سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / شگفت‌انگیز است؛ آمریکا از برجام خارج شده اما دولت روحانی هنوز محدودیت‌های خود را حفظ کرده است

شگفت‌انگیز است؛ آمریکا از برجام خارج شده اما دولت روحانی هنوز محدودیت‌های خود را حفظ کرده است

این گزارش به صراحت اعلام میکند که بازی اروپا با ایران برای خرید زمان است و هیچ مابه ازای اقتصادی برای ایران نخواهد داشت. گروه بحران آمریکا در بخشی دیگر از گزارش خود با عنوان « ﺑﺮﻭﮐﺴﻞ: ﺁﺧﺮ ﺭﺍﻩ» این اقدام را سیاسی و برای در قدرت نگه داشتن اصلاح طلبان میداند: «ﭼﮑﻴﺪﻩ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋی ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﺧﺮﻳﺪ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺧﻮﻧﺴﺮﺩﺗﺮ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺳﺮ ﮐﺎﺭ ﺑﺎﺷﻨ…ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ، ﮔﺎﻡﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻧﻤﺎﺩﻳﻦ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻋﻤﻠﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻩﺍﻧﺪ.»
«گروه بین المللی بحران» که نقشی پررنگ در متن توافقنامه برجام داشت از گروه های زیر نظر وزارت امور خارجه آمریکاست. گروهی که اتفاقا غرب گرایان داخلی نه تنها به آنها حسن اعتماد دارند بلکه شواهد نشان می دهد با خوش خیالی با آنها هم رابطه دارند.

 

تصویر زیر خبر شرکت ظریف در نشست این گروه آمریکایی است که رسانه دولت آن را منتشر کرده است.

 

این گروه آنقدر به دولت آمریکا نزدیک است که بسیاری آن را دیکته کننده مذاکرات برجام می دانند. این شائبه اتفاقا با گزارش های گروه بحران در خصوص متن نهایی برجام قبل از نهایی شدن و به نتیجه رسیدن همخوانی دارد. اعضای این گروه که در یک سفر در سال 92 به ایران آمده بودند حتی با هاشمی رفسنجانی که از مدافعان مهم غرب گرایان در ایران بود دیدار کردند. هاشمی نیز این گروه را صلح طلب معرفی کرد!

این درحالی است که گروه بین‌المللی بحران رابطه بسیار نزدیکی با جورج سوروس دارد، به‌طوری که براساس اطلاعات وب‌سایت این گروه سوروس از اصلی‌ترین تامین‌کننده‌های مالی گروه بحران است. سوروس همچنین عضو هیئت امنای گروه بین‌المللی بحران است و در سال 2010، گروه بین‌المللی بحران جایزه سالانه  خود را به جورج سوروس اهدا کرد. وی در فتنه 88 نقش پررنگی علیه کشورمان ایفا کرد.

 

گذشته از موارد فوق که به خوبی رابطه نزدیک غرب گرایان با بیگانگان و اعتماد به آنها را نشان می دهد؛ این گروه در بخش خاورمیانه خود به گزارشی از سومین سال اجرای برجام دست زد. این گزارش به صراحت نقش اروپا در بازی برجام را با هدف نگه داشتن محدودیت های ایران معرفی میکند و آن را اقتصادی نمیداند. این گروه آمریکایی حتی در مقام مشاور نیز وارد میشود و به اروپا راه کارهای سیاسی را نشان میدهد تا بتواند مانع از خروج ایران از برجام شود. گروه بحران گویا خود را به اصلاح طلبان نزدیک میداند و آنها را تامین کننده منافع آمریکا میداند، چراکه از تضعیف شدن دولت روحانی و قدرت گرفتن منتقدان ابراز نگرانی میکند!

