سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / منظور از گام بعدی FATF درباره ایران چیست؟

منظور از گام بعدی FATF درباره ایران چیست؟

منظور از گام بعدی FATF برای ایران، احتمالا همان اجرای توصیه شماره 7 این نهاد بین الدولی است. FATF در این توصیه به طور ویژه از کشورها می‌خواهد که تحریم‌های قطعنامه 2231 که پیرامون ایران و اجرای برجام است را اجرا کنند.

گروه ویژه اقدام مالی FATF سه رسالت مقابله با پولشوئی، مقابله با تامین مالی تروریسم و مقابله با تامین مالی اشاعه تسلیحات کشتار جمعی را برای خود قائل است.

درباره مورد سوم، باید گفت که مقابله با تامین مالی اشاعه تسلیحات کشتار جمعی، به این منظور است که تامین مالی هر نوع سلاح از جمله موشک و جنگنده که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشد، از دید این نهاد بین الدولی باید از جانب کشورهای مختلف، ممنوع شود. نکته قابل توجه در این موضوع این است که توصیه شماره 7 FATF، به این موضوع اختصاص دارد. FATF در این توصیه  از کشورها میخواهد تا تحریم‌های قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که مرتبط با تامین مالی اشاعه و ترویج سلاح‌ها و موشک‌های کشتار جمعی است، اجرا کنند.

*منظور FATF کدام قطعنامه های شورای امنیت است؟

با مراجعه به یادداشت تفسیری این توصیه، مشخص می‌شود که منظور FATF، کدام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. این نهاد بین الدولی در صفحه 50 مجموعه توصیه‌های خود و در بخش یادداشت تفسیری توصیه شماره 7، گفته شده است که منظور FATF، قطعنامه‌های زیر هستند:

– قطعنامه 1718 مصوب سال 2006 راجع به کره شمالی و قطعنامه‌های پیرو یعنی 1874(2009)، 2087(2013)، 2270(2016)، 2356(2017).

– قطعنامه 2231 مصوب سال 2015 پیرامون ایران و اجرای برجام.

*چه افراد و نهادهای ایرانی در لیست تحریمی قطعنامه ۲۲۳۱ قرار دارند؟

پیرامون قطعنامه 2231، باید گفت که این قطعنامه موید برجام است. 23 فرد و 61 نهاد ایرانی در لیست تحریمی این قطعنامه وجود دارد. مهمترین نهادها، ذیل لیست تحریمی این قطعنامه عبارتند از: گروه صنایع موشکی کروز، گروه صنایع نظامی و مهمات، گروه صنایع سازندگی قائم، صنایع شهید بابایی، مرکز فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنایع شهید ستاری و صنایع شهید صیاد شیرازی.

با این اوصاف باید گفت ادعای برخی مسئولین و رسانه ها مبنی بر اینکه FATF ارتباطی با تحریم‌های اعمال شده علیه ایران ندارد، صحیح نیست.

*گام بعدی FATF درباره ایران چیست؟

از طرف دیگر،  در 4 قطعنامه ابتدایی FATF پیرامون ایران (از تیرماه 95 به بعد)، همواره به گام بعدی در صورت اجرای کامل برنامه اقدام اشاره شده بود. به عنوان مثال، در بیانیه عمومی فوریه 2017 درباره ایران، آمده بود: «در صورت اجرای کامل برنامه اقدام، FATF سپس گام بعدی را در نظر می‌گیرد».

با توجه به مشابهت وضعیت ایران و کره شمالی در زمینه تامین مالی اشاعه‌ای که در بالا بدان اشاره شد، پیش‌بینی می‌شود که منظور از گام بعدی FATF، احتمالا اجرای توصیه 7 برای ایران باشد. کما اینکه هم اکنون، این نهاد در بیانیه‌های عمومی خویش پیرامون کره شمالی، به موضوع تامین مالی سلاح‌های کشتار جمعی اشاره می‌کند. به عنوان مثال در بیانیه اکتبر 2018 گفته شد: «FATF از فعالیت‌های غیرمشروع پیرامون تامین مالی سلاح‌های کشتار جمعی کشوره کره شمالی نگران است».

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ ساحل وجود‏

عاشق روی توام دست بدار از دل من‏

حقیقت «الروح» در شب قدر کیست و بر چه کسی نازل می‌شود؟

جبرئیل از جمله ملائکه است و الروح از ملائکه بزرگ‌تر است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.