سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / پروسه انتقال قدرت در قزاقستان کلید خورد؛ برکناری کابینه «یک تیر با دو نشان» بود

پروسه انتقال قدرت در قزاقستان کلید خورد؛ برکناری کابینه «یک تیر با دو نشان» بود

کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان با اشاره به برکناری کابینه توسط «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور این کشور گفت: این اقدام می‌تواند آغاز پروسه انتقال قدرت در کشور باشد.

«سلطان‌بیک سلطان قالی‌اف» کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به برکناری کابینه قزاقستان توسط «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور این کشور اظهار داشت: علاوه بر فعالیت غیرقابل قبول کابینه این اقدام آغاز پروسه انتقال قدرت در کشور می‌باشد.

وی ادامه داد:  بی شک تصمیم برای برکناری دولت به ریاست «باختجان ساگینتایف» نخست وزیر قزاقستان، طی چند ماه گذشته گرفته شده و نه تنها کارشناسان مسائل سیاسی بلکه شهروندان عادی نیز شاهد نواقض فعالیت کابینه در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی بودند.

این کارشناس قزاق خاطر نشان کرد: حتی با توجه به اینکه در دنیای معاصر دولتمردان باید چالش‌ها را سریعا حل کنند و به مدرن‌سازی اقتصادی و افزایش سطح زندگی مردم بپردازند اما کابینه وزرای قزاقستان نه تنها برای حل مشکلات گامی بر نمی‌داشتند بلکه تلاش می‌کردند آن را پنهان کنند.

سلطان قالی‌اف تصریح کرد: ساگینتایف سیاستمدار با تجربه‌ای است اما نتوانست وزرای مختلف را تحت کنترل خود قرار بدهد و کابینه به عنوان تیمی واحد و مؤثر کار نمی‌کرد.

وی افزود: رئیس جمهور قزاقستان برای نخستین بار تمام اعضای کابینه وزرا را برکنار کرد و این اقدام به دلیل نارضایتی نظربایف و مردم انجام شد.

این کارشناس گفت: همچنین برکناری کابینه مربوط به پروسه انتقال قدرت در قزاقستان و آغاز سناریوی تغییرات جدی در ساختارهای دولتی از جمله کابینه، دفتر ریاست جمهوری، شورای امنیت، پارلمان و نهادهای استانی می‌باشد.

سلطان قالی‌اف اظهار داشت: نمی‌توان گفت برکناری دولت به دلیل تجمع‌های اعتراضی اخیر انجام شده زیرا برای پاسخگویی به تظاهرات‌کنندگان برکناری 3 مقام ارشد از جمله «گلمحمد قاسم‌اف» وزیر کشور، «اردلان ساگدی‌اف» وزیر آموزش و پرورش و «مدینه عبدالقاسماوا» وزیر کار و امور اجتماعی کافی بود.

وی خاطر نشان کرد: تحولات اخیر از وجود برنامه استراتژیک رئیس جمهور خبر می‌دهد و این اقدام برای خانه تکانی در دولت صورت گرفته است.

کارشناس قزاق ادامه داد: «عسکر مامین» نخست وزیر موقت و «کریم ماسیم‌اف» یکی از سیاستمداران با سابقه شانس‌هایی برای کسب کرسی نخست وزیری را دارند.

سلطان قالی‌اف گفت: قزاقستان دوره بسیار دشواری را طی خواهد کرد و مسائل حل مشکلات موجود بر دوش دولت جدید گذاشته می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: با این وجود نباید باور داشته باشیم که تیم جدید وزرا می‌توانند سریعا تمام مسائل اجتماعی و اقتصادی را حل کنند.

انتهای پیام/ح

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ از گلستان من ببر ورقی

سفر‌های دور و دراز سعدی از شام تا آسیای صغیر

طنز/پسر دیکتاتور سابق ایران هیچ اعتباری بین مردم ندارد!

پاورقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.