 

در ابتدای این گزارش گروه بحران با تعجب فراوان از ماندن دولت روحانی در برجام ابراز شگفتی میکند و میگوید: «ﺍﻳﻨﮑﻪ ﭼﻄﻮر ﺑﺮﺟام ﺑﻌﺪ ﺍز ﺿﺮﺑﻪ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺧﺮﻭﺝ ﺁﻣﺮﻳﮑﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﻧﻔﺲ ﻣﯽ ﮐﺸﺪ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﺍﺳﺖ»

 

نویسندگان این گزارش با اشاره به آنچه «تحریم های بی رحمانه توسط آمریکا» میخواند اما خوش بینی دولتمردان ایران را یادآور می شود و میگوید: « ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﻭﻳﮑﺮﺩ ﮐﻨﻮﻧﯽﺍﺵ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺗﻌﻬﺪﺍﺕ ﻫﺴﺘﻪﺍی ﻭ ﺻﺒﺮ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩی ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺮﺍﻣﭗ ﺍﺳﺖ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ. ﺍﻣﺎ ﺗﺪﺍﻭﻡ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﻳﮑﺮﺩ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺗﻼﺵﻫﺎی ﺭﻭﺳﻴﻪ، ﭼﻴﻦ ﻭ ﻋﻠﯽ ﺍﻟﺨﺼﻮﺹ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻣﻬﻴﺎ ﮐﻨﻨﺪ. »

 

 

 

قبل از اجرای برجام گروه بحران در گزارشی با نام «حلّ مکعب روبیک هسته ای» خبر از محدودیت های بزرگ صنعت هسته ای ایران داد و نشان داد که نقش موثری در برجام داشته است. این گروه که توسط دولتمردان ایران غیردولتی خوانده میشود اما در ادامه گزارش اخیر خود دستان خالی ایران از برجام اشاره کرده و نوشته است: «ﺩﺭ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﭼﻬﺎﺭﻣﻴﻦ ﺳﺎﻝ ﺍﺟﺮﺍی ﺑﺮﺟﺎﻡ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻏﺎﻓﻞ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﺷﺎﺕ ﺁژﺍﻧﺲ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺍﻧﺮژی برنامه هسته ای ﺍﻳﺮﺍﻥ ﮐﻤﺎﮐﺎﻥ ﺩﺭ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﻫﺎی ﺑﺮﺟﺎﻣﯽ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺗﺤﻘﻖ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﺯﺍی ﺍﺻﻠﯽ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖﻫﺎ ﻭ ﻧﻈﺎﺭﺕﻫﺎی ﻫﺴﺘﻪ ﺍی، ﻳﻌﻨﯽ ﻟﻐﻮ ﺗﺤﺮﻳﻢﻫﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﻧﻘﺾ ﻋﻬﺪی ﮐﻪ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﻮﻋﻮﺩ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﮐﺮﺩ. ﺣﺘﯽ ﻳﮑﺠﺎﻧﺒﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﺤﺮﻳﻢﻫﺎی ﻭﺍﺷﻨﮕﺘﻦ ﭼﻴﺰی ﺍﺯ ﺍﺛﺮ ﮔﺬﺍﺭی ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻢ ﻧﮑﺮﺩ ﻭ ﻣﺪﺕ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻭﺿﻊ ﺗﺤﺮﻳﻢﻫﺎ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻧﻔﺘﯽ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺭﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﮔﺬﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﺮﺥ ﺗﻮﺭﻡ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﺮﺳﺎﻡ ﺁﻭﺭی ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻳﺎﻓﺖ.» در ادامه نیز آمده است: « ﺑﺮﺟﺎﻡ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺴﺘﻪﺍی ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺷﮑﻠﯽ ﺟﺪی ﺑﺮ ﺁﻥ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﻣﺎ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻳﺎﻻﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺗﺤﺮﻳﻢﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺴﺘﻪﺍی ﺍﻳﺮﺍﻥ، ﺑﻪ ﻋﻼﻭﻩ ﺗﺤﺮﻳﻢﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ، ﺗﺎ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺯﻳﺎﺩی ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺰﺍﻳﺎی ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی ﮐﻪ ﺑﺮﺟﺎﻡ ﻭﻋﺪﻩﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﮐﺮﺩﻩﺍﺳﺖ»

 

این گروه با اشاره به فشارهای فراوان اقتصادی توسط آمریکا برای تغییر حکومت و شورش مردم همچنین خاطرنشان کرده است که ﺩﺭ ﺳﺮﻧﮕﻮﻧﯽ ﻧﻈﺎﻡ ﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺣﮑﻮﻣﺖ در ایران ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺟﺪی ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﭼﺮﺍﮐﻪ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺍی ﻁﻮﻻﻧﯽ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺳﺨﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی ﺩﺍﺭﺩ.

