سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / استانی شدن انتخابات تشدید قومیت‌گرایی را به دنبال دارد/ این طرح مشکلات امنیتی ایجاد می‌‌کند

استانی شدن انتخابات تشدید قومیت‌گرایی را به دنبال دارد/ این طرح مشکلات امنیتی ایجاد می‌‌کند

نماینده مردم آزادشهر در مجلس هشتم تشدید قومیت‌گرایی را از معایب استانی شدن انتخابات خواند و گفت: در این صورت مناقشات مذهبی و گسل‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

مرادعلی منصوری نماینده مردم نماینده مردم آزادشهر در مجلس هشتم شورای اسلامی در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت:  یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی جمهوریت آن است و انتخابات و حضور مردم باعث تقویت آن خواهد شد.

وی افزود: با انجام انتخابات مقبولیت و به روزرسانی اعتماد مردمی به جمهوری اسلامی ایران ثابت می‌شود و هر چه حضور بیشتر باشد و مقبولیت بیشتر، نشانه  جایگاه رفیع انقلاب است.

این نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: طرح استانی شدن انتخابات از مجلس پنجم شروع شده و در همه مجالس بعدی هم مجلس شورای اسلامی تایید کرد اما شورای نگهبان بنا به دلایل و نقص‌هایی که وجود داشته آن را رد کرده و در دی ماه 97 نیز مجلس دهم با طرح 23 ماده و 155 نفر موافق به کلیات این طرح رأی داده است.

منصوری بر همین اساس اضافه کرد: شایعه شده که مجلس دهم با هماهنگی شورای نگهبان و حضور آقای کدخدایی این طرح را به پایان می‌رساند در صورتی که باید منتظر نظر نهایی شورای نگهبان بود.

وی درباره علت مخالفت خود با استانی شدن انتخابات تصریح کرد: این انتخابات نه استانی است و نه شهرستانی و باعث ایجاد مشکلات خالص هم در شهرستان و هم در استان خواهد شد.

منصوری بر همین اساس اضافه کرد: بزرگ‌ترین مشکل این طرح متوجه شهرستان‌های کوچک خواهد بود (به دلیل جمعیت سن رأی کم و نفوذ اجتماعی و سیاسی پایین)، همچنین باعث ایجاد شکاف عمیق بین کاندیداها خواهد شد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه نقش تبلیغات سنگین و در سطح گسترده و هزینه بالای انتخابات در صورت استانی شدن آن را یکی از معایب استانی شدن انتخابات برشمرد و افزود: این طرح ناقض بند یکم سیاست‌های کلان اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات باعث کاهش حضور مردم در انتخابات دوره بعدی (دوازدهم) خواهد شد،‌گفت: چرا که شهرستان‌های دیگر در انتخابات نماینده شهرستان مؤثر بوده‌اند.

منصوری بر همین اساس اضافه کرد: در صورت استانی شدن انتخابات کاندیدهای مناطق محروم به دسترسی به حضور در  جلسات و مراسمات استانی و صدا و سیما نخواهند داشت و حق آنها تضعیف می‌شود و همچنین نقش احزاب و رایزنی سیاسی بالا می‌رود و عملاً  کسانی که این ارتباط سیاسی را ندارند به فراموشی سپرده خواهند شد.

وی با بیان اینکه با استانی شدن انتحابات منافع فردی اشخاص نسبت به منافع ملی و عمومی افزایش پیدا می‌کند،‌گفت: در این صورت دیدار و ارتباط آتی مردم با نمایندگان مجلس مشکل خواهد شد و فاصله ارتباطی بیشتر خواهد شد و تنها پل ارتباطی که نمایندگان مجلس می‌باشد نیز کمرنگ خواهد شد.

منصوری تشدید محلی‌گرایی و قومیتی را از دیگر معایب استانی شدن انتخابات خواند و بیان کرد: در این صورت مناقشات مذهبی و گسلهای اجتماعی تشدید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استانی شدن انتخابات شکاف قومی و مذهبی را تشدید خواهد کرد،‌ عنوان کرد: اکثریت و اقلیت یک قوم و مذهب باعث این شکاف خواهد شد؛ البته ابطال یک حوزه فرعی می‌تواند بر سرنوشت کل استان اثر بگذارد و کل انتخابات تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با ارزیابی خود از استانی شدن انتخابات، خاطرنشان کرد: با تصویب این طرح، امکان ابطال انتخابات یک حوزه انتخابیه با مشکلات همراه خواهد بود و چندین سوال ایجاد خواهد شد.

وی با طرح این پیشنهاد که بهتر است بخشی از مسائل و مشکلات مردم که از طریق نمایندگان مجلس انجام می‌شود از طریق شوراهای محلی انجام شود،‌ افزود: با استانی شدن شاهد مشارکت کمتر مردم خواهیم شد و به دلیل عدم امکان معرفی بعضی از کاندیداها در سطح استان، شناخت کاندیداها با مشکل مواجه می‌شود.

«این طرح مخالف جدی با سیاست‌های کلی انتخابات است و با آن مغایرت دارد و در عین حال انتخابات از حالت دو مرحله‌ای حذف و عملاً یک مرحله‌ای خواهد شد و مغایر با سیاست‌های کلی نظام است.»

وی تصریح کرد: استانی شدن انتخابات مخالف بند 8 اصل سوم قانون اساسی است و مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش. (بند 15 اصل سوم (توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه مردم)

وی با یادآوری این نکته کهبا استانی شدن هفت استان کشور دچار مشکلات و مناقشات قومی ، قبیله‌ای، مذهبی و … خواهند شد،‌ گفت: در این صورت نزاع و شکاف مذهبی قومی تشدید خواهد شد.

منصوری همچنین تصریح کرد: با این طرح انتخابات از جامعیت خارج خواهد شد و مشکلات آتی به وجود خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها و دستگاه‌های اجرایی حاکم در هر مقطع می‌توانند تأثیر جدی و عملی در رأی نمایندگان داشته باشند؛ همچنین هزینه مالی و پول تعیین کننده است، اکثریت رأی می‌آورند و اقلیت حذف می‌شوند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در خاتمه عنوان کرد که استانی شدن انتخابات مشکلات امنیتی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمله ایران، بازدارندگی اسرائیل را به طور کامل از بین برد

آیلت شاکد وزیر امور داخلی و وزیر دادگستری رژیم خبیث

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.