بازنمایی؛ این است که اخبار بد بهتر می‌فروشند و منافع مالی صاحبان رسانه‌ها را بهتر تامین می‌کنند. این رسانه‌ها چندان به آنچه که تحت عنوان واقعیت در کشورهای خاورمیانه جریان دارد علاقه‌ای ندارند؛ بلکه بیشتر در جستجوی محتوا و اخباری هستند که برایشان فروش خوبی را به همراه داشته باشد و سود قابل توجهی را نصیبشان کند. توصیه‌ام به خبرنگاران جوان این است که به صورت گروهی با یکدیگر کار کنند و آنچه واقعا در جریان است را پوشش دهند.
وی ادامه داد: از زمان حضورم در ایران، بازخوردهای خیلی تندی در شبکه‌های اجتماعی از سوی برخی کاربران داشتم که چرا در حال مخابره اخبار مثبت از ایران هستم.
این عکاس درباره اینکه چرا عمدتا سوژه‌های موجود در عکسهایش را سوژه‌های شخصی و فردی تشکیل می‌دهند تا سوژه‌های اجتماعی گفت: من دوست دارم به افراد احساس خاص بودن بدهم چراکه آنها نمونه‌ای از جامعه شان هستند. من ترجیح می‌دهم به سوژه‌هایم نزدیک باشم و با آنها درگیر شوم نه اینکه صرفا یک عکس از آنها گرفته باشم. هرکس خصلت شخصی خودش را دارد و من دوست دارم صدای هر فرد به صورت جداگانه شنیده شود.
وی در پاسخ به این که چرا آیینی از دین مسیحیت را برای بازنمایی انتخاب نکرده است، گفت: من می‌خواستم فرم اجتماعی منحصری که با حضور میلیون‌ها زائر در راهپیمایی اربعین شکل می‌گیرد را نشان دهم؛ به همین خاطر آیین راهپیمایی اربعین را انتخاب کردم. اکنون دوست دارم درباره اسلام و خاورمیانه بیشتر بدانم.
گارث ویت درباره احساسش از حضور در راهپیمایی میلیونی اربعین گفت: بار اول که در این این راهپیمایی شرکت کردم، احساس مبهمی داشتم اما بار دوم بیشتر توانستم با آن ارتباط برقرار کنم. هنگامی که برای بار اول گریه کردم دلایل شخصی زیادی داشتم و بار مسئولیت سنگینی را روی دوش خود احساس میکردم که بتوانم این اجتماع بزرگ را به عنوان یک غیرمسلمان آنگونه که شایسته است پوشش دهم. در سفر سوم حس آرامشی که در وجود همه زائران بود را احساس کردم و ازینکه درباره چنین مردمی این حجم از اخبار منفی منتشر می‌شود عمیقا غمگین شدم. فکر میکنم این تجربه ماندگاری که در این سفر داشتم می‌تواند پادزهری بر همه اخبار منفی‌ای که در جوامع غربی درباره مسلمان‌ها منتشر می‌شود، باشد.
وی در ادامه درباره تعدادی از عکسهای خود که در مسیر پیاده روی اربعین به ثبت رسانده بود، توضیحاتی را ارائه داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازپخش/ کمند عشق

امسال نیز چندین میلیون بندۀ صادقت، از سراسر جهان، بسوی خانۀ نورانی که در زمین قرار داده ای،توفیق یافتند، در اربعین حسینی، با جسم مادی شان به کربلا بیایند..

بازپخش/ بگو: شیر! نگو: گربه!

دشمنِ دیرینِ بشریت و انسانیت، از ترسِ کُهَنی که از ایرانِ بزرگ داشت، ۳ برنامۀ جامع را پی‌گرفت: 1) کاستنِ وسعتِ ایران 2) نسل کُشیِ ایرانیانِ سَراَفراز 3) برنامۀ دشمنانِ اِنسی و جِنیِ ایرانیان(تحقیر)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.