 

اما در ادامه همین مساله در این گزارش به زیاده خواهی های اروپا و آمریکا در خصوص قدرت هسته ای و منطقه ای ایران اشاره شد و از این مهم خبر می دهد که ایران در دولت اوباما هم مزایای چندانی از برجام نبرد.

 

در این گزارش آمده است: «ﺑﺮﺟﺎﻡ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﺳﺎﻟﮕﯽ ﺭﺳﻴﺪﻩﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻁﻮﺭ ﻓﺰﺍﻳﻨﺪﻩﺍی ﺁﺳﻴﺐﭘﺬﻳﺮ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ.»

 

محدودیت های هسته ای ایران

در بخش دیگری از این گزارش این گروه با اشاره به ادعاهای دروغین رئیس جمهور آمریکا در خصوص پایبند نبودن ایران به برجام می نویسد: «ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﺳﻮﻡ ﺍﺟﺮﺍی ﺑﺮﺟﺎﻡ، ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻫﻴﭻ ﺗﺨﻠﻒ ﻓﻨﯽ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﺗﻌﻴﻴﻦ شده یعنی 300 ﮐﻴﻠﻮﮔﺮﻡ ﺍﻭﺭﺍﻧﻴﻮﻡ غنی شده و130 ﺗﻦ ﺁﺏ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺣﻔﻆ ﮐﺮﺩﻩﺍﺳﺖ. ایران بیش از 5060 سانتریفیوژ آی آر1 را در نظنز و بیش از 1044 سانتریفیوژ آی آر1 را در فردو از کار انداخته است.» در ادامه نیز به بازرسی های شدید از ایران اشاره کرده و آن را «ﺳﺨﺘﮕﻴﺮﺍﻧﻪﺗﺮﻳﻦ ﺑﺎﺯﺭﺳﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ» معرفی میکند.

 

ترس سرمایه گذاران خارجی با وجود برجام

 گروه بین المللی بحران به صورت تلویحی به یکی از خدعه های آمریکا در برجام اشاره میکند و نیاز برجام به تمدیدهای سه ماهه رئیس جمهور آمریکا را باعث عدم ورود سرمایه گذاران خارحی به ایران حتی قبل از خروج آمریکا از برجام معرفی کرده است: «به رغم امضای چند قرار داد ﻋﻤﺪﻩ ﺑﺎ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﺑﺰﺭگ ﺧﺎﺭﺟﯽ، ﻋﺎﺩیﺳﺎﺯی ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭼﺎﻟﺸﯽ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪ. ﺭﺷﺪ اقتصادی تا تابستان 2017 دچار رکورد شده بود چرا که سرنوشت برجام سرمایه گذاری خارجی را تاراند و بازار را در برزخ قرار داد …ﺑﺎ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺁﻣﺮﻳﮑﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺑﺮﺟﺎﻡ، ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺱﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩ. ﺍﻧﺒﻮﻫﯽ ﺍﺯ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﺑﻴﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺣﺘﯽ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﺎﻓﺬ ﺷﺪﻥ ﺭﺳﻤﯽ ﺗﺤﺮﻳﻢﻫﺎی ﺁﻣﺮﻳﮑﺎ متوقف خواهند کرد.»

 

در گزارش سومین سال اجرای برجام با یادآور شدن گرانی ارز و طلا و و حتی سوخت رسانی نکردن اروپایی ها برای هواپیماهای ایرانی و نابود شدن رویاهای غرب گرایان در ایران آمده است: «ﺩﺭ ﻧﮕﺎﻩ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ دولت روحانی ﺩﺭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻧﺎﻻﻳﻖ ﺑﻪ نظر می آید.»

 

این گزارش با اشاره به تحریم های آمریکا میگوید ایران به شدت به دور زدن این تحریم ها نیاز دارد اما اروپا می تواند با اصرار بر پذیرش FATF با عنوان مبارزه با پولشویی و قاچاق مانع از این کار شود.

