سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / دولت در حمایت از کالای ایرانی نمره مردودی می‌گیرد

دولت در حمایت از کالای ایرانی نمره مردودی می‌گیرد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: هرچند شعار امسال حمایت از کالای ایرانی بود اما در تحقق این شعار نمره قابل قبولی را به دولت نمی‌دهم و به ساختار اقتصادی دولت تدبیر و امید نمره رد می‌دهم.

حامد رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: هرچند شروع سال 96 با نابسامانی ارزی و تحریم‌ها همزمان شد اما متاسفانه دولت هم نتوانست درست مدیریت کند و برای مبارزه با تحریم‌ها یکسری تصمیمات متناقض، اشتباه و خلق‌الساعه گرفت که باعث بدتر شدن اوضاع شد.

وی افزود: دولت می‌خواست بحث ارزی کشور را به نحوی سروسامان دهد که در کشور برای تامین مواد اولیه مشکلی وجود نداشته باشد اما متاسفانه در دل این تصمیم چندین تصمیم، بخش‌نامه و ابلاغیه غلط نیز صادر کردند که همین باعث شد نه تنها مشکل تامین مواد اولیه حل نشود بلکه زمینه سوءاستفاده ارزی عده‌ای نیز فراهم شد.

رنجبر ادامه داد: تصمیم اعطای ارز دولتی 4200 تومانی به واردات کالا باعث شد هم منابع ارزی به باد برود و هم عده‌ای سودجو این ارز را دریافت کنند اما هیچ کالایی وارد نکنند.

نایب رئیس دوره هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: فشار تحریم‌ها از یک طرف و کمبود مواد اولیه و ارز از طرف دیگر باعث افت شدید ریال شد بطوری که از ارز 4200 تومان در ابتدای سال به ارز 14 هزار تومان در حال حاضر رسیدیم و ارزش ریال به شدت کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز صنایعی که برای تولید کالاهای تولید داخل نیازمند مواد اولیه خارجی هستند بسیار ضربه دیده‌اند و در بیشتر موارد با کاهش شدید واردات مواد اولیه موردنیاز صنایع داخلی روبرو هستیم.

رنجبر یادآور شد: دولت در مقطعی با تصمیمات غلط کنترل واردات را اعمال کرد و حدود 4 ماه واردات مواد اولیه را متوقف کرد اما این تصمیم نوعی سردرگمی ایجاد کرد و با فقر شدید مواد اولیه روبرو شدیم و همین باعث شد که بیش از 80 درصد کارخانه‌های مواد اولیه واسطه‌ای به سمت تعطیلی کشیده شوند.

وی تاکید کرد: توقف واردات کالا روی بازار هم تاثیر گذاشت شد و باعث شد که کالاها در بازار داخلی کاهش پیدا کند و به تناسب قیمت‌ها افزایش کند.

رنجبر یادآوری کرد: باز برخی افراد سودجو از این فرصت هم استفاده کردند و دست به احتکار و انبار کالا زدند که متاسفانه باز هم دولت نتوانست به درستی بحث مبازره با احتکار کالا را عملیاتی کند و بازار روزبه روز آشفته‌تر می‌شد.

نایب رئیس دوره هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج افزود: اگر دولت می‌توانست در بحث احتکار به درستی مبارزه می‌کرد و بحث ارزی را درستی هدایت می‌کرد این وضعیتی که امروز در آن به سر می‌بریم پیش نمی‌آمد.

رنجبر ادامه داد: امروز دولت در این شرایط کلاف اقتصاد از دستش در رفته است،کارخانه‌ها در حال تعطیلی هستند و همین فشار اقتصادی مضاعفی را بر مردم وارد کرده است.

وی تصریح کرد: البته در بخش صادرات هم، اگر چه موقعیت پیش آمده می‌توانست به افزایش روند صادرات کمک نماید اما صادرات هم در حال کاهش روند صعودی است در حالیکه در ابتدای سال‌جاری وضعیت صادرات روند رو به رشدی داشت و از این بابت خوشحال بودیم اما امروز با بحث برون‌سپاری ارزی حال صادرات هم وخیم است و با کاهش شدید صادرات روبرو هستیم.

نایب رئیس دوره هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج تاکید کرد: هرچند شعار امسال حمایت از کالای ایرانی بود اما در تحقق این شعار نمره قابل‌قبولی را به دولت نمی‌دهیم و به ساختار اقتصادی دولت تدبیر و امید هم نمره رد می‌دهم.

وی گفت: امروز هم در چنین شرایطی اگر تمام ارگان‌ها، سازمان‌ها و تیم اقتصادی دولت دست به دست هم ندهند و چاره‌ای نیندیشند مطمئنا به سمت بحران قوی در آینده‌ای خیلی نزدیک پیش می‌رویم.

انتهای پیام/2330/83/ق

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

واکنش طنز ایرانیان به قمپز در کردن اسرائیل

رسانه‌های معاند و صهیونیست، نابودی اسرائیل

آهنگ/ همه عمر بر ندارم سر از این خمار مستی

که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.