خانه / صراط عشق / متون / سخنان پوپولیستی و تحریف‌آمیز برای توجیه FATF(خبر ویژه)

سخنان پوپولیستی و تحریف‌آمیز برای توجیه FATF(خبر ویژه)

در حالی که لوایح چهارگانه مربوط به FATF در حال طی کردن مراحل قانونی خود است آقای روحانی به جای پاسخ به نتایج فاجعه بار این لوایح و انتقادات کارشناسان، دست به پروپاگاندا و اظهارات پوپولیستی می‌زند.

به گزارش رجانیوز، روحانی نپذیرفتن زیاده‌خواهی‌های گروه اقدام مالی را خودتحریمی معرفی کرده و گفت: «نمی‌شود که هم آمریکا ما را تحریم کند، هم سلیقه عده‌ای در داخل» این صحبت درحالی است که ظریف قبلا در مجلس گفته بود قرار نیست با پذیرش لوایح مشکلات اقتصادی کشور حل شود.

روحانی در حالی می‌گوید که «اگر رابطه ما با ‌FATF قطع شود، فعالیت بانکی ما با دنیا دچار مشکل می‌شود» که انگار نمی‌داند ایران سال‌هاست که خواسته‌های ‌FATF را نپذیرفته اما مبادلات مالی‌اش را انجام داده است.

پس از تصویب ‌CFT در مجلس بود که دیوید لوئیس دبیر اجرایی ‌FATF در مصاحبه‌ای به صراحت اعلام کرد نه‌تنها تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه ساختگی آمریکا وجود ندارد که ایران باید تعریف گروه‌های تروریستی مدنظر ‌FATF را بپذیرد و استثناهایی که برای برخی گروه‌ها در نظر گرفته را بردارد!

روحانی در حالی ادعا دارد با پذیرش خواسته‌های ‌FATF مشکلات بانکی حل می‌شود که رئیس FATF معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا است! یعنی رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا درصدد تحمیل این خواسته‌ها برای جلوگیری از دورزدن تحریم‌ها توسط ایران است اما دولت در استدلالی مضحک نپذیرفتن دستورات دشمنان را دیوار کشیدن در مرزها معرفی می‌کند.

روحانی حتی به مطلب خلاف واقعی در این خصوص نیز متوسل می‌گردد و می‌گوید رهبری چند بار به من گفتند که با این لوایح 4‌گانه مخالفتی ندارم. رهبر انقلاب قبلا در این خصوص گفته بودند: «بنده هم در مورد همین چیزهایی (کنوانسیون‌هایی) که اخیرا در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلا خودش قانون بگذارند، فرض کنیم ]موضوع[ مبارزه با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاری خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛‌این قانون، قانون مبارزه با پولشویی است، هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها می‌خواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی‌دانیم ته آن چیست یا حتی می‌دانیم که مشکلاتی هم دارد، به خاطر آن جهات مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.» (30 خرداد 97)

ایشان همچنین بارها تذکر داده‌اند که صحبت‌های خصوصی و عمومی‌شان یکی است و دیگران نسبت‌های دروغ به ایشان ندهند. «مبادا کسی تصور کند که رهبری یک نظری دارد که برخلاف آنچه که به عنوان نظر رسمی مطرح می‌شود، در خفا به بعضی از خواص و خلصین، آن نظر را منتقل می‌کند که اجراء کنند؛ مطلقا چنین چیزی نیست.» اگر کسی چنین تصور کند، تصور خطائی است؛ اگر نسبت بدهد، گناه کبیره‌ای انجام داده. نظرات و مواضع رهبری همینی است که صریحا اعلام می‌شود؛ همینی است که من صریحا اعلام می‌کنم… نه جایز است، نه شایسته است که مواضع دیگری غیر از آنچه که رهبری به صورت علنی و صریح به عنوان مواضع خودش اعلام می‌کند، وجود داشته باشد.» (31 مرداد 89)

اما مراد واقعی از خودتحریمی که روحانی با مغالطه از آن صحبت می‌کند چیست؟ براساس ‌FATF بانک‌های کشورهای عضو این گروه ویژه باید مبدا و مقصد تمام پول‌های ورودی و خروجی حساب‌های خود را برای این گروه ویژه افشا کنند و به طور کلی کشور ملزم به ارائه تمام اطلاعات مالی خود به کارگروه ویژه خواهد شد.

در واقع ما متعهد شده‌ایم که هر شخص حقیقی و حقوقی که در قطعنامه‌های سازمان ملل، در لیست تحریم قرار دارد، در ساز و کار مالی داخلی هم مورد تحریم قرار دهیم و اموال او را مسدود کنیم!!

براساس این توافق، ایران باید اطلاعات مالی خود را به مرکز ‌FATF ارسال کند تا آنها برای جلوگیری از هرگونه همکاری احتمالی با سازمان‌ها و شرکت‌های تحت تحریم، راهکار ارائه کنند.

نام بیش از 170 شرکت بزرگ و نهاد دولتی ایرانی در لیست بلندبالای تحریم‌های ‌SDN آمریکا که از سوی دولت این کشور ارائه شده‌اند به چشم می‌خورد که برهمین اساس احتمالا در آینده شاهد تحریم همه‌ یا تعداد زیادی از این نهادها و شرکت‌ها از سوی بانک‌های داخلی خواهیم بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

گلچینی از شعرخوانی‌های سال‌های گذشته در حضور رهبر انقلاب

میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام

عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد

احمد باطبی نه تنها یک عنصر ضدانقلاب بلکه نماد یک نگرش فکری و کلکسیونی از وطن فروشی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.