 

 

اقتصاد ایران تحریم ها را پشت سر میگذارد

 

تحلیل نهایی گروه بحران اما این نیست که اقتصاد ایران فرو می پاشد: «با همه اینها، منابع مقاومت در درون اقتصاد ایران وجود دارد. نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی کشور از پایین ترین رقم ها در جهان است. به ذخیره ارزی قابل اتکایی دارد که بیش از 100 میلیارد دلار تخمین زده می شود. که صادرات غیرنفتی رو به افزایش است که تراز بازرگانی ایران را مثبت کرده است، و تهران امیدوار است که باقی مانده امضاکنندگان برجام و دیگر کشورهای دوست، مجاری حیاتی بیشتری در اختیارش بگذارند. ایران ممکن است دچار تحریم های سختی باشد، ولی کارزار “فشار حداکثری” ایالات متحده، بی نقص نیست، چنانکه واقعیت های بازار واشنگتن را واداشت برای هشت خریدار کلیدی انرژی ایران، معافيت قائل شود»

 

فشار حداکثری

در این گزارش هدف رئیس جمهور آمریکا از فشارها علیه ایران را پذیرش یک توافق دیگر در زمینه های هسته ای، موشکی، دفاعی و منطقه میداند: «ﺧﻮﺩ ﺗﺮﺍﻣﭗ، ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﭼﻨﺪ ﻣﻘﺎﻡ ﺩﻳﮕﺮ، ﻅﺎﻫﺮﺍ ﻫﻨﻮﺯ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪ ﻭ ﻣﺼﻤﻢ ﺑﻪ ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺗﻮﺍﻓﻘﯽ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﺎ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﮐﻪ ﺩﻳﺮ ﻳﺎ ﺯﻭﺩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﻴﺰ ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﺑﺎﺯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺸﺖ»

 

تهران حداکثر شکیبایی

در قسمت دیگر از این گزارش با عنوان « تهران حداکثر شکیبایی» به انفعال دولتی ها در ایران و چشم امید داشتن دولت به تغییرات داخلی این کشور اشاره میکند و میگوید: «ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺑﺮﺍی ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺮﺍﻣﭗ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ گزینه است» با این وجود در ادامه می گوید: «اما در عمل، تحریم های ایالات متحده، از نظر اقتصادی ویرانگر بوده است و ادامه سیاست شکیبایی راهبردی ایران را تهدید می کند و فشار را بر تهران برای پاسخ گویی افزایش میدهد. در ماه دسامبر، مذاکره کننده سابق هسته ای ایران، سعید جلیلی، دولت روحانی را به ضعف و “هفت ماه هدر دادن وقت کشور فقط برای اینکه ببیند اروپایی ها سازوکار ویژه مالی را تصویب خواهند کرد یانه” متهم کرد. 98 در ژانویه 2019ء مشاور امنیت ملی ایران هشدار داد که زمان اروپا برای نجات برجام به پایان رسیده است. حتی اعضای دولت روحانی اکنون واکنش خودشان به خارج شدن آمریکا از برجام را بیش از اندازه محتاطانه ارزیابی می کنند. ایرانیها مرتبا این سرخوردگی هایشان را به مخاطبان اروپایی خود منتقل میکنند و درباره پیامدهای فروپاشی برجام هشدار می دهند.»

 

ﺑﺮﻭﮐﺴﻞ: ﺁﺧﺮ ﺭﺍﻩ

این گزارش به صراحت اعلام میکند که بازی اروپا با ایران برای خرید زمان است و هیچ مابه ازای اقتصادی برای ایران نخواهد داشت. گروه بحران آمریکا در بخشی دیگر از گزارش خود با عنوان « ﺑﺮﻭﮐﺴﻞ: ﺁﺧﺮ ﺭﺍﻩ» این اقدام را سیاسی و برای در قدرت نگه داشتن اصلاح طلبان میداند: «ﭼﮑﻴﺪﻩ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋی ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﺧﺮﻳﺪ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺧﻮﻧﺴﺮﺩﺗﺮ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺳﺮ ﮐﺎﺭ ﺑﺎﺷﻨ…ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ، ﮔﺎﻡﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻧﻤﺎﺩﻳﻦ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻋﻤﻠﯽ  ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻩﺍﻧﺪ.» گروه بحران قبلا هم در گزارشی راه های سیاسی ایران برای نگه داشتن ایران در برجام علی رغم خروج آمریکا و صفر شدن امتیازات آن برای ایران را بررسی کرده بود.

