سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / دولت الجزایر در آستانه فروپاشی / ۵۰۰ عضو حزب حاکم استعفا کردند

دولت الجزایر در آستانه فروپاشی / ۵۰۰ عضو حزب حاکم استعفا کردند

به دنبال اصرار «عبدالعزیز بوتفلیقه» جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای پنجمین بار، ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور به خیابان‌ها آمدند و با نیروهای امنیتی به شدت درگیر شدند. عده‌ای از معترضان نیز خود را مقابل کاخ ریاست جمهوری رسانده و 500 نفر از اعضای حزب حاکم نیز استعفا کردند!

الجزایر تحت تأثیر ناآرامی‌های سیاسی موسوم به بیداری اسلامی که بخش‌هایی از خاورمیانه و شمال آفریقا را فرا گرفت، واقع نشد و عمدتاً از آن مصون ماند. ناظران معتقدند علت عدم سرایت موج انقلاب‌ها به الجزایر، تجربه تلخی بود که مردم این کشور از کشتارهای خونین دهه ۱۹۹۰ داشتند. اما اصرار بوتفلیقه برای ماندن در قدرت برای پنجمین بار پیاپی، باعث خشم مردم این کشور شده است.تظاهرات مردم الجزایر علیه کاندیداتوری بوتفلیقه تقریباً هر روز برگزار می‌شود اما روز جمعه اوج این اعتراض‌ها بود. ناظران منطقه‌ای این تظاهرات را یکی از بزرگترین اعتراض‌ها در جهان عرب پس از بیداری اسلامی عنوان می‌کنند. طبق این گزارش تظاهرات مخالفان بوتفلیقه در پایتخت و استان‌های سرتاسر الجزایر برگزار شد.پس از اعتراض گسترده مردم این کشور آفریقایی در روز جمعه و برگزاری تظاهرات هر روزه، احزاب مخالف این کشور نیز به تظاهرات مخالفان بوتفلیقه پیوستند و در مقابل ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کردند که بوتفلیقه یکشنبه مدارک و اسناد کاندیداتوری خود برای انتخابات را به مراکز مربوطه تحویل خواهد داد. نیروهای پلیس الجزایر برای متفرق کردن معترضان در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری از گاز‌اشک آور استفاده کردند. در جریان این درگیری‌ها دستکم ۱۰ تن از معترضان و ۵۰ تن از نیروهای امنیتی مجروح شده و ۴۵ نفر نیز بازداشت شده‌اند. یک نفر از معترضان نیز در جریان این تظاهرات کشته شده است.

در سایه گسترش دامنه اعتراضات علیه نامزدی بوتفلیقه برخی احزاب هوادار او بر اثر استعفاهای ناگهانی وارد مرحله بحران داخلی شدند. در همین راستا بیش از 500 نفر از اعضای حزب جبهه آزادیبخش ملی (حزب حاکم) که بوتفلیقه ریاست آن را بر عهده‌دارد از این حزب و تمام هیئت‌های آن استعفا کرده و دلیل استعفای خود را اصرار رهبری حزب به ادامه ماجراجویی در کشور و قرار گرفتن رو در روی مردم دانسته است. بوتفلیقه بعد از اعلام نامزدی خود در انتخابات برای پنجمین دوره متوالی برای ادامه درمان به سوئیس سفر کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار است 18 آوریل آینده (29 فروردین) برگزار شود و این کشور از زمان اعلام نامزدی بوتفلیقه برای انتخابات صحنه اعتراضات است. برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی در الجزایر بر مخالفت خود با نامزدی بوتفلیقه به دلیل بیماری وی تاکید کرده‌اند. بوتفلیقه 81 ساله که تاکنون چهار دوره متوالی ریاست جمهوری الجزایر را بر عهده داشته است در سال 2013 میلادی دچار سکته مغزی شد و برای درمان به پاریس سفر کرد. وی بعد از بازگشت از فرانسه، در رسانه‌ها بر روی صندلی چرخدار رؤیت شده است. بوتفلیقه از آن زمان تاکنون، بارها کشور را برای معاینات دوره‌ای به‌مقصد سوئیس و فرانسه ترک کرده است.

بوتفلیقه در کما

آخرین خبرها حاکی است بوتفلیقه که برای درمان به بیمارستانی در ژنو منتقل شده است، به کما رفته است. شبکه روسیا‌الیوم در خبری اختصاصی با اعلام این خبر افزود که بوتفلیقه هم اکنون در طبقه نهم بیمارستان دانشگاه ژنو و در بخش ویژه بستری است. پیش از این منابع رسمی به شبکه یورو نیوز گفته بودند که فرمانده ارتش الجزایر از بوتفلیقه که در ژنو به سر می‌برد خواسته است تا بازگشت خود به کشور را تا روز یکشنبه که آخرین مهلت ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری است؛ به تعویق بیاندازد. این منبع که خواستار عدم افشای نامش شده، گفته است که هواپیمای مخصوص بوتفلیقه، بدون او از ژنو بازگشته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نیروی دریایی الجزایر کشتی آلمانی را مصادره کرد

ويدئو/ به کمک ارتش اسرائیل نرود

عملیات‌های مخفیانه نظامیان انگلیس در 19 کشور جهان لو رفت

۱۹ کشور از جمله روسیه، سوریه، اوکراین و سودان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.