سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب برگزیده / کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی» جمع آوری و منتشر شد + لینک خرید کتاب

کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی» جمع آوری و منتشر شد + لینک خرید کتاب

علامه مصباح یزدی، یکی از برجسته‌ترین صاحب‌نظرانی است که در طول سالیان دراز به آسیب‌شناسی علوم انسانی غربی، تبیین مبانی گوناگون علوم انسانی اسلامی و ارائه الگوی علمی برای تولید این گونه علوم پرداخته است. مجموعه حاضر به منظور ارائه دیدگاه‌های معظم‌له در خصوص مبانی اسلامی علوم انسانی توسط جمعی از شاگردان ایشان به تازگی جمع آوری و منتشر شده است. بخش‌های مختلف این مجموعه با استفاده از آثار آیت‌الله مصباح یزدی، تنظیم شده است. بخش اول به کلیات و تعریف مفاهیم اصلی (علم، اسلام، علم اسلامی، علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی، و مبانی) اختصاص یافته، و بخش‌های بعدی به ارائه اصول اساسی مربوط به مبانی هفت‌گانه معرفت‌ شناختی، هستی‌شناختی، کلامی، انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی، دین‌شناختی و روش‌شناختی می‌پردازد.

کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی» منتشر شد. این اثر با تلاش جمعی از پژوهشگران؛ علی مصباح، مجتبی مصباح، محمود فتحعلی، محمدعلی محیطی اردکان و حسن یوسفیان تدوین و جمع آوری شده است. 

یکی از چالش های بعد از انقلاب اسلامی خصوصا پس از انقلاب فرهنگی در کشور ما مسئله ی علوم انسانی است. آنچه که امروز در میان جهانیان به عنوان علوم انسانی مطرح است ریشه در تمدن و مبانی مادی و سکولار دارد. علومی که امروزه غرب تحت عنوان اقتصاد، سیاست، روان شناسی، جامعه شناسی و مدیریت و … معرفی می کند بر اساس انکار عالم غیب و اکتفا به عالم ماده است؛ خدا و مبنای این علوم انسانی ، انسان و دوست داشتنی های اوست. انسان در نگاه غرب تنها حیوان پیچیده است که قله ی آرمان او باید رسیدن به اوج لذت و رفاه مادی باشد.

در مقابل این نظر، علوم انسانی قرار دارد که از اساس در مبنا و اهداف و ساختار با علوم انسانی رایج غربی متفاوت است. علوم انسانی اسلامی، از مبانی تا اهداف و رویکرد ها برگرفته از جهان بینی الهی است و بعد مادی انسان را تنها یک بعد کوچک از زندگی او می داند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و آمدن دین در عرصه سیاست، حکومت و اجتماع موج جدیدی راه افتاد. انقلاب اسلامی که تمام مبانی اش برگرفته از معنویت و جهان بینی الهی بود، علوم انسانی غربی را نه تنها بر اساس مبانی غلط ارزیابی می کرد بلکه آن را نابود کننده سعادت حقیقی انسان در دنیا و عالم آخرت می خواند.

انقلاب اسلامی و دانشمندان اسلامی به تدریج بر نظریات حس گرایانه و پوزیتیویستی غربی خط بطلان کشیدند و علوم انسانی اسلامی که منطبق بر جهان بینی الهی است را مطرح کردند. طرح این مسئله در دو ساحت نظری و اجرایی مطرح است. ابتدا باید نظریات علوم انسانی اسلامی مطرح شده و چالش های پیش روی آن پاسخ داده می شد و در گام دوم به اجرا در می آمد. گرچه تلاش های قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است اما علوم انسانی اسلامی تا مرحله تحقق فاصله بسیاری دارد.

انقلاب اسلامی از جهتی آغاز راه بود و فراهم‌کننده زمینه برای از نو ساختن. نظریه‌پردازی در هر علمی ـ ازجمله علوم انسانی ـ بر پایه مجموعه‌ای از مبانی و اصول موضوعه انجام می‌شود که باید در شاخه‌های بنیادین معرفت بررسی و اثبات شوند. دستیابی به مبانی اسلامی علوم انسانی مستلزم پژوهش‌های بنیادی و بهره‌گیری از تأملات و تحقیقات اندیشمندان این عرصه است.

علامه مصباح یزدی، یکی از برجسته‌ترین صاحب‌نظرانی است که در طول سالیان دراز به آسیب‌شناسی علوم انسانی غربی، تبیین مبانی گوناگون علوم انسانی اسلامی و ارائه الگوی علمی برای تولید این گونه علوم پرداخته است. مجموعه حاضر به منظور ارائه دیدگاه‌های معظم‌له در خصوص مبانی اسلامی علوم انسانی توسط جمعی از شاگردان ایشان به تازگی جمع آوری و منتشر شده است. 

بخش‌های مختلف این مجموعه با استفاده از آثار آیت‌الله مصباح یزدی، تنظیم شده است. بخش اول به کلیات و تعریف مفاهیم اصلی (علم، اسلام، علم اسلامی، علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی، و مبانی) اختصاص یافته، و بخش‌های بعدی به ارائه اصول اساسی مربوط به مبانی هفت‌گانه معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، کلامی، انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی، دین‌شناختی و روش‌شناختی می‌پردازد.

برای تهیه این کتاب کلیک کنید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آیا ما با رهبری هماهنگ هستیم؟

ويدئو/ آیت الله مصباح یزدی

اهمیت نقد علوم انسانی غربی

ويدئو/ علوم انسانی قرآنی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.