 

 

این گزارش همچنین دولت روحانی را ضعیف تر می داند و از ندرت گرفتن نیروهای انقلابی با عنوان تندروها سخن می گوید: «معاﺩﻻﺕ ﺳﻴﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻳﺎﻻﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﭘﺮﺷﻮﺭ ﻭ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﺗﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﻣﻬﻢ ﻧﺰﺩﻳﮏ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺑﺎ ﺿﺮﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺗﺤﺮﻳﻢﻫﺎ، ﺑﻪﻭﻳﮋﻩ ﺍﮔﺮ ﺗﻼﺵﻫﺎی ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻣﻀﺎﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺮﺟﺎﻡ ﺭﺿﺎﻳﺖﺑﺨﺶ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺻﺪﺍﻫﺎی ﺗﻨﺪﺭﻭ ﺩﺭ ﺳﻄﻮﺡ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﯽ ﻭ ﺭﻫﺒﺮی ﮐﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺗﺮک ﺑﺮﺟﺎﻡ ﻳﺎ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺁﻣﺮﻳﮑﺎ ﺑﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺑﻬﺎی ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﻨﺪﺗﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﺍﺣﻴﺎی ﻣﻮﺿﻊ ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺕ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ، ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺷﮑﻴﺒﺎﻳﯽ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻳﮏ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻳﺮ ﺳﺆﺍﻝ ﺑﺒﺮﺩ.»

 

این گروه آمریکایی راه حلی را هم در اختیار دولت روحانی و اروپا قرار می دهد تا با خرید بیشتر زمان اصلاح طلبان در داخل ایران تضعیف نشوند: « ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﻣﺸﻮﻕﻫﺎی ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی، ﮐﺸﻮﺭﻫﺎی ﺍﺭﻭﭘﺎﻳﯽ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺳﻴﺎﺳﯽ ﻣﻨﻈﻢ ﺑﺎ ﻣﻘﺎﻡﻫﺎی ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺳﻄﻮﺡ ﺑﺎﻻ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺷﺎﻣﻞ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﻧﻤﺎﺩﻳﻦ ﻣﻬﻢ ﻭﺯﺭﺍی ﺧﺎﺭﺟﻪ سه کشور اروپایی ﺍﺯ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻳﺎ ﻧﺸﺴﺖ ﮐﻤﻴﺴﻴﻮﻥ ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺮﺟﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﻭﺯﺭﺍ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺮﺟﺎﻡ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺗﺎﮐﻴﺪ ﮐﻨﻨﺪ »

 

در نهایت اما گروه بحران آمریکا را در رسیدن به زیاده خواهی خود در قبال ایران ناکام دانسته و میگوید: «ﺩﻭﻟﺖ ترامپ ﺑﺨﺖ ﭼﻨﺪﺍﻧﯽ ﺑﺮﺍی ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﺪﻑﻫﺎﻳﺶ ﻧﺪﺍﺭﺩ.» این گزارش با وجود اینکه سعی دارد تا شبح جنگ را نزدیک به ایران معرفی کند و با این حربه مانع انجام اقدامات متقابل ایران در برجام شود اما در نهایت هم اعتراف می کند که جنگ هم نمی تواند پروژه موفقی علیه ایران باشد چرا که اتحاد داخلی را در بین مردم ایران علیه دشمن بیشتر می کند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

لال ها شفا پیدا کردند؟؟

پاورقی

آواهنگ/ با نور تو جان دوخته بر مهر وفایت

  بسم الله الرحمن الرحیم  با نور تو جان دوخته بر مهر وفایت جان ها …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.